رفع گرفتگی ماشین ظرفشویی با سود پرک

رفع گرفتگی ماشین ظرفشویی

رفع گرفتگی ماشین ظرفشویی با سود پرک

رفع گرفتگی ماشین ظرفشویی با سود پرک

هیدروکسید سدیم که معمولاً به عنوان سود سوزآور شناخته می شود، یکی از رایج ترین مواد شیمیایی صنعتی است. سود سوزآور یا همان سود پرک قلیایی همه کاره در تجزیه برخی ترکیبات بسیار واکنش پذیر و موثر است.

کاربردهای رایج سود پرکعبارتند از:

  1. صنعت خمیر و کاغذ برای فرآیندهای خمیر و سفید کردن.
  2. صنعت تصفیه فاضلاب برای خنثی سازی pH و اسکرابرهای هوای مرطوب.
  3. صنایع غذایی و آشامیدنی به عنوان یک عامل تمیز کننده.
  4. صنعت مراقبت شخصی، مانند صابون سازی.
  5. صنعت تولید برق برای بازسازی بسترهای رزین دمینرالیزاسیون یونی.
  6. صنعت نیمه هادی برای آبکاری خنثی سازی اسید و تمیز کردن.
  7. کاربردهای پردازش آلومینیوم برای حل کردن ترکیبات و استخراج ناخالصی ها.

برای پردازش و ذخیره سازی سود سوزآور، اغلب از فلزات – مانند فولاد ضد زنگ یا فولاد کربن – یا ترموپلاستیک ها – مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن، PVC و CPVC استفاده می شود. اما ماهیت خورنده سود سوزآور، به ویژه در دماها و غلظت های بالا، می تواند عمر هر سیستم صنعتی را کوتاه کند. با انتخاب مناسب مواد لوله و مخزن، کاربردهای صنعتی می توانند عمر مفید آنها را افزایش دهند.

آیا باید از سود پرک برای زهکشی ها استفاده کرد؟

برای رفع انسداد مجاری فاضلاب خود نباید از سود سوزآور استفاده کنید. این یک ماده خورنده است، به این معنی که می تواند در سوختن انسداد در مواقع اضطراری موثر باشد، اما دلایل متعددی وجود دارد که بهتر است از سود سوزآور یا سایر روش های DIY (مانند بی کربنات سودا یا جوش شیرین) استفاده نکنید. برای رفع انسداد سینک ها و زهکش ها

این مطلب را هم بخوانید
دیگر کاربردهای سود پرک در تولید صنعتی

اولین مورد این است که، چون این مواد خورنده هستند، می توانند به لوله های شما آسیب برسانند و سیستم زهکشی شما را در همان زمانی که از طریق انسداد خورده می شوند، از بین ببرند. نیازی به گفتن نیست که بعداً این می تواند مشکلات بسیار بزرگتری ایجاد کند. در حالی که برخورد با انسداد می‌تواند آزاردهنده باشد، رفع نشتی یا نصب مجدد سیستم لوله کار بسیار بزرگ‌تری است و می‌تواند بسیار گران‌تر باشد، بنابراین بهتر است در وهله اول از هرگونه اقدامی که می‌تواند به لوله‌های شما آسیب برساند، خودداری کنید.

به دلیل ماهیت بسیار خورنده، سود سوزآور می تواند به فردی که از آن استفاده می کند نیز آسیب برساند. هنگام استفاده از سود سوزآور باید دستکش بپوشید و مطمئن شوید که این کار را فقط در یک منطقه با تهویه مناسب انجام می دهید. اگر این ماده در مجرای فاضلاب شما گیر کند، می تواند مواد شیمیایی را آزاد کند که برای ریه های شما مضر است و در صورت تنفس آنها باعث سوختگی شما می شود.

باز کردن لوله های ماشین ظرف شویی
باز کردن لوله های ماشین ظرف شویی با سود پرک

هنگام استفاده از سود سوزآور، چه اتفاقی می افتد؟

سود سوزآور یک واکنش شیمیایی ایجاد می کند که مواد غذایی، مو و سایر مواد آلی را تجزیه می کند، که علت اصلی بسیاری از زهکشی های مسدود شده است. با واکنش و تجزیه این مواد، سود سوزآور می تواند مناطقی را که در آن تجمع کرده اند پاک کرده و در نتیجه انسداد را برطرف کند.

با این حال، دانستن مقدار سود سوزآور برای استفاده دشوار است. استفاده زیاد انسداد را کاملا از بین می برد، اما می تواند مواد شیمیایی خطرناک را وارد خانه شما کند. استفاده از مقدار کمتر ایمن تر خواهد بود، اما ممکن است انسداد را به طور کامل برطرف نکند. این می تواند یک مشکل جدی باشد و دلیل دیگری است که چرا استفاده از سود سوزآور برای زهکشی ها توصیه نمی شود.

این مطلب را هم بخوانید
کاربردهای اصلی سود سوزآور

هنگامی که انسداد شکسته شد و آب مجدداً شروع به ریختن در تخلیه شما کرد، ممکن است به نظر برسد که مشکل برطرف شده است. در واقع، قطعات بزرگ غذا، روغن، گریس، کثیفی یا سایر موادی که باعث انسداد شده اند ممکن است دست نخورده فرار کرده و در سیستم زهکشی شسته شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، این قطعات می توانند به آنچه به عنوان “fatbergs” شناخته می شوند، ساخته شوند.

فتبرگ یک انسداد بزرگ است که از چربی، روغن و گریس ترکیب شده با چیزهایی که افراد به اشتباه در فاضلاب خود دفع می‌کنند – ضایعات مواد غذایی، محصولات بهداشتی و غیره. این مواد با گذشت زمان ترکیب شده و سفت می شوند و می توانند آنقدر بزرگ شوند که باعث انسداد لوله های فاضلاب شوند. حذف آنها نه تنها زمان بر، دشوار و پرهزینه است، بلکه می توانند مشکلات قابل توجهی را در سیستم آب منطقه شما ایجاد کنند و مطمئناً بهتر است از آنها اجتناب شود. علاوه بر خودداری از استفاده از سود سوزآور برای رفع انسداد مجاری فاضلاب، باید مراقب باشید که چربی، روغن، گریس، ضایعات مواد غذایی یا هر چیز دیگری را در فاضلاب خود دور نریزید تا از رشد چربی‌ها جلوگیری شود.

سود سوزآور چگونه کار می کند؟

سود سوزآور به دلیل قدرت خورندگی آن، مخلوط کردن آن با آب یا اسید یک واکنش گرمازا ایجاد می کند که مقدار زیادی گرما آزاد می کند. این به همراه توانایی آن در تجزیه چربی ها و پروتئین ها، باعث می شود لوله های آب مسدود شود.  به همین دلیل خورنده و برای بدن انسان بسیار سمی است. زیرا قدرت تحریک کننده آن برای پوست و غشاهای مخاطی به این دلیل رخ می دهد که بر پروتئین های آن بافت ها تأثیر می گذارد و به لیپیدهایی که می تواند با آنها در تماس باشد حمله می کند.

این مطلب را هم بخوانید
خواص شیمیایی سدیم هیدروکسید

بنابراین اگر تصمیم به استفاده از این گزینه در خانه دارید، دستکش های ضخیم بپوشید، محافظ چشم خوب بپوشید و دستورالعمل های گام به گام را دنبال کنید. یکی از آنها هاضم بیولوژیکی آن برای تمیز کردن و رفع گرفتگی لوله ها است. این از باکتری ها و آنزیم های خاص مانند پروتئازها تشکیل شده است. کاری که آنها انجام می دهند هضم مواد آلی در حال تجزیه و هیدرولیز آن است. به هر حال، هیدرولیز “تجزیه مواد آلی با عمل آب” را تعریف می کند. قیمت این محصول برای یک ظرف 1 لیتری 8900 دلار است. نحوه استفاده از آن ساده است.

هاضم داخل مجرای -100 میلی لیتر در ماشین ظرفشویی یا سینک ریخته می شود. 300 میلی لیتر در حمام – و بگذارید یک شبه عمل کند. بنابراین باکتری ها زمان خوبی برای “خوردن” خاک لوله ها دارند. این آنزیم ها علاوه بر اینکه بی ضرر و زیست تخریب پذیر هستند، کاربرد باقیمانده بسیار خوبی نیز دارند، زیرا زمانی که به شبکه فاضلاب وارد می شوند، در آنجا باقی می مانند. باکتری ها تکثیر می شوند و طول عمر بیشتری دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش