کاستیک سودا بندر امام

کاستیک سودا بندر امام

شرکت های فعال در زمینه ی تولید سود پرک در ایران

سود جامد پرک از جمله کالا های اساسی در صنایع مختلف مطرح می ‌شود. کاربرد های وسیع و رو به رشد این محصول باعث می ‌شود تا تولید سود پرک در سطح صنعتی هر کشوری از جمله الزامات آن کشور باشد. ایران نیز با توجه به نیاز های بالای صنایع داخلی خود و همچنین دور نمای دستیابی به بازار های کشور های منطقه در سال ‌های اخیر، دست به اقدامی جدی در تولید هر چه بیشتر و البته مرغوب ‌تر سود پرک زده است. اقدامی که موجب تاسیس و راه اندازی کارخانجات متعدد و توانمندی شده است. کارخانجاتی که یا به طور تخصصی به تولید سود پرک می‌ پردازند و یا در قالب تولید چند محصول، جایی برای تولید سود جامد پرک باز کرده اند. در ادامه با چند شرکت معتبر و خوش نام ایرانی در عرصه ی تولید کاستیک سودا بندر امام آشنا می شویم.

کاستیک سودا بندر امام

سود پرک بندر امام

شرکت پرک بندر امام که یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان کاستیک سودا بندر امام در سطح کشور می باشد، فعالیت خود را به عنوان یک تولید کننده ی جدی در عرصه ی تولید سود پرک، از سال ۱۳۸۰ در سایت شیمیایی فاز یک شهر صنعتی ماهشهر آغاز نمود. فعالیتی که در ادامه ی تولیدات خوش کیفیت این برند ایرانی از سال ۱۳۸۲ با اضافه کردن خطوطی جدید رنگ و بوی جدی‌تری به خودش گرفت. تولید این شرکت در قالب سه شیفت کاری، به صورت ۲۴ ساعته، بالغ بر ۹ هزار و ۶۰۰ تن در سال می باشد. تولیدی که نشان از توانمندی بالای این شرکت در عرصه ی تولید سود پرک را دارد. فعالیت عمده ی این شرکت در تولید سود جامد پرک ۹۸% بوده که در کیسه های دو جداره ی پلی اتیلن و پلی پروپیلن عرضه می‌ شود. عمده مصرف کنندگان سود پرک بندر امام کارخانجات تولید کننده ی مواد شوینده، کارخانجات تولید کاغذ و روغن نباتی و همچنین کارخانجات لبنی می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
آیا هیدروکسید پتاسیم بی خطر است؟

تفاوت سود مایع و هیدروکسید سدیم در نگاه فیزیکی

کاستیک سودا را می توان به هر دو حالت مایع و جامد تولید کرد. نوع مایع با نام هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور یاد می‌شود و نوع جامد آن را سود پرک می‌گویند. سود سوزآور، یک مایع شفاف به رنگ آب است، حالت بسیار ناپایداری دارد و در معرض هوا تولید کربنات سدیم می کند. اما حالت جامد که سود پرک می‌باشد، یک ماده ی پولکی شکل سفید رنگ است. در مقابل کربنات سدیم تنها در حالت جامد وجود دارد. یک ماده ی سفید رنگ که در دو نوع سبک و سنگین تولید می شود. کربنات سدیم یا سودا اش یک ماده ی پایدار است و علاقه ای به تغییر ساختار شیمیایی خود ندارد.

کاستیک سودا بندر امام

سود پرک، رقیبی برای سودا اش

سودا اش یا همان کربنات سدیم یک ماده ی بسیار شناخته شده با رویکردی تاریخی است. انسان ها از دیرباز به وجود این ماده پی برده بودند. آنها در برداشت از طبیعت و یا به هر طریق، آن را تولید می کردند و در فرآیند تولید صابون های اولیه از آن استفاده می کردند. سود مایع ابتدا برای تولید صابون مورد استفاده قرار گرفت جایی که باید جانشین سودا اش یا همان کربنات سدیم به کار می رفت، چرا که می توانست ویژگی‌های قلیایی بهتری تولید کند و از طرفی، فرآیند تولید معقول تر و مقرون به صرفه تری داشته باشد. این اتفاق در قرن شانزدهم میلادی روی داد و موجب شد تا رقیبی برای کربنات سدیم در علم شیمی و شیمیدان ها پیدا شود. رقیبی به نام سود سوز آور.

این مطلب را هم بخوانید
سود جامد پرک

تا سال ۱۷۹۱ برای تولید صابون از ترکیب کربنات سدیم و آهک استفاده می کردند. تا اینکه به سال ۱۷۹۱ فردی به نام ابلانک طی فرآیندی که امروزه نیز به نام وی می شناسند، یک روش اقتصادی تری در تولید صابون ابداع کرد. فرآیندی که از سود مایع بهره می‌برد. این آغاز درک بشر به کاربردهای فراوان و متنوع سود مایع و به تبعیت از آن سود پرک در تولید اقلام بسیاری از محصولات صنعتی بوده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش