کاربرد سود سوزآور در صنعت نساجی

کاربرد سود سوزآور

کاربرد سود سوزآور در صنعت نساجی

خواص سود سوزآور چیست؟

هیدروکسید سدیم یک جامد سفید و کریستالی بدون بو است، اما هنگامی که در آب حل می شود، بخاراتی از خود خارج می کند. بسیار خورنده است و در صورت عدم استفاده دقیق می تواند باعث سوختگی پوست شود. هنگامی که به عنوان یک پاک کننده صنعتی یا درب بازکن استفاده می شود، سود سوزآور می تواند به مواد طبیعی از جمله چوب، پارچه و استخوان نیز آسیب برساند. همچنین اگر وارد چشم شود می تواند باعث کوری شود.

خواص سود سوزآور
خواص سود سوزآور چیست؟

کاربرد سود سوزآور در صنعت نساجی

کاربرد سود سوزآور در صنعت نساجی بسیار متنوع است. هیدروکسید سدیم (NaOH) که به نام سود سوزآور یا لیمو نیز شناخته می شود، یک نمک فلز قلیایی است که مصارف صنعتی و خانگی بسیاری دارد. هیدروکسید سدیم علاوه بر استفاده در ساخت خمیر و کاغذ، در تولید صابون، بیودیزل و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر نیز استفاده می شود. همچنین یک عنصر ضروری در ساخت منسوجات است. این مقاله به بررسی نقش سود سوزآور در صنعت نساجی می پردازد.

  • فرآیند تولید الیاف نساجی

پنبه، کتان (که برای تولید کتان استفاده می شود) و کنف رایج ترین الیاف مورد استفاده در صنعت نساجی هستند، اگرچه بسیاری از مواد دیگر را می توان به نخ تبدیل کرد. مواد اولیه برای ساخت منسوجات معمولاً نوعی الیاف است که به صورت رشته‌ها، شانه‌شده یا به‌صورت دیگری جدا شده‌اند. سپس این نخ ها را با هم می چرخانند تا نخ هایی تولید شود که ممکن است به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند یا برای ساختن یک نخ به هم بپیچند. با این حال، قبل از استفاده در فرآیند ریسندگی، الیاف پنبه باید به صورت قیچی/روینگ ساخته شوند، سپس برای تشکیل نخ ریسیده شوند.

  • سود سوزآور در فرآیند آبشستگی استفاده می شود
این مطلب را هم بخوانید
استفاده از تکه های سود سوزآور در صنایع و خانه

بعد از اینکه مواد اولیه به نخ ریسیده شد، مرحله بعدی در ساخت منسوجات از این مواد، پرداختن به آنها است. بسیاری از مواد شیمیایی مختلف برای این منظور استفاده می شود. ماده ای که بیشتر در آن هیدروکسید سدیم یافت می شود، سود سوزآور یا لیوان نامیده می شود. این ماده بسیار قلیایی است و کاربردهای زیادی در صنعت نساجی دارد که یکی از آنها حذف روغن های طبیعی از الیاف نساجی است.

هیدروکسید سدیم همچنین در فرآیند سفید کردن پارچه ها نقش دارد، جایی که به عنوان یک عامل اکسید کننده عمل می کند. سپس می توان آن را دوباره برای خنثی کردن کلر اضافی پس از سفید کردن استفاده کرد.

قبل از اینکه بتوان از سود سوزآور برای تصفیه منسوجات استفاده کرد، ابتدا باید آن را در آب حل کرد. سپس روی پارچه که هنوز مرطوب است اسپری می شود. محلول سوزاننده از نظر شیمیایی برخی از اجزای تشکیل دهنده پارچه را تغییر می دهد.

  • روش Mercerising با سود سوزآور

به این فرآیند مرسریزینگ نیز می گویند و برای افزایش استحکام پارچه استفاده می شود. پس از مرطوب شدن با سود سوزآور، منسوجات با هیدروکسید سدیم و کربنات سدیم تصفیه می شوند که برخی از اجزای شیمیایی آنها را تغییر می دهد. جزء قلیایی موجود در این مواد ساختار پروتئینی الیاف را باز می کند. این به آنها امکان می دهد رنگ ها را راحت تر جذب کنند و ظاهری درخشان به آنها می بخشد.

کاربردهای دیگر سود سوزآور چیست؟

سود سوزآور یک ماده ضد عفونی کننده و ضد عفونی کننده قوی است که به طور گسترده در قالب صابون و مواد شوینده استفاده می شود. همچنین در بسیاری از فرآیندهای تولید، به عنوان مثال، ساخت خمیر کاغذ، کاغذ و غیره استفاده می شود. به طور گسترده ای به عنوان لیمو یا سود سوزآور شناخته می شود، یکی از قوی ترین پایه های موجود امروزه. می توان از آن به عنوان درب بازکن استفاده کرد زیرا چربی ها و روغن ها را بسیار موثر تجزیه می کند که آسیب زیادی به بافت های بدن وارد می کند.

این مطلب را هم بخوانید
سود پرک یا سود جامد چیست؟

سایر کاربردهای سود سوزآور عبارتند از تصفیه آب، بازیافت کاغذ، تولید شیمیایی. موارد استفاده در تصفیه آب شامل انعقاد مواد آلی، حذف کلر اضافی و خنثی کردن آب اسیدی است. می توان آن را به اشکال مختلف استفاده کرد، به عنوان مثال، مایع، پودر یا پولک، در ظروف در بسته نگهداری می شود تا از تماس با پوست جلوگیری شود.

استفاده از سود سوزآور در کارخانه های خمیر و کاغذ

به عنوان یک تنظیم کننده pH، هیدروکسید سدیم (سودا سوزآور) به طور گسترده در کارخانه های خمیر و کاغذ استفاده می شود. برای کنترل سطح pH رنگ‌ها، سفیدکننده‌ها و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده برای درمان پالپ اضافه می‌شود. همانطور که در بالا توضیح داده شد، کاربردهای زیادی در صنعت نساجی دارد.

سخن آخر

هیدروکسید سدیم همچنین برای تجزیه لیگنین، ماده ای که در چوب یافت می شود، استفاده می شود. لیگنین به نگه داشتن بسیاری از ترکیبات دیگر موجود در سلولز کمک می کند، بنابراین حذف آن استخراج الیاف سلولزی خالص را برای کاغذسازان آسان تر می کند. نکته اصلی این است که سود سوزآور زیادی در صنعت نساجی کاربرد دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش