دستورالعمل بهداشتی،ایمنی و زیست محیطی سود پرک

دستورالعمل بهداشتی،ایمنی و زیست محیطی سود پرک

ایمنی در کار با سود جامد پرک

سود مایع در هر غلظتی که به کار می ‌رود و به هر شکلی که استفاده می شود، یک ترکیب شیمیایی بسیار تهاجمی و به شدت خورنده است که در تماس با پوست و یا چشم می تواند موجب سوختگی های عمیق و شدیدی باشد. تماس سود مایع با چشم هر چند کوتاه باشد، احتمال کوری را دارد و همچنین بر روی پوست باعث سوزش قابل توجهی می شود.

هر چند به علت ویژگی های تهاجمی بسیار بالای این ماده و از طرفی کاربرد های فراوان آن در صنعت، سود مایع را به شکل جامد آن که به سود جامد پرک معروف است، استفاده می کنند، اما این حالت جامد سود مایع نیز نمی ‌تواند خطرات این ماده ی بسیار خورنده را از بین ببرد. در کار با سود جامد پرک نیز باید دستورالعمل های ایمنی را رعایت کرد. دستورالعمل هایی که موضوع این مقاله شده اند.

دستورالعمل بهداشتی،ایمنی و زیست محیطی سود پرک

اولین مهارت در کسب ایمنی

در تمامی موارد و حالت های تماس سود مایع و حتی سود جامد پرک با بدن باید محل تماس با آب جاری شستشو داده شود. از این رو است که در محیط های صنعتی از سود جامد پرک استفاده می‌ کنند و در این محیط ها، تمامی پرسنل باید از محل قرارگیری فواره ی چشم شوی و دوش ایمنی آگاه باشند.

لباس مناسب در کار با سود مایع و سود جامد پرک

تمامی افرادی که به هر دلیلی در برخورد کاری با سود مایع و یا سود جامد پرک هستند باید لباس مناسب و ایمنی این برخورد کاری را پوشیده باشند. استفاده از دستکش های ایمنی متصل به لباس کار و عینک های مقاوم در مقابل مواد شیمیایی و خورنده، از الزامات اصلی لباس مخصوص هستند. از دیگر الزامات که بسته به شرایط کار می توانند انتخاب شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلاه مقاوم در مقابل مواد شیمیایی و خورنده
  • پیشبند مقاوم در مقابل مواد شیمیایی و خورنده
  • پوشش کامل صورت، ترجیحاً ماسک های مخصوص به جهت جلوگیری از استشمام بخارات سدیم مایع
  • لباس محافظ شیمیایی به طوری که شلوار خارج از کفش بماند و آستین‌ ها داخل دستکش قرار گرفته باشند و محکم بسته باشند و ژاکت که باید تا گردن دکمه داشته باشد.
این مطلب را هم بخوانید
خطرات قرار گرفتن در معرض هیدروکسید سدیم چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش