سدیم بیکربنات چیست؟

سدیم بیکربنات چیست؟

سدیم بیکربنات چیست؟

بی کربنات سدیم (NaHCO3) که به آن جوش شیرین، بی کربنات سودا یا کربنات هیدروژن سدیم نیز می گویند، جامد کریستالی یا پودری سفید رنگ است که منبع دی اکسید کربن است و به عنوان یک ماده در بکینگ پودرها، نمک های جوشان و نوشیدنی ها استفاده می شود. به عنوان جزئی از کپسول های آتش نشانی خشک شیمیایی. قلیایی بودن خفیف آن آن را برای درمان اسیدیته معده یا ادرار و اسیدوز مفید می کند. همچنین در فرآیندهای صنعتی خاصی مانند دباغی و تهیه پشم استفاده می شود.

سدیم بیکربنات چیست؟
کاربرد سدیم بیکربنات

چرا سدیم بیکربنات برای بعضی بیماران تجویز می شود؟

بی کربنات سدیم یک آنتی اسید است که برای تسکین سوزش سر دل و سوء هاضمه اسید استفاده می شود. پزشک شما همچنین ممکن است بی کربنات سدیم را برای کاهش اسیدی شدن خون یا ادرار در شرایط خاص تجویز کند.

این دارو گاهی برای مصارف دیگر تجویز می شود. از دکتر و یا داروساز خود برای اطلاعات بیشتر بپرسید.

سدیم بیکربنات چگونه باید استفاده شود؟

بی کربنات سدیم به صورت قرص و پودر برای مصرف خوراکی عرضه می شود. بی کربنات سدیم یک تا چهار بار در روز بسته به دلیل مصرف آن مصرف می شود. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. بی کربنات سدیم را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. از مصرف آن بیشتر یا کمتر یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است، مصرف نکنید.

این مطلب را هم بخوانید
اثرات سود پرک بر روی سلامت انسان

اگر از بی کربنات سدیم به عنوان ضد اسید استفاده می کنید، باید 1 تا 2 ساعت بعد از غذا، با یک لیوان پر آب مصرف شود. اگر به دلیل دیگری از بی کربنات سدیم استفاده می کنید، ممکن است با یا بدون غذا مصرف شود. بی کربنات سدیم را با معده بیش از حد پر مصرف نکنید.

پودر بی کربنات سدیم را در حداقل 4 اونس (120 میلی لیتر) آب حل کنید. دوز پودر را با دقت با قاشق اندازه گیری کنید. بیش از 2 هفته از بی کربنات سدیم استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید. اگر بی کربنات سدیم علائم شما را بهبود نمی بخشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

بی کربنات سدیم را به کودکان زیر 12 سال ندهید مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

چه اقدامات احتیاطی خاصی را باید هنگام استفاده از سدیم بیکربنات رعایت کنم؟

قبل از مصرف بی کربنات سدیم، به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه مصرف می کنید، به ویژه سایر آنتی اسیدها، آسپرین یا داروهای مشابه آسپرین، بنزودیازپین ها، فلکائینید (Tambocor)، آهن، کتوکونازول (Nizoral)، لیتیوم (Eskalith، Lithobid)، متنامین (Hiprex)، اورکس)، متوترکسات، کینیدین، آنتی بیوتیک های حاوی سولفا، تتراسایکلین (سومایسین) یا ویتامین ها. بی کربنات سدیم را با فاصله حداقل 2 ساعت از سایر داروها مصرف کنید.
اگر فشار خون بالا، نارسایی احتقانی قلب یا بیماری کلیوی داشته اید یا تا به حال داشته اید یا اگر اخیراً خونریزی در معده یا روده داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید.
اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف بی کربنات سدیم باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

این مطلب را هم بخوانید
فروش هیدروکسید سدیم
اقدامات احتیاطی سدیم بیکربنات
سدیم بیکربنات چگونه باید استفاده شود؟

این دارومی تواند چه عوارض جانبی داشته باشد؟

بی کربنات سدیم ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  1. افزایش تشنگی
  2. گرفتگی معده
  3. گاز

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، مصرف بی کربنات سدیم را قطع کرده و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • سردرد شدید
  • حالت تهوع
  • استفراغی که شبیه تفاله قهوه است
  • از دست دادن اشتها
  • تحریک پذیری
  • ضعف
  • میل مکرر به ادرار کردن
  • تنفس آهسته
  • تورم پا یا ساق پا
  • مدفوع خونی، سیاه یا قیری رنگ
  • خون در ادرار شما

در مورد نگهداری و دفع این دارو چه چیزهایی باید بدانید؟

این دارو را در ظرفی که در آن آمده، محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی (نه در حمام) نگهداری کنید.

داروهای غیر ضروری باید به روش های خاصی دور ریخته شوند تا اطمینان حاصل شود که حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد نمی توانند آنها را مصرف کنند. با این حال، نباید این دارو را داخل توالت بریزید. درعوض، بهترین راه برای دور انداختن داروهای خود از طریق برنامه پس گرفتن دارو است. با داروساز خود صحبت کنید یا با بخش زباله/بازیافت محلی خود تماس بگیرید تا در مورد برنامه های بازپس گیری در جامعه خود مطلع شوید.

مهم است که همه داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص های هفتگی و قطره های چشمی، کرم ها، چسب ها و استنشاق ها) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می توانند آنها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و بلافاصله دارو را در مکانی امن قرار دهید – جایی که بالا و دور و دور از دید و دسترس آنها باشد.

این مطلب را هم بخوانید
قیمت خرید سود سوزآور چقدر است؟
نگهداری و دفع سدیم بیکربنات
عوارض احتمالی سدیم بیکربنات

چه اطلاعات دیگری باید درمورد سدیم بیکربنات داشته باشید؟

اگر پزشک شما بی کربنات سدیم را تجویز کرده است، تمام قرارهای برنامه ریزی شده را نگه دارید تا پاسخ شما به دارو بررسی شود. برای شما مهم است که فهرستی مکتوب از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه (بدون نسخه) که مصرف می‌کنید، و همچنین محصولاتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی داشته باشید. هر بار که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید، باید این لیست را همراه خود داشته باشید. همچنین اطلاعات مهمی است که باید در مواقع اضطراری همراه خود داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش