اشکال مختلف سودپرک

انواع سود پرک

اشکال مختلف سودپرک

اشکال مختلف سودپرک

ترکیب شیمیایی هیدروکسید کاستیک، هیدروکسید سدیم و کاستیک سودا نیز نامیده می شود. این ماده در صنایع کاغذ، شوینده و پارچه کاربرد دارد. کاربردهای متعددی از هیدروکسید سدیم در راه خانگی وجود دارد، به طور گسترده ای برای رفع انسداد لوله های زهکشی استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی همچنین اغلب به نام هیدروکسید سدیم، هیدرات سدیم، سود سوزآور یا سود سوزآور نیز خوانده می شود. هنگامی که هیدروکسید سدیم در حالت جامد است، رنگ سفید کریستالی دارد و بی بو است.

هیدروکسید سدیم چیست؟
هیدروکسید سدیم یا سود پرک

سدیم هیدروکسید چیست؟

این ماده ای است که از سدیم (Na) و گروه هیدروکسیل (OH) تشکیل شده است. همچنین با عباراتی مانند هیدرات سدیم، هیدروکسید سدیم یا در اصطلاح رایج سود سوزآور، ماده ای است که برای ایجاد مواد مختلف استفاده می شود، تعریف می شود.

برخی از نمونه ها می تواند کاغذ، برخی پارچه ها و مواد شوینده ظرفشویی باشد، ترکیب آن نیز برای رفع گرفتگی لوله ها و زهکش ها یا ترکیب با مواد دیگر برای ایجاد صابون خانگی استفاده می شود.

ریشه شناسی اصطلاح هیدروژن متعارف است زیرا توسط علم شیمی ایجاد شده است و از اصطلاحات یونانی hydro که به آب اشاره دارد و oxys که به اسید اشاره دارد استفاده می کند. در مورد سدیم، از سدیم لاتین می آید که به نوبه خود از عربی sawda که به سیاهی اشاره دارد، می آید.

ویژگی های هیدروکسید سدیم

در اینجا برخی از خصوصیات مربوط به این ترکیب آورده شده است:

  • فرمول هیدروکسید سدیم

فرمول هیدروکسید سدیم NaOH است که از ترکیب یک مولکول سدیم (Na) با یک گروه هیدروکسیل (OH) به دست می‌آید. این ماده یک پایه و قلیایی خطرناک خورنده است.

مشخصات فیزیکی سدیم هیدروکسید

از جمله خواص فیزیکی آن این است که:

  1. به گروه جامدات کریستالی بی رنگ تعلق دارد.
  2. بدون تجزیه تا 318 درجه سانتیگراد مقاومت می کند.
  3. محلول در آب و نامحلول در اتر و حلال های مختلف غیرقطبی است.
  4. ویسکوزیته بالاتری نسبت به موادی مانند آب و نزدیک یا مشابه روغن دارد.
  5. وزن مولکولی هیدروکسید سدیم 39.997 گرم بر مول است.

خواص شیمیایی سدیم هیدروکسید

  • این یک واکنش خاص با اسیدهای پروتیک تولید نمک ها و آب های مشخصه دارد. به عنوان مثال، هیدروکسید سدیم با اسید کلریدریک مخلوط می شود تا کلرید سدیم ایجاد شود.
  • واکنش سدیم هیدروکسید گرمازا است.
  • واکنش با اکسیدهای اسید خنثی است و به همین دلیل هنگامی که برای مثال با دی اکسید گوگرد ترکیب می شود، می تواند گازهای اسیدی مضر تولید شده از احتراق زغال سنگ را در جو پخش کند.
  • هیدروکسید سدیم دارای pH تقریبی 14.0 است.

تولید سدیم هیدروکسید

این ماده به شکل جامد خود از طریق تولید صنعتی با محلول 50 درصد و از طریق فرآیندی به نام کلر قلیایی الکترولیتی به دست می آید. این به طور کلی به شکل قطعات، مروارید، تکه ها و غیره توزیع می شود. به طور معمول، این فرآیند با الکترولیز کلرید سدیم انجام می شود، سپس برای انجماد آن در دمای 400 درجه سانتی گراد ذوب می شود و در قالب خاصی خنک می شود.

در حال حاضر حدود 60 میلیون تن هیدروکسید سدیم جامد و خشک تولید می شود. در نظر گرفته شده برای استفاده به تنهایی و یا مخلوط با موادی مانند آب به دلیل ویژگی های قبلا توضیح داده شده است.

کاربردهای هیدروکسید سدیم

کاربردهای مختلفی از هیدروکسید سدیم وجود دارد که یکی از آنها برای ساخت عناصر خاصی است. برخی از این نمونه ها می تواند صابون، کاغذ، مواد منفجره در انواع مختلف، مداد رنگی و همچنین در رنگ ها و فرآورده های نفتی باشد.

سایر کاربردهای سود سوزآور در لباس‌های شسته‌شده، برای سفید کردن و شستشوی لباس‌ها، به عنوان پوشش اکسیدی یا در فرآیندهای آبکاری و استخراج الکترولیتی است.

به دلیل قدرت خورندگی آن در استفاده از لوله ها و زهکشی ها برای از بین بردن گرفتگی زباله ها بسیار توصیه می شود.

برای از بین بردن آثار رنگ از سطوحی مانند چوب مفید است، در فرآیند بایر (یکی از فرآیندهای به دست آوردن آلومینیوم در حالت فلزی) ضروری است و به نوبه خود به عنوان مکمل آشپزی مورد نیاز است یا استفاده می شود. از آن برای تولید مارگارین و محصولات پخته شده استفاده می شود.

اقدامات احتیاطی هیدروکسید سدیم

خواندن برگه اطلاعات ایمنی هیدروکسید سدیم همیشه مفید است، زیرا برای انسان مضر است. برخی از حقایق که باید در نظر داشت:

  1. برای پوشاندن بدن (تنه، دست و صورت) باید با تجهیزات محافظ NBR (لاستیک نیتریل) کار کرد و در صورت استفاده به صورت پودر باید از ماسک استفاده شود.
  2. در موارد مصرف، سدیم هیدروکسید برای دستگاه گوارش مضر است، به دلیل خاصیت خورندگی و احتمال ایجاد سوختگی داخلی، بسیار خطرناک است.
  3. استنشاق خطرناک است و دوزهای زیاد می تواند به معنای مرگ دردناک باشد. همچنین، می تواند باعث تحریکات پوستی، زخم های خفیف یا حتی شدید شود.
  4. در چشم ها خطر سوختگی، آسیب قرنیه یا در جدی ترین موارد کوری وجود دارد.
  5. باید سعی کنید مراقب باشید و اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید، در اولین قدم باید برگه اطلاعات ایمنی هیدروکسید سدیم را مطالعه کنید.
  6. نگهداری آن باید در فضاهای خشک و دور از رطوبت، آب، فلزات، اسیدها، مواد منفجره و موادی باشد که به راحتی می سوزند.
  7. این ماده به عنوان سرطان زا طبقه بندی نمی شود و اثرات جهش زا یا تراتوژن ایجاد نمی کند.
کاربردهای سود سوزآور
کاربردهای مختلف سود پرک

سوالات متداول در مورد هیدروکسید سدیم

سدیم هیدروکسید چیست؟

این در درجه اول یک ترکیب شیمیایی است که از مولکول های سدیم با گروه هیدروکسیل تشکیل شده است. بنابراین، هیدروکسید سدیم، یا همچنین به عنوان هیدرات سدیم، سود سوزآور، در میان اصطلاحات دیگر تشکیل می شود.

هیدروکسید سدیم برای چه مواردی استفاده می شود؟

از این عنصر برای ساخت عناصر مختلف مانند کاغذ، مواد شوینده، رنگ و سایر ابزارها استفاده می شود. در صنعت نفت نیز کاربرد دارد. یکی از کاربردهای خانگی این ترکیب شیمیایی، رفع انسداد زهکشی ها است.

چگونه محلول هیدروکسید سدیم تهیه کنیم؟

برای تهیه آن می توان فرمول جامد هیدروکسید سدیم را حل کرد. یا یک سری مراحل سوزاننده را انجام دهید که در آن با ترکیب یک هیدروکسید با یک ترکیب سدیم ساخته می شود.

هیدروکسید سدیم حاوی چه موادی است؟

هیدروکسید سدیم که فرمول آن NaOH است از اکسیژن، سدیم، هیدروژن و سایر ترکیبات تشکیل شده است.

چگونه هیدروکسید سدیم را تهیه کنیم؟

هیدروکسید سدیم عنصری نیست که به راحتی در نزدیکترین فروشگاه پیدا شود، می توانید آن را از فروشگاه های آنلاین، یا شرکت پرک بندر امام خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *