کاربرد کاستیک سودا در بازیافت کاغذ

کاربرد کاستیک سودا

کاربرد کاستیک سودا در بازیافت کاغذ

اهمیت هیدروکسید سدیم (NaOH) در کاغذسازی

از آنجایی که کیفیت نباید به خطر بیفتد، به طور مداوم برای تولید و بازیافت آن از بالاترین استانداردها پیروی می کنند. ما ترکیبات شیمیایی را در هنگام تحویل تجزیه و تحلیل می کنیم. ما ماهانه کیفیت کاستیک سودا را بررسی می کنیم. با آزمایشگاه و شیمیدانان خود، محصولات سوزاننده و هیدروسولفید سدیم مصرف شده را به طور منظم آزمایش می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که استانداردهای شما را برآورده می کنیم.

علاوه بر ارائه مزایای مربوط به کاهش قابل توجه هزینه های تولید کاغذ، استفاده از محصولات کاستیک سودا مصرف شده به ارتقای بازیافت و پایداری زیست محیطی در سایر صنایع کمک می کند. با عرضه مواد شیمیایی کاستیک سودا مصرف شده بازیافتی، به شرکت های خمیر کاغذ و کاغذ کمک می کند تا مصرف آب شیرین خود را کاهش دهند.

کاربرد کاستیک سودا
اهمیت هیدروکسید سدیم (NaOH) در کاغذسازی

کاربرد کاستیک سودا در بازیافت کاغذ

سود سوزآور در فرآیند کرافت یا هیدروکسید سدیم در خمیرسازی سودا برای شکستن پیوندهای لیگنین چوب در حال پردازش به خمیر برای کاغذ سازی استفاده می شود. استفاده از مواد شیمیایی بازیافتی به عنوان مواد آرایشی از منابع دیگر (سودآور مصرف شده) به کاهش اثرات زیست محیطی خمیر شیمیایی کمک می کند.

سه مرحله مهم در تولید کاغذ وجود دارد:

  1. از مواد خام خمیر تهیه می شود تا الیافی بدست آید که می توان از آنها برای تولید کاغذ استفاده کرد. پالپ روشن یا سفید شده است که این خمیر روشن شده به کاغذ تبدیل می شود.
  2. از سلولز همیشه برای تولید کاغذ استفاده می شده است. طبق روش‌های مرسوم، گیاه حاوی این فیبر طبیعی را به قطعات ریز برش می‌دهند و سپس در آب له می‌کنند تا الیاف جدا شوند. سپس این مخلوط را در قالب ریخته و سپس آب اضافی را فشار داده و ورق کاغذ را خشک می‌کند.
  3. برای به دست آوردن سطح چاپ صاف و برآوردن سایر الزامات خاص، برخی از محصولات کاغذی از پرکننده ها، پوشش ها و سایر افزودنی ها استفاده می کنند. تعداد فزاینده ای از تولیدکنندگان کاغذ در حال حاضر از چوب به عنوان منبع سلولز استفاده می کنند.
این مطلب را هم بخوانید
سودپرک %۶ و بهترین راه برای خرید مرغوب ترین آن

مواد مورد استفاده در فرآیند کاغذسازی

در فرآیند تولید کاغذ از چهار ماده ضروری استفاده می شود. این مواد شامل آب، انرژی، مواد شیمیایی و الیاف است.

  • آب: از آب برای حمل الیاف در تمام مراحل ساخت و واکنش های شیمیایی استفاده می شود. همچنین بقایای آلی را از خمیر جدا می کند.
  • انرژی: فرآیند تولید کاغذ شامل استفاده از برق و بخار است. انرژی برای این فرآیند از نفت، زغال سنگ، گاز طبیعی یا نیروی برق آبی به دست می آید.
  • مواد شیمیایی: مواد شیمیایی در افزودنی‌هایی مانند پرکننده‌ها و پوشش‌ها برای برآوردن نیازهای خاص انواع کاغذها استفاده می‌شوند. سود سوزآور برای تمیز کردن الیاف بازیابی شده استفاده می شود. تراشه های چوب در یک محلول شیمیایی در طی فرآیند خمیرسازی کرافت و سولفیت پخته می شوند تا لیگنین که الیاف را فشرده می کند حل شود. سود سوزآور برای افزایش PH در فرآیند خمیرسازی الیاف اضافه می شود. PH بالاتر محلول فیبر کاغذ باعث صاف شدن و متورم شدن الیاف می شود. برای فرآیند سنگ زنی الیاف مهم است.
  • در بسیاری از فرآیندهای کاغذسازی، چوب با محلولی حاوی سولفید سدیم و هیدروکسید سدیم درمان می شود. این به حل شدن بیشتر مواد ناخواسته در چوب کمک می کند. سلولز نسبتا خالص باقی می ماند که اساس کاغذ را تشکیل می دهد. در فرآیند بازیافت کاغذ، از هیدروکسید سدیم برای جدا کردن جوهر از الیاف کاغذ استفاده می‌شود و امکان استفاده مجدد از الیاف کاغذ را فراهم می‌کند.
  • هیدروکسید سدیم همچنین برای تصفیه مواد خام برای محصولات چوبی مانند کابینت و مبلمان و در سفید کردن و تمیز کردن چوب استفاده می شود.
  • الیاف: الیاف سلولزی اجزای اصلی در ساخت کاغذ هستند. لیگنین، چسب آلی، از الیاف سلولزی انعطاف پذیر به دست آمده از چوب ساخته می شود. این چسب در درختان چوب نرم به وفور نسبت به درختان چوب سخت یافت می شود. چندین گیاه غیر چوبی به عنوان مواد اولیه کاغذ استفاده می شود و برخی از الیاف به دست آمده از این گیاهان را می توان در بقایای کشاورزی دسته بندی کرد.
این مطلب را هم بخوانید
واکنش سدیم هیدروکسید با اکسیدهای اسیدی

چگونه کاغذ بازیافت می‌شود چوب بهترین منبع خمیر کاغذ برای ساخت کاغذ است، اما کاغذ استفاده شده منبع غنی از خمیر کاغذ است. نوشتن و چاپ روی کاغذ محتوای فیبر را حذف نمی کند و فیبر در نهایت تبدیل به کاغذ می شود.

کاستیک سودا در صنعت
مواد مورد استفاده در فرآیند کاغذسازی

فرآیند بازیافت کاغذ چگونه انجام می شود؟

  1. بازیافت با جمع آوری کاغذ از منابع متعدد مانند ادارات، خانه ها و دانشگاه ها شروع می شود. پس از جمع‌آوری کاغذ، آن را درجه‌بندی می‌کنند تا کاغذی با درجه‌بندی مشابه با هم مرتب شوند.
  2. درجه بندی ضروری است زیرا میزان فیبر قابل استخراج از خمیر را تعیین می کند. سپس کاغذ مرتب شده با استفاده از آب، پراکسید هیدروژن و سود سوزآور با صابون به خمیر تبدیل می شود.
  3. خمیری که به این ترتیب تشکیل می‌شود از نظر ضایعات غیر کاغذی مانند منگنه‌ها و پلاستیک غربال می‌شود. خمیر در حال حاضر تمام فیبر است و به طور مکرر جوهر زدایی می شود تا زمانی که سفید شود.
  4. خمیر سفید شده به غلتک‌هایی وارد می‌شود که بیشتر آب را خارج می‌کند و پس از آن روی خشک‌کن منتقل می‌شود.
  5. در نهایت، خمیر تقریبا خشک از طریق دستگاهی از نوع میز اتو رانده می شود که آن را به درجه کاغذ مورد نظر می غلتاند.
  6. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که بازیافت کاغذ با سایر انواع بازیافت مانند بازیافت آلومینیوم قابل مقایسه نیست. در مورد فلزات، خواص فلزی پس از بازیافت مکرر حفظ می شود، اما
  7. بازیافت کاغذ منجر به کاهش طول الیاف می شود. در نهایت، کاغذ بازیافتی به جایی برسد که دیگر قابل بازیافت نباشد.
این مطلب را هم بخوانید
کاستیک سودا و کاربرد آن در تمیزکاری مبلمان
فرآیند بازیافت کاغذ
فرآیند بازیافت کاغذ چگونه انجام می شود؟

سخن آخر

در این مقاله به بررسی کاربرد کاستیک سودا و هیدروکسید سدیم در تولید کاغذ پرداخته ایم و همچنین درمورد فرایند بازیافت کاغذ توسط کاستیک سودای مصرف شده توضیحاتی داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش