نکاتی که باید درمورد سود سوزآور بدانید

نکات مهم درمورد سود سوزآور

نکاتی که باید درمورد سود سوزآور بدانید

نکاتی که باید درمورد سود سوزآور بدانید

سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم یک ماده جامد سفید رنگ با فرمول شیمیایی NaOH است و از فرآیند الکترولیز سدیم کلرید محلول در رگ های الکترولیتی به دست می آید. این سود سوزآور نامیده می شود زیرا ماهیت آن بسیار خورنده است. این در اشکال مختلف در صنعت موجود است و رایج‌ترین شکل‌های آن عبارتند از فلکس سود سوزآور و مروارید سود سوزآور. سود سوزآور خالص یک جامد کریستالی بی رنگ است که در دمای 318 درجه سانتیگراد بدون تجزیه ذوب می شود. در آب بسیار محلول است و حلالیت کمتری در حلال های قطبی مانند اتانول و متانول دارد.

مشابه هیدراتاسیون اسید سولفوریک، انحلال تکه‌های سود سوزآور در آب یک واکنش بسیار گرمازا است که در آن مقدار زیادی گرما آزاد می‌شود و از طریق احتمال پاشیدن آن خطری برای ایمنی ایجاد می‌کند. محلول حاصل معمولا بی رنگ و بی بو است. مانند سایر محلول های قلیایی، به دلیل فرآیند صابونی شدن که بین NaOH و روغن های طبیعی پوست رخ می دهد، در تماس با پوست احساس لغزنده می کند.

سود سوزآور به صورت صنعتی به عنوان محلول 50% با تغییرات فرآیند الکترولیتی کلرآلکالی تولید می شود. گاز کلر نیز در این فرآیند تولید می شود. هیدروکسید سدیم جامد از این محلول با تبخیر آب به دست می آید. هیدروکسید سدیم جامد معمولاً به صورت فلیک، قرص و بلوک های ریخته گری فروخته می شود.

کاربرد سود سوزآور
سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم

خواص سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم

سود سوزآور بسیار قلیایی و به شدت آبدوست است. این ظرفیت باعث می شود سود سوزآور برای بافت پوست بسیار خورنده و برای تمام جانوران و گیاهان خطرناک باشد. از هرگونه تماس فیزیکی مستقیم و محافظت نشده با ماده باید اجتناب شود. نسبتاً سمی است. با این حال، خطر عمده اثرات خورنده آن است. تکه های سود سوزآور فرار یا قابل اشتعال نیستند. ما می توانیم خواص را به صورت خلاصه کنیم:

  • جامد سفید
  • بسیار سوزاننده
  • پایه قوی
  • محلول در آب، اتانول و متانول
  • به راحتی آب (هیگروسکوپیک) و دی اکسید کربن را از هوا جذب می کند
  • الکترولیت قوی
  • فرار نیست، اما می تواند به راحتی در هوا به عنوان یک آئروسل افزایش یابد
  • انحلال سود سوزآور جامد در آب در شرایط بسیار گرمازا
این مطلب را هم بخوانید
تولید سود پرک به روش دیافراگم

نکات ایمنی مهم درمورد سود سوزآور

سود سوزآور معمولی ترین قلیایی قوی است. اگرچه خطر انفجار یا آتش گرفتن آن وجود ندارد، اما با اسیدهای مختلف مانند اسید هیدروکلریک واکنش نشان می دهد و خنثی می شود و گرمای گرمازا قابل توجهی برای خنثی سازی ایجاد می کند.
فلزات مانند آلومینیوم، قلع و روی را خورده می کند. در طی این فرآیند، هیدروژن تولید می‌کند که پتانسیل آن را دارد که به عنوان یک گاز انفجاری رفتار کند.

این ماده بسیار مرطوب است و رطوبت، دی اکسید کربن یا دی اکسید گوگرد موجود در هوا را جذب می کند. همچنین بسیار لذیذ است و رطوبت را برای تشکیل محلول آبی جذب می کند.
هنگامی که سود سوزآور مایع رقیق می شود، مقدار قابل توجهی گرمای رقیق تولید می کند. از آنجایی که این به سرعت گرمای قوی ایجاد می کند و در صورت ریختن بی دقتی آب در محلول حاصل ممکن است پاشیده شود، باید مراقب بود.
سود سوزآور به راحتی الیاف حیوانی را تجزیه می کند. اگرچه الیاف گیاهی نیز تجزیه می شوند، اما مقاومت بیشتری نسبت به الیاف حیوانی دارند. اگرچه مواد مقاوم در برابر خوردگی توسط سود سوزآور عبارتند از فولاد ضد زنگ، رزین های فولادی-اپوکسی و پلاستیک های تقویت شده با الیاف، فولاد و فولاد با روکش لاستیکی بیشترین استفاده را دارند.

خواص سود سوزآور
خواص سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم

کاربردهای مختلف سود سوزآور 

عمده استفاده کنندگان از فلکس سود سوزآور، صنایع آلومینیوم، خمیر و کاغذ، چرم و نساجی، نفت و گاز، چاه های نفت، صنایع غذایی و صنایع شیمیایی هستند. کاربردهای اصلی تصفیه آب و تصفیه آب، به عنوان پاک کننده، یا طیف گسترده ای از کاربردها در صنایع شیمیایی مانند تولید نشاسته یا برای گوگردزدایی در صنعت پتروشیمی است.

  1. خمیر و کاغذ – بزرگترین کاربرد سود سوزآور در سراسر جهان. موارد استفاده شامل فرآیندهای خمیرسازی و سفید کردن، مرکب زدایی کاغذهای باطله و تصفیه آب است.
  2. منسوجات – برای پردازش پنبه و رنگ کردن الیاف مصنوعی مانند نایلون و پلی استر استفاده می شود.
  3. صابون و مواد شوینده – در صابون سازی استفاده می شود، فرآیند شیمیایی که چربی، پیه و روغن های گیاهی را به صابون تبدیل می کند. همچنین برای تولید سورفکتانت های آنیونی، یک جزء حیاتی در بیشتر شوینده ها و محصولات پاک کننده استفاده می شود.
  4. تولید سفید کننده – برای تهیه سفید کننده استفاده می شود که کاربردهای صنعتی و مصرفی مانند کنترل کپک و کپک در اطراف خانه دارد.
  5. فرآورده های نفتی – برای اکتشاف، تولید و پردازش نفت و گاز طبیعی استفاده می شود.
  6. تولید آلومینیوم – برای حل کردن سنگ معدن بوکسیت، ماده خام برای تولید آلومینیوم استفاده می شود.
  7. فرآوری شیمیایی – به عنوان ماده اولیه اولیه برای طیف گسترده ای از محصولات پایین دستی، از جمله حلال ها، پلاستیک ها، پارچه ها، چسب ها، پوشش ها، علف کش ها، رنگ ها، جوهرها، مواد دارویی و غیره استفاده می شود.
این مطلب را هم بخوانید
هیدروکسید سدیم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
کاربرد کاستیک سودا
کاربردهای مختلف سود سوزآور

بسه بندی سود سوزآور

  • سود سوزآور جامد در بشکه های فولادی نازک موجود است.
  • سود سوزآور پولکی در طبل ها یا کیسه های کاغذی با روکش پی وی سی همانطور که در جدول نشان داده شده است موجود است.
  • سود سوزآور مایع در قوطی های مستطیلی یا طبل ها موجود است. برای حمل و نقل مقدار زیادی سود سوزآور مایع از تانکرها، مخازن ریلی یا تانکرها استفاده می شود.
  • سود سوزآور با درجه معرف در بطری های شیشه ای موجود است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش