سود سوزآور: یک عنصر کلیدی برای زندگی روزمره

سود سوزآور: یک عنصر کلیدی برای زندگی روزمره

در یک سفر متوسط به سوپرمارکت، خریداران ممکن است مواد شوینده تهیه کنند، یک بطری آسپرین بخرند و به آخرین عناوین روزنامه ها و مجلات نگاه کنند. در نگاه اول، ممکن است به نظر نرسد که این اقلام شباهت زیادی با هم دارند. با این حال، برای هر یک از آنها، سود سوزآور نقش کلیدی در لیست مواد تشکیل دهنده یا فرآیندهای تولید آنها دارد.

سود سوزآور چیست؟

سود سوزآور ترکیب شیمیایی سدیم هیدروکسید (NaOH) است. این ترکیب یک قلیایی است – نوعی باز که می تواند اسیدها را خنثی کند و در آب محلول است. امروزه سود سوزآور را می توان به شکل گلوله، پولک، پودر، محلول و غیره تولید کرد.

شرکت سیروان انرژی بندر امام نیز با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا، محصولات خود را با بسته بندی حرفه‌ای و قیمتی رقابتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

شرکت سیروان انرژی بندر امام محصولات خود را در اشکال ذیل به مشتریان ارائه می‌دهد:

  • در کیسه های ۲۵ کیلویی سه لایه لمینت شده
  • در سطل های فلزی ۲۵ کیلو گرمی با یک لایه پلاستیک در داخل
  • پالت‌های ۵/۱ تنی شیرینگ شده و بسته بندی شده
  • کیسه جامبو بگ های یک تنی

سود سوزآور برای چه مواردی استفاده می شود؟

سود سوزآور به یک عنصر رایج در تولید بسیاری از اقلام روزمره تبدیل شده است. این ماده که معمولاً به عنوان لیمو شناخته می شود، قرن ها برای ساخت صابون مورد استفاده قرار می گرفته است و توانایی آن در حل کردن چربی آن را به یک ماده معمولی در پاک کننده های اجاق گاز و محصولاتی که برای بازکردن انسداد فاضلاب استفاده می شود تبدیل کرده است.
سود سوزآور اغلب برای تولید محصولات پاک کننده مانند صابون ها و مواد شوینده استفاده می شود.
هیدروکسید سدیم همچنین نقش کلیدی در پردازش خمیر چوب برای ایجاد جعبه‌های کاغذی و مقوایی ایفا می‌کند، که در طول همه‌گیری جهانی COVID-19 به دلیل ارسال تجهیزات پزشکی به فواصل طولانی، ضروری‌تر شده‌اند.
این ترکیب شیمیایی همچنین برای تجزیه سنگ های رسوبی که آلومینیوم از آن استخراج می شود استفاده می شود. سپس این ماده معدنی در تعدادی از اقلام مانند مصالح ساختمانی، خودرو و کالاهای مصرفی مانند بسته بندی مواد غذایی و قوطی های نوشابه استفاده می شود.
یکی از کاربردهای غیرمنتظره سود سوزآور در ساخت داروهایی مانند رقیق کننده های خون و داروهای کلسترول است.
یک محصول همه کاره تصفیه آب، هیدروکسید سدیم اغلب برای حفظ ایمنی و تمیزی استخرها با حذف فلزات مضر مانند سرب و مس استفاده می شود. به عنوان پایه، هیدروکسید سدیم اسیدیته را کاهش می دهد و pH آب را تنظیم می کند. علاوه بر این، از این ترکیب می توان برای ایجاد هیپوکلریت سدیم استفاده کرد که بیشتر آب را ضد عفونی می کند.
سود سوزآور که محصول مشترک فرآیند تولید کلر است، دهه‌هاست که برای تولید محصولاتی که زندگی ما را هر روز بهبود می‌بخشد، استفاده می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
سدیم هیدروکسید 50 درصد (NaOH) چیست؟

موارد استفاده و مزایا

هیدروکسید سدیم برای تولید بسیاری از محصولات روزمره مانند کاغذ، آلومینیوم، پاک کننده های زهکش تجاری و اجاق گاز و صابون و مواد شوینده استفاده می شود.

هیدروکسید سدیم در محصولات پاک کننده و ضد عفونی کننده

هیدروکسید سدیم برای تولید صابون و انواع مواد شوینده مورد استفاده در منازل و کاربردهای تجاری استفاده می شود. سفید کننده کلر از ترکیب کلر و هیدروکسید سدیم تولید می شود. پاک کننده های تخلیه که حاوی هیدروکسید سدیم هستند، چربی ها و گریس هایی را که می توانند لوله ها را مسدود کنند به صابون تبدیل می کنند که در آب حل می شود.

هیدروکسید سدیم در داروسازی و پزشکی

هیدروکسید سدیم برای کمک به تولید انواع داروها و محصولات دارویی، از مسکن‌های معمولی مانند آسپرین، داروهای ضد انعقاد که می‌توانند به جلوگیری از لخته شدن خون و داروهای کاهش دهنده کلسترول کمک کنند، استفاده می‌شود.

هیدروکسید سدیم در انرژی

در بخش انرژی، هیدروکسید سدیم در تولید پیل سوختی استفاده می شود. سلول های سوختی مانند باتری ها برای تولید برق تمیز و کارآمد برای طیف وسیعی از کاربردها، از جمله حمل و نقل، کار می کنند. انتقال مواد؛ و برنامه های برق پشتیبان ثابت، قابل حمل و اضطراری. رزین های اپوکسی که با هیدروکسید سدیم تولید می شوند، در توربین های بادی استفاده می شوند.

هیدروکسید سدیم در تصفیه آب

تاسیسات تصفیه آب شهری از هیدروکسید سدیم برای کنترل اسیدیته آب و کمک به حذف فلزات سنگین از آب استفاده می کنند. هیدروکسید سدیم همچنین برای تولید هیپوکلریت سدیم، یک ضد عفونی کننده آب، استفاده می شود.

هیدروکسید سدیم در تولید مواد غذایی

هیدروکسید سدیم در چندین کاربرد فرآوری مواد غذایی، مانند پخت غذاهایی مانند زیتون یا کمک به قهوه ای شدن چوب شور باواریایی، استفاده می شود و به آن ها ترد خاصی می بخشد. هیدروکسید سدیم برای از بین بردن پوست گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و سایر میوه‌ها و سبزیجات برای کنسرو کردن و همچنین به عنوان یک ماده در نگهدارنده‌های غذا استفاده می‌شود که به جلوگیری از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها در غذا کمک می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
تعریف سود پرک و کاربرد آن در صنعت

هیدروکسید سدیم در محصولات چوبی و کاغذی

در بسیاری از فرآیندهای کاغذ سازی، چوب با محلولی حاوی سولفید سدیم و هیدروکسید سدیم درمان می شود. این به حل شدن بیشتر مواد ناخواسته در چوب کمک می کند و سلولز نسبتاً خالصی را که پایه کاغذ را تشکیل می دهد، باقی می گذارد. در فرآیند بازیافت کاغذ، هیدروکسید سدیم برای جدا کردن جوهر از الیاف کاغذ استفاده می‌شود و امکان استفاده مجدد از الیاف کاغذ را فراهم می‌کند.

هیدروکسید سدیم همچنین برای تصفیه مواد خام برای محصولات چوبی مانند کابینت و مبلمان و در سفید کردن و تمیز کردن چوب استفاده می شود.

هیدروکسید سدیم در فرآوری سنگ معدن آلومینیوم

هیدروکسید سدیم برای استخراج آلومینا از مواد معدنی طبیعی استفاده می شود. آلومینا برای ساخت آلومینیوم و انواع محصولات از جمله فویل، قوطی، ظروف آشپزخانه، بشکه آبجو و قطعات هواپیما استفاده می شود. در ساختمان سازی و ساخت و ساز، از آلومینیوم در مصالحی استفاده می شود که نمای ساختمان و قاب پنجره ها را قادر می سازد.

هیدروکسید سدیم در سایر مصارف تولیدی صنعتی

هیدروکسید سدیم در بسیاری از فرآیندهای صنعتی و تولیدی دیگر استفاده می شود. برای تولید ریون، اسپندکس، مواد منفجره، رزین های اپوکسی، رنگ، شیشه و سرامیک استفاده می شود. همچنین در صنعت نساجی برای ساخت رنگ، پردازش پارچه های پنبه ای و در شستشو و سفید کردن، و همچنین در تمیز کردن و پردازش فلزات، پوشش اکسید، آبکاری و استخراج الکترولیتی استفاده می شود.

عوارض و خطرات کار با سود پرک

سدیم هیدروکسید می‌ تواند به راحتی با پروتئین‌ ها و چربی‌ ها در بافت‌ های زنده ترکیب شود سوختگی ‌های شیمیایی ایجاد کند و ممکن است در تماس با چشم باعث ایجاد کوری دائمی شود.
بنابراین، هنگام استفاده از این ترکیب یا محلول‌های آن، همیشه باید از تجهیزات حفاظتی مانند دستکش‌های لاستیکی، لباس ایمنی و حفاظت چشم استفاده شود. در صورت تماس این ماده با پوست یا چشم ها محل را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب فراوان شستشو دهید.
این ماده شیمیایی در صورت بلع می تواند باعث آسیب جدی ‌شود و مری و رگ‌ های خونی را می ‌سوزاند و می‌ تواند منجر به خونریزی منجر به مرگ شود.
توجه داشته باشید که انحلال در آب سدیم هیدروکسید بسیار گرمازاست و گرمای حاصل می ‌تواند باعث سوختگی یا آتش گرفتن مواد اشتعال زا شود.

این مطلب را هم بخوانید
فرآیند تصفیه نفت و علل استفاده از سود پرک در آن

نکات ایمنی

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده برای ثبت مواد سمی و ثبت بیماری، قرار گرفتن در معرض هیدروکسید سدیم به شکل جامد یا محلول آن می تواند باعث تحریک پوست و چشم شود. کارگران در تأسیساتی که در آن ها هیدروکسید سدیم تولید یا استفاده می شود باید دستورالعمل های ایمنی محصول را رعایت کنند.

اداره ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده (OSHA) دستورالعمل ها و محدودیت های مجاز قرار گرفتن در معرض را برای کارگران در صنایع و تأسیساتی که در آن مواد هیدروکسید سدیم استفاده می شود، در وب سایت OSHA تعیین کرده است.

مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی اطلاعات عمومی ایمنی در مورد حمل و نقل هیدروکسید سدیم، از جمله راهنمایی در مورد بسته بندی و ذخیره سازی، ریختن، دفع، و بسته بندی و برچسب گذاری برای کارگران ارائه می دهد.

سازمان غذا و دارو (FDA) به هیدروکسید سدیم به عنوان یک افزودنی غذایی در سطوح کمتر از 1 درصد اجازه می دهد.

نکات مفید

• از آنجایی که دستیابی به این ماده شیمیایی نسبتاً سخت است، ممکن است نیاز به خرید عمده داشته باشید. ممکن است بتوانید افراد دیگری را بیابید که برای کمک به تقسیم هزینه به مواد شیمیایی نیاز دارند. این یک کالای گران قیمت نیست، اما احتمالاً به چندین پوند از آن نیاز ندارید.

• ظرف را در بسته و دور از رطوبت نگه دارید. سود سوزآور آب را جذب کرده و با آن واکنش نشان می دهد.

• مواد را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. لمس یا خوردن آن می تواند باعث سوختگی شیمیایی شدید شود

• برای کار با سود سوزآور از دستکش یا ظروف استفاده کنید.
• واکنش های مربوط به این ماده شیمیایی را در اتاقی با تهویه مناسب یا در فضای باز انجام دهید. این واکنش گرما و بخارات مضر را آزاد می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش