بازیابی کاستیک سودا با فناوری غشایی در صنعت نساجی

کاستیک سودا

بازیابی کاستیک سودا با فناوری غشایی در صنعت نساجی

بازیابی کاستیک سودا با فناوری غشایی در صنعت نساجی

صنعت نساجی برای تمیز کردن و آماده سازی منسوجات برای مرگ، از مواد شیمیایی سوزاننده (هیدروکسید سدیم) استفاده گسترده ای می کند. کاستیک سودا گران است و دفع آن می تواند باعث نگرانی در مورد زباله های خطرناک شود. به طور گسترده ای برای تغلیظ و بازیابی مواد سوزاننده رقیق و آلوده در این فرآیندها تبخیر استفاده می شود. با این حال، اواپراتورها نمی توانند مواد سوزآور را که به شدت آلوده هستند بازیابی کنند.

یک بار قبل از دفع باید خنثی می شد. فناوری غشایی در حال حاضر امکان بازیابی مواد سوزاننده بسیار آلوده را فراهم می کند. با ترکیب تخصص خود در تحقیقات پلیمری، فناوری غشاء و مهندسی فرآیند، راه‌حل‌های سفارشی‌سازی شده برای کاهش ضایعات، بازیابی مواد خام یا مسائل مربوط به پردازش مایع، از جمله بازیابی سوزاننده، ارائه می‌کند.

تولید سود پرک
مزایای بازیابی سود سوزآور با فناوری غشایی

مزایای بازیابی سود سوزآور با فناوری غشایی

  1. صرفه جویی در هزینه
  2. کاهش تخلیه پسماند سوزاننده
  3. کاهش نیازهای خرید سوزاننده
  4. کاهش مصرف انرژی
  5. بهبود فرآیند
  6. کاستیک قابل استفاده مجدد پس از تمیز کردن
  7. عملکرد اواپراتور افزایش یافته است
  8. کاهش دمش کندانسور
  9. صرفه جویی در مدیریت پسماند
  10. نحوه عملکرد سیستم

جریان خوراک سوز آور آلوده به یک انتهای لوله فولادی ضد زنگ متخلخل و غشایی وارد می شود. کاستیک تمیز و آب از دیواره لوله متخلخل با پوشش غشایی عبور می کند و برای استفاده مجدد جمع آوری می شود. در انتهای مخالف لوله، آلاینده های غلیظ برای تصفیه یا دفع خارج می شوند.

فرآیندهای غشایی

تکنیک های غشایی برای تصفیه پساب نساجی برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. آنها نشان داده اند که می توانند پساب های نوسان و بسیار آلوده بخش نساجی را مدیریت کنند. علاوه بر این، فرآیندهای غشایی در بخش نساجی به منظور بازیابی استفاده می شود. سیستم‌های غشایی برای بازیافت‌های شیمیایی و آب متعدد، از جمله اندازه، کاستیک و رنگ نیلی استفاده می‌شوند.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در بخش انرژی

انتخاب سیستم غشایی و فناوری مناسب برای فاضلاب خاص بسیار مهم است. با این حال، تحقیقات قبلی در مورد صنعت نساجی نشان می دهد که یک روش پیش تصفیه معمولاً قبل از واحد غشایی استفاده می شود. همچنین از نظر جلوگیری و حفظ مکانیسم‌های رسوب‌گیری در عملیات‌های بعدی غشاء، پیش تصفیه ضروری و کارآمدتر از تمیز کردن شیمیایی است. عملکرد غشا بهبود یافته و هزینه های عملیاتی به لطف پیش تصفیه کاهش می یابد. در صورت عدم استفاده از پیش تصفیه، رسوب غشایی اجتناب ناپذیر است، به خصوص به دلیل غلظت بالای ذرات فاضلاب نساجی. بنابراین برای جلوگیری از رسوب غشاء و تخریب غشا نیاز به پیش تصفیه است.

غشاء نوعی تجهیزات است که برای جداسازی انتخابی دو فاز یا ماده استفاده می شود. غشاء و فرآیندهای غشایی یک فناوری جداسازی نسبتاً جدید هستند، اما طیف وسیعی از کاربردها را دارند و همیشه در حال بهبود هستند. امروزه انواع مختلفی از پیکربندی‌های غشایی در دسترس هستند، از جمله آنهایی که همگن یا ناهمگن، متقارن، یا نامتقارن، جامد یا مایع، و دارای بار مثبت، منفی یا خنثی هستند. بسیاری از شرایط، از جمله فشار، گرادیان دما، میدان الکتریکی و غلظت، ممکن است پدیده انتقال در این غشاها را با توجه به این اختلاف تغییر دهند.

منابع آب امروزه کمیاب تر و ارزشمندتر شده اند. این به شرکت هایی که آب خام مصرف می کنند اجازه می دهد تا از منابع خود بهتر استفاده کنند. بر اساس تحقیقات فعلی، تصفیه فاضلاب ایجاد شده توسط عملیات برای استفاده مجدد به جای تخلیه آن در جریان زباله بهترین جایگزین برای صنایع است. برای استفاده مجدد و بازیابی، روش های غشایی تحت فشار نسبت به روش های سنتی رضایت بخش تر هستند.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در صنایع غذایی
سود پرک جامد
فرآیندهای غشایی

مبانی فرآیندهای غشایی

فرآیندهای غشایی را می توان به عنوان جداسازی یک جریان به تراوا (جزء جریانی که می تواند از یک غشای نیمه تراوا عبور کند) و احتباس (بخشی از جریان که رد می شود) مشاهده کرد. برای این فرآیند جداسازی، نیروی محرکه لازم است.

این می تواند یک تغییر در فشار، غلظت یا دمای سیستم باشد. این نیرو تا حدودی بر عملکرد فرآیند تأثیر می گذارد. علاوه بر این، ویژگی های غشاها تأثیر قابل توجهی در کارایی فرآیند دارند. نوع فرآیندی که در حال انجام است ممکن است تا حد زیادی از ساختار یا ترکیب غشا استنباط شود. هنگامی که ذرات باردار تحت شرایط خاصی نیاز به انتقال از طریق یک غشاء دارند، اختلاف پتانسیل الکتریکی می تواند به عنوان یک نیروی محرکه در چنین مواردی عمل کند.

جدولی که در ادامه می‌آید، طبقه‌بندی فرآیندهای غشایی مختلف را با توجه به عوامل محرک مربوطه ارائه می‌دهد.

سوالات متداول بازیابی سود سوزآور در نساجی

1) چرا سود سوز آور NaOH در صنعت نساجی استفاده می شود؟

فرآیند ساخت و استفاده از سود سوزآور که به نام هیدروکسید سدیم یا لیمو نیز شناخته می شود، با ساخت صابون آغاز شد. در حال حاضر به طور گسترده در صنعت نساجی برای عملیاتی از جمله تمیز کردن، مرسریزاسیون، و رنگرزی، مراحل مهم در تولید منسوجات استفاده می شود.

2) چگونه سود سوزآور را بازیابی می کنید؟

پس از افزودن یک منبع سیلیس به شکل زئولیت A، یک ماده ریز متخلخل که به طور گسترده در بسیاری از زمینه‌های فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد، سود سوزآور با سرعت 70 درصد با رسوب آلومینات بازسازی شد.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در صنایع فلزی و تولید شیشه روی، آلومینیوم، گالوانیزه و آبکار

3) نقش سود سوزآور در فرآیند نظافت صنعتی چیست؟

سود سوزآور به دلیل ظرفیت حل کردن پروتئین‌ها، چربی‌ها، روغن‌ها و گریس، نقش مهمی در از بین بردن لکه‌ها از دست و منسوجات تجاری دارد.

4) کدام فرآیند منجر به تشکیل NaOH می شود؟

برای ایجاد محلول هیدروکسید سدیم، آن را با آب در دنودر پردازش می کنند. با تبخیر مایع، هیدروکسید سدیم جامد می شود. این روش برای دریافت سود سوزآور خالص کاملاً مؤثر است.

کاربرد سود سوزآور
مزایای کاستیک سودا با فناوری غشایی چیست؟

5) مزایای کاستیک سودا با فناوری غشایی چیست؟

  • صرفه جویی در هزینه
  • کاهش تخلیه پسماند سوزاننده
  • بهبود فرآیند
  • کاستیک قابل استفاده مجدد پس از تمیز کردن
  • عملکرد اواپراتور افزایش یافته است
  • کاهش دمش کندانسور
  • کاهش نیازهای خرید سوزاننده
  • کاهش مصرف انرژی
  • صرفه جویی در مدیریت پسماند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش