کربنات کلسیم چیست و چه کاربردی دارد؟

کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم چیست و چه کاربردی دارد؟

کربنات کلسیم چیست و چه کاربردی دارد؟

کربنات کلسیم یک ترکیب معدنی است که کاربردهای خانگی و صنعتی وسیعی دارد. این ماده خام طبیعی به نام کلسیت یا نمک کلسیم اسید کربنیک نیز شناخته می شود. کربنات کلسیم چه ویژگی هایی دارد؟ آیا برای بدن و افراد مضر است؟ کربنات کلسیم چه نقشی در خاک دارد و از کربنات کلسیم چه چیزهایی می توان تولید کرد؟

کاربردهای مختلف کربنات کلسیم

موارد استفاده از CaCO3 بسیار گسترده و متنوع است. در حال حاضر از کربنات کلسیم نیز استفاده می شود:

  1. برای تسکین سوزش سر دل یا اسید معده،
  2. به عنوان واسطه در تولید گچ،
  3. به عنوان یک ماده سفید کننده،
  4. به عنوان یک رنگدانه

توجه داشته باشید نقش کربنات کلسیم نیز در نرم شدن آب صنعتی ایفا می کند. این فرآیند از مکانیزم کمی متفاوت و در عین حال به همان اندازه کارآمد نسبت به مکانیزمی که با عوامل کیلیت انجام می شود، استفاده می کند.

کربنات کلسیم
کربنات کلسیم چیست

کربنات کلسیم: فرمول، خواص و MSDS

کربنات کلسیم چیست؟ CaCO3 یک فرمول مولکولی است که یک کانی سفید یا شفاف را به شکل کریستال تعریف می کند. کربنات کلسیم (نام معمولی – کلسیت) از نمک کلسیم اسید کربنیک تشکیل شده است.

کربنات کلسیم چه ویژگی هایی دارد؟ این ترکیب معدنی دارای خواص فیزیکی و شیمیایی زیر است:

  • در آب کم محلول است (هنگامی که در آب با دی اکسید کربن حل می شود، به کربنات اسید کلسیم تبدیل می شود، به عنوان مثال: بی کربنات کلسیم)،
  • کربنات کلسیم با گرم شدن تجزیه می شود – سپس اکسید کلسیم و دی اکسید کربن آزاد می کند (تجزیه حرارتی کربنات کلسیم و کلسینه شدن کربنات کلسیم در دمای بالاتر از 800 درجه سانتیگراد امکان پذیر است).
  • با اسیدها واکنش نشان می دهد (برای مثال ترکیب کربنات کلسیم و اسید هیدروکلریک منجر به آزاد شدن شدید دی اکسید کربن می شود).
  • از ترکیب CaCO3 در فارماکولوژی نیز استفاده می شود. کربنات کلسیم پزشکی که با نام کربنات کلسیم نیز شناخته می‌شود، یک فرآورده دارویی است که برای مکمل‌سازی کلسیم در بیماری‌های سیستم عصبی، کلیه، ماهیچه‌ها، مفاصل و استخوان استفاده می‌شود.
این مطلب را هم بخوانید
سود پرک را از کجا بخریم؟

کربنات کلسیم – استفاده در صنعت ساختمان

قرن هاست که مردم برای این ماده خام طبیعی یعنی کربنات کلسیم ارزش قائل بوده اند. حلالیت CaCO3 در آب ضعیف است و پودر آن برای تولید سیمان، یکی از اجزای ضروری ملات سنگ تراشی و گچ کاری عالی است. کلسیت باندهای بادوام با کیفیت بالا را تشکیل می‌دهد که برای سال‌ها دوام می‌آورند چه در فضای باز و چه در داخل خانه استفاده شوند.

کربنات کلسیم برای محصولات غذایی

زمانی که ماست یا محصول نهایی بیش از حد اسیدی و غیرقابل نوشیدن است. هنگامی که کمی کربنات کلسیم اضافه کنید، محصول طعم متمایز طبیعی خود را باز می یابد.

در صنایع غذایی، کربنات کلسیم به عنوان افزودنی E170 شناخته می شود. در شیرینی‌ها، آدامس‌ها، برخی نان‌ها، چیپس و کلوچه استفاده می‌شود.

کربنات کلسیم در صنعت زیبایی

کربنات کلسیم در یک واکنش نسبتا ساده، سریع و اقتصادی به دست می آید، بنابراین از CaCO3 در صنعت زیبایی نیز استفاده می شود. پودر سفید و خشک آن در تولید پودرهای صورت، پودر بچه، سایه چشم یا زیرسازی آرایشی استفاده می شود. کربنات کلسیم به دلیل خاصیت سفید کنندگی، جزء محبوب خمیردندان ها است.

کربنات کلسیم: مصرف – کشاورزی و دامپروری

کربنات کلسیم معمولاً در کشاورزی و دامپروری استفاده می شود – یک کود کلسیمی خاک فقیر را غنی می کند، در حالی که مخلوط های حاوی کربنات کلسیم مکمل های غذایی عالی برای حیوانات هستند. محتوای کربنات کلسیم در خاک شاخصی است که کیفیت خاک را نشان می دهد – هرچه CaCO3 کمتر باشد، خاک بازده و پایداری کمتری دارد.

این مطلب را هم بخوانید
خطرات قرار گرفتن در معرض هیدروکسید سدیم چیست؟

پرورش دهندگان گاو شیری از بی کربنات کلسیم برای تقویت شیردهی و تقویت سیستم گوارشی در حیوانات استفاده می کنند. مشابه کربنات کلسیم مورد استفاده برای مرغ ها، کربنات کلسیم مورد استفاده برای گاو باعث بهبود وضعیت کلی دام می شود و از اسیدی شدن، ضعیف شدن یا بیماری ها جلوگیری می کند.

اهمیت کربنات کلسیم
کربنات کلسیم در صنایع مختلف

سخن آخر

بدیهی است که اینها همه گزینه های ممکن برای استفاده از کربنات کلسیم به عنوان ماده خام نیستند. این ترکیب چند منظوره است که منجر به تعداد بی نهایت چشم انداز صنعتی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد سود سوزآور، خرید و سفارش سود پرک، و … سایر مقالات شرکت پرک بندر امام را مطالعه نمایید و یا با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش