مسمومیت با مواد سوزاننده به ویژه کاستیک سودا

مسمومیت با کاستیک سودا

مسمومیت با مواد سوزاننده به ویژه کاستیک سودا

مسمومیت با مواد سوزاننده به ویژه کاستیک سودا

در این مقاله قصد داریم به بررسی مسمومیت با مواد سوزاننده به ویژه کاستیک سودا در صنایع و مشاغل مختلف بپردازیم. همچنین لازم به ذکر است که راه های جلوگیری از مسمومیت نیز در ادامه این مقاله توضیح داده شده است. با ما همراه باشید.

مسمومیت با مواد شیمیایی

  • مواد سوزاننده مواد شیمیایی مانند کاستیک سودا بسیار اسیدی یا قلیایی هستند که در هنگام بلعیدن می توانند باعث سوختگی شدید در دهان و دستگاه گوارش شوند.
  • وقتی مواد سوزاننده بلعیده می‌شوند، می‌توانند تمام بافت‌هایی را که لمس می‌کنند – از لب‌ها تا معده – بسوزانند.
  • علائم ممکن است شامل درد (به ویژه با بلع)، سرفه، تنگی نفس و استفراغ باشد.
  • پزشک برای بررسی سوختگی و تعیین شدت جراحت، یک لوله دید قابل انعطاف را به سمت پایین مری وارد می‌کند.
  • درمان بر اساس میزان آسیب تعیین می شود و ممکن است شامل جراحی باشد.

در سرتاسر جهان، 80 درصد از بلعات سوزاننده در کودکان خردسال رخ می دهد. اینها معمولاً مصرف تصادفی مقادیر کم هستند و اغلب خیلی مضر نیستند. در بزرگسالان، مصرف مواد سوزاننده اغلب عمدی است، مقادیر زیادی را شامل می شود و تهدید کننده زندگی است.

منابع متداول مواد سوزاننده شامل زهکشی جامد و مایع و پاک کننده های کاسه توالت، اسید باتری و اسید هیدروکلریک برای استخرهای شنا است. محصولات صنعتی معمولاً غلظت بیشتری نسبت به محصولات خانگی دارند و در نتیجه آسیب‌رسان‌تر هستند. با این حال، برخی از محصولات خانگی رایج، از جمله پاک کننده های فاضلاب و کاسه توالت و برخی مواد شوینده ماشین ظرفشویی، حاوی مواد سوزاننده آسیب رسان مانند هیدروکسید سدیم و اسید سولفوریک هستند.

هنگام بلعیدن، مواد سوزاننده می توانند زبان، دهان، مری و معده را بسوزانند. این سوختگی ها ممکن است باعث سوراخ شدن مری یا معده شوند. نشت غذا و بزاق از سوراخ باعث عفونت شدید و گاهی کشنده در قفسه سینه (مدیاستینیت یا آمپیم) یا شکم (پریتونیت) می شود. سوختگی هایی که سوراخ نمی شوند می توانند منجر به زخم شدن مری و معده شوند.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در ساخت بتن

مواد سوزاننده به ویژه کاستیک سودا به صورت جامد و مایع در شرکت پرک بندر امام دسترس هستند. احساس سوزش ذره جامد چسبیده به سطح مرطوب (مانند لب) ممکن است مانع از مصرف بیشتر محصول شود. از آنجایی که مایعات نمی‌چسبند، مصرف بیشتر محصول آسان‌تر است و ممکن است کل مری آسیب ببیند. مایعات نیز ممکن است به داخل راه های هوایی استنشاق شوند (آسیره) که منجر به آسیب راه هوایی فوقانی می شود.

caustic-soda-flakes
مواد سوزاننده به ویژه کاستیک سودا

علائم مسمومیت با مواد سوزاننده

درد در دهان و گلو به سرعت، معمولاً در عرض چند دقیقه ایجاد می‌شود و می‌تواند شدید باشد، به ویژه با بلع. سرفه، آب دهان، ناتوانی در بلع، استفراغ، استفراغ خون و تنگی نفس ممکن است رخ دهد. در موارد شدید که شامل مواد سوزاننده قوی است، ممکن است فرد دچار فشار خون بسیار پایین (شوک)، مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه شود که احتمالاً منجر به مرگ می شود.

سوراخ شدن مری یا معده ممکن است در عرض چند ساعت، در طول هفته اول پس از مصرف، یا هر زمان بین آن، اغلب پس از استفراغ یا سرفه شدید رخ دهد. مری ممکن است در ناحیه بین ریه ها (مدیاستن) یا در ناحیه اطراف ریه ها (حفره پلور) سوراخ شود. هر یک از این شرایط باعث درد شدید قفسه سینه، تب، ضربان قلب سریع، تنفس سریع، فشار خون بسیار پایین و نیاز به جراحی می شود. پریتونیت با سوراخ شدن معده منجر به درد شدید شکم می شود.

اسکار مری منجر به باریک شدن (فشرده شدن) می شود و گاهی اوقات شامل آسیب به عضلات مسئول بلع می شود که هر دو باعث مشکل در بلع می شوند. انقباضات معمولاً هفته‌ها پس از سوختگی ایجاد می‌شوند، گاهی اوقات در سوختگی‌هایی که در ابتدا فقط علائم خفیف ایجاد می‌کردند.

این مطلب را هم بخوانید
تأثیر NaOH بر روی محصولات چوبی به عنوان یک رنگدانه طبیعی

افرادی که اسکار و آسیب به مری دارند ممکن است سال ها پس از آسیب به سرطان مری مبتلا شوند.

تشخیص مسمومیت با مواد سوزاننده

دهان از نظر سوختگی شیمیایی معاینه می شود. از آنجایی که مری و معده ممکن است بدون سوزاندن دهان سوزانده شوند، پزشک ممکن است یک لوله بینایی انعطاف پذیر (آندوسکوپی) را به سمت پایین مری وارد کند تا به دنبال سوختگی باشد، به خصوص اگر فرد آب دهانش را بیرون بیاورد یا در بلع مشکل داشته باشد. بررسی مستقیم ناحیه به پزشک اجازه می دهد تا شدت آسیب را تعیین کند و احتمالاً خطر باریک شدن بعدی و نیاز احتمالی به ترمیم جراحی مری را پیش بینی کند. در صورتی که فرد برای انجام این عمل خیلی بیمار باشد، آندوسکوپی می تواند به تعویق بیفتد.

اشعه ایکس و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) ممکن است برای ارزیابی میزان آسیب لازم باشد.

درمان مسمومیت با مواد سوزاننده مانند کاستیک سودا

  • نوشیدن آب یا شیر برای رقیق کردن ماده سوز آور
  • گاهی اوقات جراحی برای ترمیم آسیب
  • جلوگیری از تخلیه معده

میزان آسیب تعیین کننده درمان است. افرادی که دچار سوختگی شدید هستند گاهی نیاز به جراحی فوری برای برداشتن بافت آسیب دیده شدید دارند.

از آنجایی که مواد سوز آور می توانند در هنگام برگشت به مری به همان اندازه که هنگام بلع صدمه وارد می کنند، فردی که ماده سوز آور را بلعیده است، نباید دچار استفراغ شود. شربت ایپکاک و زغال چوب داده نمی شود.

اگر سوختگی خفیف باشد، ممکن است فرد تشویق شود که خیلی زود شروع به نوشیدن شیر یا آب کند تا مایع خورنده در معده رقیق شود. نوشیدن می تواند در خانه یا در راه بیمارستان شروع شود. اگر فرد نتواند بنوشد، مایعات از طریق ورید داده می شود تا زمانی که نوشیدن امکان پذیر شود.

این مطلب را هم بخوانید
تولید سود مایع به روش سلول مرکوری

سوراخ ها با آنتی بیوتیک و جراحی درمان می شوند.

در صورت ایجاد تنگی، ممکن است یک لوله بای پس (استنت) در قسمت باریک مری قرار داده شود تا از بسته شدن مری جلوگیری کند و امکان گشاد شدن (اتساع) بعدی را فراهم کند. گشاد کردن مکرر ممکن است برای ماه ها یا سال ها مورد نیاز باشد. برای تنگی‌های شدید، جراحی برای بازسازی مری نیز ممکن است ضروری باشد.

اقدامات احتیاطی استفاده از کاستیک سودا

ایمنی مهم است! با رعایت اقدامات احتیاطی زیر مطمئن شوید که شما و دیگران در امان بمانید:

  • در مرحله اول، روش های صحیح ایمنی و کمک های اولیه را در هنگام کار و کار با لیمو بشناسید.
  • همیشه سود سوز آور را در ظرف اصلی، با برچسب درست و مطمئن دور از کودکان نگهداری کنید.
  • اگر احتمال دارد حواس‌تان پرت شود یا بچه‌ها یا حیوانات خانگی در حال دویدن هستند، صابون درست نکنید.

همیشه هنگام تهیه لیموی خود از آب سرد استفاده کنید! انحلال لیمو در آب یک واکنش گرمازا است. استفاده از آب گرم باعث افزایش حرارت اضافی می شود که می تواند باعث واکنش شدید انفجاری شود.

  • به عنوان یک اقدام احتیاطی ساده، مواد جامد را به مایعات اضافه کنید. این امر به ویژه هنگام استفاده از هیدروکسید پتاسیم بسیار مهم است.
  • همیشه در مکانی با تهویه مناسب کار کنید و از دود تنفسی خودداری کنید!
  • با استفاده از عینک محافظ از چشمان خود در برابر پاشش محافظت کنید.
  • لباس محافظ آستین بلند، کفش های بسته و دستکش بپوشید تا از پوست خود در برابر پاشیده شدن محافظت کنید.
  • اگر لیمو را روی پوست خود می پاشید از آب سرد برای شستشوی آن استفاده کنید. از سرکه استفاده نکنید که می تواند باعث واکنش فلاش شود و باعث سوختگی بیشتر شود. سرکه فقط باید برای خنثی کردن ریزش ها استفاده شود – نه روی پوست!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش