موارد مصرف سود سوزآور

سودسوزآور چیست؟

موارد مصرف سود سوزآور

موارد مصرف سود سوزآور

هیدروکسید سدیم (NaOH) که به عنوان سود سوزآور یا لیمو نیز شناخته می شود، در طیف گسترده ای از فرآیندهای تولید استفاده می شود. این ماده شیمیایی یک ماده معدنی است. هیدروکسید سدیم محصول مشترک تولید کلر است.

هیدروکسید سدیم یک پایه و قلیایی بسیار سوزاننده است که پروتئین ها را در دمای معمولی محیط تجزیه می کند و ممکن است باعث سوختگی شدید شیمیایی شود. در آب بسیار محلول است و به راحتی رطوبت و دی اکسید کربن هوا را جذب می کند. یک سری تشکیل می دهد.

هیدروکسید سدیم چیست؟
هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور

مواد استفاده و کاربرد سود سوزآور

علاوه بر کاغذ و آلومینیوم، از هیدروکسید سدیم در تولید صابون، مواد شوینده، زهکش های تجاری و پاک کننده های فر استفاده می شود. پرک سود سوزآور به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد مواد شیمیایی صنعتی معدنی. هیدروکسید سدیم دارای خواص خاصی مانند:

  1. فرمول شیمیایی هیدروکسید سدیم NaOH است
  2. وزن مولکولی NaOH 39.997 گرم بر مول
  3. هیدروکسید سدیم حاوی PH 12-14 است

از ویژگی های هیدروکسید سدیم می توان به این موارد اشاره کرد:

  • مواد اولیه برای انواع محصولات صنعتی
  • محصول مشترک در سنتز کلر
  • پایه قوی
  • بسیار خورنده
  • ماده شیمیایی کمکی
  • مواد بی بو

کاربرد هیدروکسید سدیم در محصولات پاک کننده و ضد عفونی کننده

هیدروکسید سدیم برای تولید صابون و انواع مواد شوینده مورد استفاده در منازل و کاربردهای تجاری استفاده می شود. سفید کننده کلر از ترکیب کلر و هیدروکسید سدیم تولید می شود. پاک کننده های تخلیه که حاوی هیدروکسید سدیم هستند، چربی ها و گریس هایی را که می توانند لوله ها را مسدود کنند به صابون تبدیل می کنند که در آب حل می شود.

این مطلب را هم بخوانید
کاربردهای هیدروکسید سدیم در صنایع غذایی

هیدروکسید سدیم در داروسازی و پزشکی
موارد مصرف سود سوزآور
بسیاری از داروها و محصولات دارویی با هیدروکسید سدیم فرموله می شوند، از مسکن هایی مانند آسپرین گرفته تا داروهای رقیق کننده خون و داروهای کاهش دهنده کلسترول.

هیدروکسید سدیم در انرژی

هیدروکسید سدیم جزء سلول های سوختی است. برخلاف باتری‌ها، پیل‌های سوختی برای تعدادی از کاربردها از جمله حمل‌ونقل، جابجایی مواد، ثابت، قابل حمل و برق پشتیبان اضطراری، الکتریسیته تمیز تولید می‌کنند. در توربین های بادی از رزین های اپوکسی ساخته شده از هیدروکسید سدیم استفاده می شود.

هیدروکسید سدیم در تصفیه آب

در تاسیسات تصفیه آب شهری از هیدروکسید سدیم برای کنترل اسیدیته آب و حذف فلزات سنگین استفاده می شود. برای ساخت هیپوکلریت سدیم، ضدعفونی کننده آب، هیدروکسید سدیم نیز استفاده می شود.

هیدروکسید سدیم در تولید مواد غذایی

هیدروکسید سدیم به عنوان یک عامل پخت در چندین کاربرد فرآوری مواد غذایی، مانند نگهداری غذاهایی مانند زیتون یا دادن به چوب شور به سبک باواریایی، استفاده می شود. برای کنسرو کردن گوجه فرنگی، سیب زمینی و سایر میوه ها و سبزیجات، از هیدروکسید سدیم برای جدا کردن پوست آنها استفاده می شود. همچنین به عنوان نگهدارنده مواد غذایی برای جلوگیری از رشد کپک و باکتری در غذا استفاده می شود.

سود پرک، هیدروکسید سدیم (NaOH) یک ترکیب معدنی

پرک سود سوزآور به دلیل استفاده از مواد شیمیایی صنعتی. هیدروکسید سدیم دارای ویژگی هایی مانند:

  • فرمول شیمیایی هیدروکسید سدیم NaOH است
  • وزن مولکولی NaOH 39.997 گرم بر مول
  • هیدروکسید سدیم حاوی PH 12-14 است

از ویژگی های هیدروکسید سدیم می توان به این موارد اشاره کرد:

  • مواد اولیه برای انواع محصولات صنعتی
  • محصول مشترک در سنتز کلر
  • پایه قوی
  • بسیار خورنده
  • ماده شیمیایی کمکی
  • مواد بی بو
این مطلب را هم بخوانید
واکنش های سدیم هیدروکسید با دی اکسید کربن
کاربرد هیدروکسید سدیم
کاربرد هیدروکسید سدیم در پاک کننده ها

صنعت بزرگ بعدی مانند صنعت نساجی سود سوزآور برای پردازش پنبه و الیاف مصنوعی استفاده می شود. سود سوزآور بیشتر در صنعت صابون و مواد شوینده استفاده می شود.

سایر موارد مصرف سود سوزآور عبارتند از:

  • در صنعت نفت و گاز – برای از بین بردن بوی تند
  • در محصولات پاک کننده خانگی
  • در بطری های نوشیدنی
  • در صابون سازی خانگی

در سراسر جهان تقاضای زیادی برای سود سوزآور و افزایش قیمت سود سوزآور وجود دارد، برنامه های کاربردی در زندگی روزمره این مقاله فرآیندهای مختلف تولید سود سوزآور مدرن را ارائه می دهد.

محلول های هیدروکسید سدیم با سه فناوری مختلف تولید می شوند:

  1. سلول های جیوه
  2. سلول های غشایی
  3. سلول های دیافراگم

هر یک از فرآیندهای فوق از نمک کلرید سدیم (NaCl) به عنوان ماده اولیه اولیه استفاده می کند. تجزیه الکترولیتی نمک منجر به تولید محصولاتی مانند کلر و یون سدیم (Na+) می شود. به نوبه خود Na+ با آب موجود در سلول جیوه واکنش داده و هیدروکسید سدیم و هیدروژن را به عنوان محصول فرعی تشکیل می دهد.

سود سوزآور در محصولات چوبی و کاغذی استفاده می شود

بسیاری از فرآیندهای کاغذسازی چوب را با محلولی حاوی سولفید سدیم و هیدروکسید سدیم درمان می کنند. اساساً، این کار بیشتر مواد ناخواسته را در چوب حل می‌کند و در نتیجه سلولز نسبتاً خالص، پایه کاغذ، ایجاد می‌شود. هیدروکسید سدیم برای جدا کردن جوهر از الیاف کاغذ در طول بازیافت کاغذ استفاده می شود که امکان استفاده مجدد از الیاف را فراهم می کند.

هیدروکسید سدیم همچنین برای سفید کردن و تمیز کردن چوب و همچنین برای تصفیه مواد اولیه چوب برای مبلمان و کابینت استفاده می شود.

این مطلب را هم بخوانید
سود سوزآور برای چه مواردی استفاده می شود؟

هیدروکسید سدیم در فرآوری سنگ معدن آلومینیوم

به منظور استخراج آلومینا از مواد معدنی طبیعی، از هیدروکسید سدیم استفاده می شود. آلومینیوم، فویل، قوطی، ظروف آشپزخانه، بشکه آبجو و قطعات هواپیما همگی از آلومینا ساخته شده اند. در ساختمان سازی و ساخت و ساز، از آلومینیوم در مصالحی استفاده می شود که نمای ساختمان و قاب پنجره ها را قادر می سازد.

caustic soda flake
تولید هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم در سایر مصارف تولیدی صنعتی

هیدروکسید سدیم در بسیاری از فرآیندهای صنعتی و تولیدی دیگر استفاده می شود. برای تولید ریون، اسپندکس، مواد منفجره، رزین های اپوکسی، رنگ، شیشه و سرامیک استفاده می شود. همچنین در صنعت نساجی برای ساخت رنگ، پردازش پارچه های پنبه ای و شستشو و سفید کردن، و همچنین در تمیز کردن و پردازش فلزات، پوشش اکسید، آبکاری و استخراج الکترولیتی استفاده می شود. شرکت پرک بندر امام یک تولید کننده بزرگ سود پرک، سولفات آلومینیوم و سولفات مس است که می تواند محصولات با کیفیت خود را ارائه دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش