کاربردهای هیدروکسید سدیم در صنایع غذایی

کاربرد هیدروکسید سدیم

کاربردهای هیدروکسید سدیم در صنایع غذایی

کاربردهای هیدروکسید سدیم در صنایع غذایی

برخی بر این باورند که رگه هایی از سود سوزآور در تولید و نگهداری هر غذایی که می خوریم وجود دارد. مردم ممکن است حتی نام سود سوزآور را نشنیده باشند، اما هر روز با آن در تماس هستند. سود سوزآور به دلیل خاصیت قلیایی قوی، هم به صورت سنتی و هم مدرن در صنایع غذایی استفاده می شود.

کاربردهای سود سوزآور در صنایع غذایی به طور کلی به چهار دسته لایه برداری شیمیایی، نگهداری مواد غذایی، فرآوری مواد غذایی و استفاده از تیتراسیون در صنایع غذایی طبقه بندی می شوند که در زیر توضیح داده شده است.

کاربرد هیدروکسید سدیم
هیدروکسید سدیم در صنعت

لایه برداری شیمیایی مواد غذایی

کنسرو کردن رایج ترین کاربرد لایه برداری مواد غذایی در صنایع غذایی است. برای مقرون به صرفه بودن برای مصارف صنعتی، فرآیند پوست کندن باید ساده، سریع و ارزان باشد، تا جایی که ممکن است گوشت میوه کمتر از بین برود و سود سوزآور تمام این الزامات را برآورده کند.

تولیدکنندگان با تغییر غلظت محلول سود سوزآور مورد استفاده و همچنین مدت زمان غوطه ور شدن میوه ها در محلول، زمان و دقت پوست کندن را کنترل می کنند. علاوه بر این، لایه برداری با سود سوزآور، اثر قهوه ای شدن آنزیمی را کاهش می دهد (اثری که باعث می شود میوه بدون پوست هنگام قرار گرفتن در معرض هوا قهوه ای شود).

این روش برای طیف گسترده ای از میوه ها با ضخامت های پوستی متفاوت از جمله گوجه فرنگی، سیب زمینی، گلابی، زردآلو، آلو، هلو، هویج و غیره قابل استفاده است.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در صنایع مختلف

نگهداری مواد غذایی

نگهداری غذا به روش های جلوگیری از فاسد شدن غذا اشاره دارد. در این زمینه، فساد به جلوگیری از رشد باکتری ها، کپک ها، میکروارگانیسم ها و اکسیداسیون میوه (که باعث خشک شدن میوه می شود) اطلاق می شود.

روش ها و دیدگاه های مختلفی در مورد نگهداری مواد غذایی وجود دارد. برخی از روش ها مانند انجماد و نگهداری با فشار بالا، دما و فشار محیط را کنترل می کنند. برخی از روش ها غذا را جدا می کنند، مانند بسته بندی در خلاء، کنسرو کردن، و دفن کردن، در حالی که روش های دیگر، مانند کشیدن سیگار و پرتودهی، غذا را در معرض ماده دیگری قرار می دهند.

در نهایت برخی روش ها مانند ترشی کردن، مربا کردن، نمک پاشی و استفاده از سود سوزآور محیطی مناسب برای جلوگیری از فساد مواد غذایی ایجاد می کند. مکانیسم نگهداری در روش استفاده از سود سوزآور به این صورت است که سود سوزآور محیطی قلیایی ایجاد می کند که فعالیت باکتری ها را به شدت کاهش می دهد.

 

فرآوری مواد غذایی

در بیشتر صنایع غذایی، ظاهر، جنس و طعم و مزه محصولات از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. سود سوزآور اغلب در این رابطه برای افزایش رنگ یا طعم غذا استفاده می شود.

زیتون به دلیل وجود ماده ای به نام اولئوروپین طعم تلخی دارد. استفاده از محلول های قلیایی مانند محلول سود سوزآور می تواند مولکول های اولئوروپئین را تجزیه کرده و تلخی زیتون را کاهش دهد. همچنین گوشت زیتون را نرم کرده و ظاهری تازه و سبز به آن می بخشد. این به عنوان نرم کننده یا حذف تلخی شناخته می شود.

این مطلب را هم بخوانید
موارد مصرف سود سوزآور

از سود سوزآور در تولید چوب شور برای ایجاد تردی و رنگ طلایی استفاده می شود. در تولید شکلات و کاکائو برای بهبود طعم، رنگ و بافت آن در مقایسه با حالت خام طبیعی استفاده می شود.

همچنین برای غلیظ کردن بستنی و تبدیل آن از حالت میلک شیک به شکل سفت تر و حجیم تر استفاده می شود. علاوه بر این، سود سوزآور برای ایجاد رنگ کاراملی در انواع غذاها از جمله نوشیدنی ها و سس ها استفاده می شود.

تیتراسیون در صنایع غذایی

به عنوان یک قلیایی قوی، یکی از مهمترین کاربردهای سود سوزآور در تیتراسیون است که یک روش آزمایشگاهی رایج برای تعیین غلظت محلول ناشناخته است. در این فرآیند، اسید توسط یک محلول قلیایی خنثی می شود که معمولاً هیدروکسید سدیم (NaOH) است.

کاربرد اصلی تیتراسیون در صنایع غذایی تعیین و کنترل میزان اسیدیته، قلیاییت، نمک، قند و سایر محتویات در محصولات غذایی است. در واقع کنترل این محتویات در محصولات غذایی با کیفیت محصول، ارزش غذایی و ترجیحات مصرف کننده ارتباط مستقیم دارد.

برای مثال کنترل اسیدیته آب میوه ها نقش مهمی در تامین نیازهای غذایی گروه های مختلف مشتریان دارد. به طور مستقیم با شاخص های کیفیت مانند رنگ، طعم، طعم و بافت آب میوه ها و شراب ارتباط دارد.

همچنین کنترل میزان اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع در محصولات غذایی اهمیت زیادی دارد. در فرآیند تولید پنیر (به عنوان یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در جهان) از تیتراسیون یک بار در ابتدای فرآیند (برای تعیین اسیدیته شیر اولیه) و یک بار در پایان فرآیند (برای کنترل) استفاده می شود. کیفیت محصول نهایی).

این مطلب را هم بخوانید
سود سوزآور: یک عنصر کلیدی برای زندگی روزمره

نمونه های دیگر شامل نظارت بر اسید استیک در سرکه، سس مایونز و سس گوجه فرنگی، اسید لاکتیک در ترشیجات، اسید فسفریک در نوشیدنی های کولا، قلیایی بودن آب خام در نوشیدنی ها، میزان نمک در میان وعده ها و چیپس ها و همچنین میزان نیتروژن در فرآورده های گوشتی است.

کاربرد سود پرک
سود پرک در صنعت تولدی غذا

سخن آخر

همانطور که گفته شد سود سوزآور به دلیل خاصیت قلیایی آن در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد. با توجه به اینکه رشد و توسعه صنایع غذایی در زمینه های بین المللی تقاضا برای سود سوزآور را در این صنایع ایجاد می کند، اینفینیتی کهکشان با تکیه بر بیش از یک دهه تجربه در صادرات مواد شیمیایی، به این تقاضای فزاینده پرداخته و یکی از تامین کنندگان معتبر این محصول است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش