سود کاستیک پرک

سود کاستیک پرک

بررسی تولید سود مایع در ایران و جهان

سود کاستیک پرک که از جمله مواد بسیار مهم و پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد را، طی فرآیندی از سود مایع به دست می‌آورند. این ماده ی اولیه در تولید سود پرک با نام سود سوزآور و یا هیدروکسیدسدیم نیز معروف است. از آنجا که اصلی ترین محصول در تولید سود پرک می باشد، می تواند به عنوان یک کالای اساسی مورد توجه صنعت قرار بگیرد. کالایی که باید در یک روند منطقی و مطمئن تولید قرار داشته باشد تا بتواند خوراک کارخانجات تولید سود پرک را تحت یک شرایط مطمئن و راحت تضمین نماید. این اهمیت ما را متوجه می سازد تا هر چند اندک در این مقاله به موضوع تولید سود مایع، روند تجاری‌سازی آن و بایدها و نبایدهای فرایندهای اقتصادی و صنعتی این محصول در بدنه صنعتی کشور بپردازیم.

تولید سود مایع در عرصه جهانی

بر طبق مطالعات انجام شده که از دهه ۹۰ میلادی آغاز و تا سال ۲۰۰۴ ادامه داشت، نشان می دهد که تولید سود مایع، همه ساله توسط تولیدکنندگان به طور دائمی در حال رشد بوده است. این مسیر رو به رشد تولید سود کاستیک پرک در اثر نیازهای هر چه بیشتر صنایع به سود پرک بوده است. امروزه برآورد می شود که چیزی در حدود ۶۰ الی ۷۵ میلیون تن سود مایع در سطح جهانی تولید بشود.

سود کاستیک پرک

تولیدکنندگان سود مایع در ایران

منابع عظیم نفتی و وجود میدان‌های بزرگ گازی در کشور ایران، در کنار توسعه ی مطلوب و هدفمند صنایع پتروشیمی، باعث شده است که ایران نیز آرام آرام وارد عرصه تولید سود مایع و سود پرک در ابعاد منطقه ای و جهانی بشود. تا جاییکه می شود به یقین ادعا کرد که امروزه ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده سود مایع و سود پرک در منطقه ی خاورمیانه می باشد.
این تولید تا جایی است که به راحتی نیاز صنایع داخلی و حتی پاسخگویی بازارهای کشورهای منطقه را خواهد داشت. از جمله شرکت های مطرح در مسیر تولید سود مایع می توان به کارخانجات سود مایع سینا تولید، سود مایع بندر امام، سود مایع پتروشیمی اروند، سود مایع کبودان و غیره اشاره نمود. این تولیدکنندگان می‌توانند به راحتی نیاز سود مایع برای شرکت های بزرگ تولید کننده سود پرک ایران مانند: سود پرک بندر امام، سود پرک نیرو کلر، سود پرک آرمان، سود پرک گوهر، سود پرک پگاه و… را تأمین نمایند. آنچه از نگاه آمار بر می‌آید تعداد ۱۰ واحد تولید سود مایع در ایران فعالیت می کنند. فعالیتی که تولید سالانه ۲۸۰ هزار تن سود مایع را برای سطح نیازهای داخلی و عرضه ی صادراتی تامین می نماید.
اما در میان تمام واحدهای تولیدی، شرکت پتروشیمی بندر امام با کسب تولید ۸۰ درصدی از سود مایع در داخل کشور که رقمی بالغ بر ۲۵۰ هزار تن می‌باشد، نقشی کلیدی را در این صنعت بازی می‌کند. شرکت پتروشیمی بندر امام تولیدات خود را از طریق بورس کالا وارد چرخه مصرف می نماید. اما در نظر گرفتن این نکته نیز می‌تواند جالب باشد که سود مایع و سود پرک از جمله خوراک های اساسی پالایشگاه ها هستند. از این رو قسمت مهمی از تولید در همان پالایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

این مطلب را هم بخوانید
آیا هیدروکسید پتاسیم بی خطر است؟
سود کاستیک پرک

اما در باب مصرف سود مایع و سود پرک در دیگر صنایع، آنچه از نگاه آماری بر می‌آید، حدود ۲۵۰۰ واحد تجاری صنعتی در داخل کشور با توجه به نیاز خود به سود پرک و سود مایع جواز استفاده از این محصول را کسب کرده اند. اما همین واحد های مصرفی که ظاهراً مقدار آنها کم هم نمی باشد، باعث می شود تا نیاز به سود پرک خیلی بیشتر از میزان تولید آن در داخل باشد. به خصوص که کیفیت بالا و مناسب تولید سود پرک در ایران، راه های صادراتی این محصول را هموارتر می‌کند. از این رو مقداری از نیاز صنعت داخلی از طریق واردات سود مایع و سود پرک تامین می‌گردد. این مقدار سالانه چیزی در حدود ۵۵ هزار تن برآورد می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش