اثرات مفید سدیم بی کربنات

سدیم بی کربنات

اثرات مفید سدیم بی کربنات

اثرات مفید سدیم بی کربنات

برخی از ترکیبات شیمیایی معدنی به طور گسترده در خانه، پزشکی یا تولید پاک کننده ها استفاده می شود. آنها شامل یک عامل رایج به نام بی کربنات سدیم هستند. چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله به چند نکته کلیدی کلیدی در رابطه با سدیم بی کربنات پرداخته ایم.

بی کربنات سدیم و جوش شیرین

اکثر مردم تفاوت بین کربنات سدیم و بی کربنات سدیم را نمی دانند. نام این دو ترکیب شبیه به هم به نظر می رسد و ساختار مشابهی دارند، اما خواص و کاربردهای احتمالی آنها بسیار متفاوت است.

بی کربنات سدیم چیست؟ این عبارت مخفف جوش شیرین معمولی است که در آشپزخانه استفاده می شود! نام های دیگر آن عبارتند از: کربنات اسید سدیم یا بی کربنات سودا و فرمول مولکولی آن NaHCO3 است. کربنات سدیم، یعنی Na2CO3، همچنین به عنوان سودای کلسینه یا خاکستر سودا شناخته می شود – این نمک دی سدیم اسید کربنیک است که بیشتر به عنوان پاک کننده یا شوینده خانگی استفاده می شود.

بی کربنات سدیم
بی کربنات سدیم و جوش شیرین

بی کربنات سدیم: خواص فیزیکی و شیمیایی

خواص فیزیکی و شیمیایی بی کربنات سدیم چیست؟ این ترکیب معدنی واکنش اسیدی دارد. این یک پودر سفید، بی بو، ریز با حلالیت ضعیف در آب و خواص خنثی سازی اسید عالی است. جوش شیرین خاصیت کف کنندگی و برآمدگی دارد. در دمای بالا (تقریباً 180-200 درجه سانتیگراد) به کربنات سدیم تبدیل می شود.

کاربرد و اثرات بی کربنات سدیم

بیش از صد سال است که پزشکی به طور گسترده ای از جوش شیرین استفاده می کند که در صنعت داروسازی بی کربنات سدیم نامیده می شود. خواص مفید این ترکیب بسیار ستودنی است – به عنوان مثال به اسید زدایی و تصفیه بدن شما کمک می کند و همچنین بسیاری از بیماری های ناخوشایند مانند:

  • موانع
  • بوی بد دهان
  • عفونت های قارچی
  • عفونت های باکتریایی و التهابات
این مطلب را هم بخوانید
روش صنعتی تولید سود پرک چیست؟

در صنعت پزشکی از بی کربنات سدیم به عنوان یک داروی آزمایش شده در برابر فشار خون بالا و تنگ شدن عروق خونی استفاده می کند. افرادی که از گلودرد، آفت یا بیماری های لثه رنج می برند از شستشوی بی کربنات سدیم برای تسکین درد و کاهش شرایط التهابی استفاده می کنند. حمام بی کربنات سدیم به درماتومیکوزیس گسترده، خارش یا نیش حشرات کمک می کند.

بی کربنات سدیم: استفاده در صنعت زیبایی

جوش شیرین نیز به طور گسترده در صنعت زیبایی استفاده می شود. بی کربنات سدیم کریستالی به عنوان ماده تشکیل دهنده خمیردندان، خوشبو کننده، پک صورت و فوم ها و ژل های پاک کننده صورت و بدن استفاده می شود. همچنین یک افزودنی با ارزش است که در پودرهای آرایشی، بمب های حمام گازدار، شوینده ها و قرص ها برای ضدعفونی بریس ها یا پروتزهای دندان استفاده می شود.

بی کربنات سدیم دارای اثر تسکین دهنده و روشن کننده بر روی پوست است و بنابراین به عنوان مثال برای موارد زیر استفاده می شود:

  1. شستن پاها و دست ها قبل از درمان در سالن های زیبایی یا در خانه،
  2. ساخت کرم دست و پا
  3. ماسک مو برای شوره سر آماده کنید.

محصولات جدید به طور مداوم بر اساس سدیم تولید می شوند. آنها به زنان، مردان و کودکان اختصاص داده شده است. این ترکیب معدنی در دهان شویه ها، خمیردندان های سفید کننده و لوسیون های احیا کننده وجود دارد.

استفاده از جوش شیرین در خانه و صنعت

جوش شیرین چه کاربردهای دیگری دارد؟ بی کربنات سدیم یکی از بهترین و کم هزینه ترین مواد پاک کننده و سفید کننده است. می‌توانید از آن برای تمیز کردن سریع ظروف آشپزخانه، ظروف سفالی، سیخ سوخته، کاشی‌های حمام یا یراق آلات استفاده کنید. جوش شیرین برای جذب بوهای نامطبوع و خنثی کردن میکروارگانیسم های خطرناک عالی است. افرادی که کشت گیاهان بیولوژیکی را ترویج می کنند از جوش شیرین به عنوان یک آفت کش و قارچ کش غیر سمی استفاده می کنند.

این مطلب را هم بخوانید
مزایای استفاده از سود پرک جامد

بی کربنات سدیم اغلب به عنوان یک پرکننده فعال در مواد شوینده و پاک کننده ها برای افزایش pH استفاده می شود که فرآیند شستشو را تسهیل می کند. ROKEM نمونه ای از محصولات شستشوی لباس کار است. این خمیر حاوی چنین پرکننده فعال است.

صنایع مرتبط با محصولات بهداشتی و حتی خودروسازی، برای آماده سازی محصولات از جوش شیرین برای از بین بردن لکه های سرسخت و لکه های مرطوب، برای سفید کردن لوازم مختلف، پوشش های کف و سایر سطوح استفاده می کنند. مخلوطی از جوش شیرین و آب به از بین بردن بوی نامطبوع در حمام، زیرزمین ها، قفس سگ ها، سینی های زباله، غرفه های ماشین یا سطل زباله کمک می کند.

جوش شیرین در خانه و صنعت
استفاده از جوش شیرین در خانه

بی کربنات سدیم در آتش نشانی و پردازش مواد

ما می توانیم در مورد کاربردهای جوش شیرین ادامه دهیم! از ترکیب سفید و قابل اشتعال نیز در اطفای حریق استفاده می شود. این ماده اصلی پودرهای خشک اطفاء حریق و کپسول های آتش نشانی همه کاره دستی است که برای مقابله با انواع آتش سوزی در منازل، ادارات یا وسایل نقلیه طراحی شده اند.

اخیراً جوش شیرین توجه سازندگان و استفاده کنندگان سنباده را به خود جلب کرده است. بی کربنات سدیم شل و سفید کننده یک ساینده عالی برای حفظ یا حذف لایه بالایی مواد مختلف مانند فلز یا چوب است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش