خواص و کاربردهای اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک چیست؟

خواص و کاربردهای اسید فرمیک چیست؟

خواص و کاربردهای اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک برای اولین بار توسط یک طبیعت شناس انگلیسی قرن هفدهمی، جان ری، که روی مورچه های مرده آزمایش کرد، کشف و نامگذاری شد. در این مقاله، ما به دنبال پاسخ به سوالات زیر خواهیم بود: اسید فرمیک چیست – برای چه استفاده می شود، خواص شیمیایی و فیزیکی آن چیست.

خواص فرمیک اسید
فرمیک اسید چیست؟

اسید فرمیک چیست و چگونه تولید می شود؟

اسید فرمیک (به لاتین: Acidum formicum) اسید متانوئیک یا هیدروژن کربوکسیلیک اسید نیز نامیده می شود. همراه با اسیدهای بوتیریک و استیک در گروه اسیدهای کربوکسیلیک قرار می گیرد که ساده ترین ترکیبات شیمیایی آلی هستند که از هیدروکربن های شناخته شده برای مردم به وجود می آیند.

چگونه می توانیم اسید فرمیک تولید کنیم؟ فرمول شیمیایی این ترکیب HCOOH است – مشتقی از:

  • واکنش مونوکسید کربن و متانول،
  • واکنش مونوکسید کربن و هیدروکسید سدیم یا:
  • نتیجه فرآیند اکسیداسیون هیدروکربن ها است.

اگر کسی فکر می‌کند که مورچه یا گزنه برای تولید انبوه اسید فرمیک لازم است، ما پاسخ می‌دهیم: هیچ چیز دور از واقعیت نیست! اسید از واسطه های شیمیایی به دست آمده در شرایط آزمایشگاهی تولید می شود.

اسید فرمیک – خواص فیزیکی و شیمیایی

خواص فیزیکی اسید فرمیک چیست؟ این یک مایع سوزاننده بی رنگ با بوی تند است. نقطه ذوب این ترکیب 8.6 درجه سانتی گراد و نقطه جوش 100.6 درجه سانتی گراد است. چه چیز دیگری اسید فرمیک را متمایز می کند؟ سایر خواص فیزیکی مشخصه متانوئیک اسید عبارتند از: حلالیت در آب، بنزن و الکل اتیلیک و اثر خورندگی.

توجه تولیدکنندگان در صنایع متعدد به ویژه به ویژگی‌های شیمیایی خاص اسید فرمیک جلب می‌شود، مانند: قابلیت افزایش نرخ خوردگی مواد مختلف، هدایت الکتریکی یا خاصیت قارچ‌کشی و باکتری‌کشی. اسید و مایع سوزاننده مخاط انسان را تحریک می کند و ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شدید، تورم و قرمزی پوست شود، بنابراین هنگام استفاده از HCOOH باید بسیار احتیاط کنید.

کاربردهای اسید فرمیک
اسید فرمیک – خواص فیزیکی و شیمیایی

اسید فرمیک: استفاده در صنعت

تولید کنندگان و محققان در بخش صنعتی ایده های جدیدی را برای استفاده از اسید فرمیک ارائه می دهند. در حال حاضر از این ترکیب آلی به صورت زیر استفاده می شود:

  1. یک واسطه برای تمیز کردن، دباغی یا آماده سازی اسیدی،
  2. پاک کننده ای که برای پاکسازی انواع مختلف تاسیسات صنعتی استفاده می شود،
  3. یک افزودنی برای گریس ها،
  4. یکی از ترکیبات داروهای روماتیسمی یا داروهای منقبض کننده عروق،
  5. یک افزودنی برای خوراک دام و قارچ کش ها،
  6. یکی از اجزای لوازم آرایشی برای مراقبت و بازسازی بدن.

اسید فرمیک – شیمی صنعتی

امروزه می توانید اسید متانوئیک را در هر آزمایشگاه حرفه ای و مجهز پیدا کنید. این یک معرف شیمیایی با ارزش است که به طور گسترده در صنایع شیمیایی استفاده می شود. برای آزمایش‌ها، آزمایش‌ها، تحقیقات و تحلیل‌های کیفی مداوم فرآیندها و محصولات صنعتی مختلف مورد نیاز است.

اسید فرمیک اغلب در قارچ کش ها استفاده می شود. همانطور که شما چنین نمایندگی هایی را انتخاب می کنید، انتخاب محصولات آزمایش شده و آزمایش شده توسط متخصصان توصیه می شود. طیف محصولات ارائه شده توسط گروه PCC شامل مجموعه ای کامل از قارچ کش ها با کیفیت بالا می باشد. فرآیند دیگری که در آن از اسید فرمیک استفاده می‌شود، خمیر کردن پشم است که در حین رنگرزی انجام می‌شود. قبل از رنگ آمیزی پشم، ابتدا باید آن را بشویید.

E236، یعنی اسید فرمیک در غذا

اسیدهای کربوکسیلیک اغلب در صنایع غذایی استفاده می شوند و اسید فرمیک برای حفظ مواد غذایی استفاده می شود. برچسب روی مواد غذایی مانند: ماهی ترشی، آب میوه ها، میوه ها و سبزیجات ترشی، آب نبات های ژله ای یا پوره سبزیجات/میوه، افزودنی به نام E236 را ذکر می کند – این مخفف مخفف اسید فرمیک است. بوی E236 معمولاً غیرقابل تشخیص است و غلظت کم اسید بر عملکرد بدن انسان تأثیر نمی گذارد.

وجود اسید فرمیک غذا را برای مدت طولانی تری تازه نگه می دارد و به مقابله با حملات قارچ های بیماری زا، کپک ها و باکتری ها کمک می کند. نگهداری مواد غذایی با HCOOH نگهداری و حمل و نقل را تسهیل می کند، به ویژه در مورد مواد فاسد شدنی با تاریخ انقضا کوتاه مدت.

فرمیک اسید
فرمیک اسید در صنایع مختلف

سخن آخر

در این مقاله به بررسی اسید فرمیک و کاربردهای مختلف آن در صنایع مختلف پرداخته ایم. شما همچنین می توانید سایر مقالات مرتبط با سود پرک، کاستیک سودا، خرید آن و کاربردهای سود سوزآور در صنعت را در وب سایت شرکت پرک بندر امام بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد نحوه خرید سود پرک با ما در شرکت پرک بندر امام در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *