تعریف سود پرک و کاربرد آن در صنعت

تعریف سود پرک

تعریف سود پرک و کاربرد آن در صنعت

تعریف سود پرک و کاربرد آن در صنعت

هیدروکسید سدیم (NaOH) یا هیدروکسید سدیم، همچنین به عنوان سود سوزآور یا سود پرک شناخته می شود، قلیایی است که روغن ها و چربی ها را در فرآیندهای صابون سازی صابونی می کند. در ادامه این مقاله به بررسی تعریف سود پرک و کاربرد آن در صنعت می پردازیم.

خرید سود پرک

سود پرک، در دمای اتاق، جامد سفید، کریستالی و بی بو است که رطوبت هوا را جذب می کند. در آب و اتانول محلول است، اما در اتر نامحلول است. هنگامی که در آب حل می شود یا با اسید خنثی می شود، مقدار زیادی گرما به اندازه کافی برای احتراق مواد قابل احتراق ایجاد می کند و محلول آبی را لیز می نامند.

این ماده به شکل مایع یا جامد (پرک، گرانول یا ریزدانه) یافت می شود. هر دو نوع سودا دارای ترکیب شیمیایی یکسان و کاربردهای یکسانی هستند، بنابراین می توان آنها را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد. سود پرک زآور گرانول جامد به دلیل اندازه ذرات کوچک بیشترین سطح تماس را دارد و بنابراین حل شدن آن راحت تر است.

موارد استفاده از تکه های سود پرک

سود سوزآور یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده شیمی است و به همین دلیل کاربردهای مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از: فرآوری نساجی، تولید نفت و گاز، تولید آلومینیوم، صنعت خمیر کاغذ و پاکسازی رنگ.

دو کاربرد اصلی دیگر برای تصفیه آب و فرآوری مواد غذایی است. تاسیسات تصفیه آب شهری از سود سوزآور برای تنظیم pH، بازسازی تبادل یونی و تولید هیپوکلریت سدیم در مزرعه استفاده می کنند.

این مطلب را هم بخوانید
بازیابی کاستیک سودا با فناوری غشایی در صنعت نساجی

سود سوزآور در صنایع غذایی

این جامد در انواع مختلف فرآوری مواد غذایی استفاده می شود. به عنوان مثال در از بین بردن پوست سیب زمینی، گوجه فرنگی و سایر میوه ها، از آن در تولید چربی ها و روغن های خوراکی نیز استفاده می شود.

به عنوان یک رقیق کننده در استخراج رنگ های طبیعی که در محصولات غذایی مختلف استفاده می شود، برای کاربردهای غذایی در تولید مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود. همچنین برای تنظیم pH (خنثی سازی) و اهداف تمیز کردن و ضد عفونی کردن. از آن به عنوان خنثی کننده برای تولید زیتون سبز، برای تصفیه روغن ها و چربی های خوراکی و برای از بین بردن بقایای روغن و چربی استفاده می شود.

کاربردهای رایج سود سوزآور

کاربردهای رایج سود سوزآور در صنایع شامل موارد زیر است:

  1. خمیر و کاغذ برای فرآیندهای خمیر و سفید کردن.
  2. تصفیه فاضلاب برای خنثی سازی pH و اسکرابرهای هوای مرطوب.
  3. غذا و نوشیدنی، به عنوان یک عامل تمیز کننده.
  4. مراقبت شخصی، به عنوان مثال، در ساخت صابون.
  5. تولید برق برای بازسازی بسترهای رزین برای یون‌ها.
  6. نیمه هادی ها برای حکاکی، تمیز کردن و خنثی سازی اسیدهای آبکاری.
  7. پردازش آلومینیوم برای حل کردن ترکیبات و استخراج ناخالصی ها.

برای پردازش و ذخیره سازی سود سوزآور، فلزات – مانند فولاد ضد زنگ یا فولاد کربن – یا ترموپلاستیک ها – مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن، PVC و CPVC اغلب استفاده می شوند. اما ماهیت خورنده سود سوزآور، به ویژه در دماها و غلظت های بالا، می تواند عمر هر سیستم صنعتی را کوتاه کند. خوشبختانه با انتخاب مناسب متریال لوله و مخزن می توان عمر مفید آنها را در مصارف صنعتی افزایش داد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی 10 اسید معروف

نگرانی های خوردگی سود پرک

به طور کلی، یک ماده در برابر یک ماده شیمیایی کاملاً مقاوم نیست یا نیست. در عوض، مقاومت در برابر خوردگی حدود یک محدوده بیشتر است: با تغییر شرایط محیطی و سیستم، پتانسیل خوردگی تغییر می کند.

هنگامی که هیدروکسید سدیم به CPVC حمله می کند، چه به دلیل دمای سوزاننده یا غلظت، فشار سیستم، یا مدت زمان استفاده (یا ترکیبی از هر سه)، دو مکانیسم اصلی فعال می شوند:

تخریب کلی

هنگامی که رزین CPVC یا ترکیبات ترکیبی موجود در مواد توسط یک ماده شیمیایی تغییر می‌یابند یا از بین می‌روند، تخریب عمومی رخ می‌دهد. مشخصه این امر تغییر رنگ و ایجاد تاول در سطح لوله، ورق یا پوشش است.

ترک خوردگی موضعی

مشابه روش خوردگی تنش فلزات، تنش موضعی در یک ماده CPVC می‌تواند اثرات حمله شیمیایی را تشدید کند و انتشار ترک را در ناحیه تحت تنش تشویق کند. درجه تخریب و خوردگی ناشی از هیدروکسید سدیم به غلظت و دمای محلول و همچنین کیفیت ساخت و اجزای CPVC بستگی دارد.

شرکت های فروش سود پرک را بشناسید

ما از شما دعوت می کنیم با ما تماس بگیرید و با همکاران ما در شرکت پرک بندر امام مشورت کنید تا ببینید مواد مورد اعتمادتان از کجا تهیه می شوند تا در برابر خوردگی سود سوزآور مقاومت کنند و بالاترین استانداردهای کیفیت را در کارخانه شما تضمین کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش