استفاده از هیدروکسید سدیم برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن

آماده سازی هیدروکسید سدیم

استفاده از هیدروکسید سدیم برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن

استفاده از هیدروکسید سدیم برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن

مزایای استفاده از هیدروکسید سدیم برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن چیست؟ هیدروکسید سدیم که به عنوان لیمو یا سود سوزآور نیز شناخته می شود، یک ماده شیمیایی قلیایی است که کاربردهای زیادی در خانه دارد. در واقع، حتی در بسیاری از محصولاتی که روزانه از آنها استفاده می کنید، مانند خمیر دندان و پاک کننده فاضلاب نیز یافت می شود. این می تواند هم داخل و هم بیرون خانه شما را تمیز و ضدعفونی کند و در اکثر فروشگاه های سخت افزار و فروشگاه های لوازم نظافتی ارزان و آسان است. با این حال، قبل از استفاده از این محصول، با روش های مناسب استفاده ایمن از آن آشنا شوید.

اهمیت سدیم هیدروکسید
استفاده از هیدروکسید سدیم برای تمیز کردن

چرا باید از هیدروکسید سدیم استفاده کنید؟

هیدروکسید سدیم می تواند خطرناک باشد، باید از دست زدن به آن با دست برهنه خودداری کنید. با این حال، اگر به درستی استفاده شود، یک محلول تمیز کننده عالی است. به علاوه، سازگار با محیط زیست است (صابون نیست)، بنابراین هنگامی که به استفاده ایمن از مواد شیمیایی سوزاننده عادت کردید (و در حین انجام این کار، دستکش لاستیکی بپوشید)، می توانید بدون ترس از احساس گناه از آن استفاده کنید. در ضعیف ترین غلظت، هیدروکسید سدیم به سادگی آب با مقداری اکسیژن اضافه شده است (H2O + O = HOOH).

این اکسیژن اضافی به آن سطح PH قلیایی می دهد – چیزی که به حذف لکه ها از تقریباً هر سطحی که قابل تصور است کمک می کند. اما مطمئن شوید که قبل از خرید هر فرمول با قدرت کامل، متوجه نحوه عملکرد غلظت های مختلف شده اید. استفاده از هیدروکسید سدیم برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن به شکل محلول‌های غلیظ، آنها را به پاک‌کننده‌های قدرتمندی تبدیل می‌کند، همچنین نگرانی‌های ایمنی را ایجاد می‌کند که به بهترین وجه توسط متخصصانی که می‌دانند چه کار می‌کنند، رسیدگی می‌کنند.

این مطلب را هم بخوانید
آمونیوم هیدروکسید (Ammonium hydroxide): یک ترکیب مهم در علم شیمی

اگر سدیم هیدروکسید را رو زمین بریزید، باید چیکار کنید؟

هنگامی که از NaOH استفاده می کنید، مهم است که همیشه دستکش بپوشید. با این حال، گاهی اوقات اشتباهات اتفاق می افتد. در صورت ریزش، سعی کنید فوراً آن را با ماسه یا مواد غیر قابل احتراق دیگر بپوشانید. سپس بلافاصله با آب و صابون بشویید.

هنگام استفاده از هیدروکسید سدیم برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن پوست و تماس با آن، حتما با مقدار زیادی آب شستشو دهید. استنشاق می تواند باعث ناراحتی تنفسی شود. در صورت استنشاق، قربانی را به هوای تازه منتقل کنید، سپس فورا با کمک پزشکی اورژانس تماس بگیرید. سوختگی های جدی نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارند.

کاربرد هیدروکسید سدیم برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن

اول اینکه هرگز نباید از هیدروکسید سدیم به تنهایی استفاده کنید. هیدروکسید سدیم یک ماده شیمیایی سوزاننده است که می تواند باعث سوختگی شدید شود. همیشه باید قبل از استفاده آن را رقیق کنید زیرا در صورت استفاده نادرست می تواند باعث آسیب جدی شود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که بدانید به چه مقدار از هر جزء نیاز دارید. اگر فقط قسمت های کوچک را تمیز می کنید، مانند پیشخوان آشپزخانه یا حمام، 1 گالن آب کافی است.

اگر در حال انجام پروژه‌های بزرگ‌تری مانند برداشتن قالب از بخش بزرگی از دیوار یا کف در یک منطقه هستید، ممکن است ۲ گالن آب یا بیشتر طول بکشد. همیشه با مخلوط کردن محلول خود (1/2 فنجان جوش شیرین + 5 قاشق غذاخوری + 10 گالن) شروع کنید و آن را به آب گرم یا سرد اضافه کنید تا زمانی که به جایی برسید که دیگر حل نشود.

این مطلب را هم بخوانید
تأثیر سدیم هیدروکسید بر روی فلزات و آلیاژ‌ها
کاستیک سودا چیست
چرا باید از هیدروکسید سدیم استفاده کنید؟

استفاده از سدیم هیدروکسید برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن اطراف خانه

ما می‌توانیم از هیدروکسید سدیم در پاک‌کننده‌های خانگی، محصولات مراقبت شخصی و پروژه‌های DIY مانند صابون‌سازی استفاده کنیم. ما اغلب از آن برای تمیز کردن زنگ زدگی یا از بین بردن لکه از لباس‌ها استفاده می‌کنیم. روش های دیگر استفاده از آن عبارتند از کاهش. برای پاک کردن چربی از ابزار یا قابلمه، آب را به یک فنجان پودر NaOH اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید.

روی سطح چرب پخش کنید؛ بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با پد تمیز کنید. اگر هنگام کار با NaOH دست‌هایتان تحریک می‌شود، حتماً بلافاصله پس از اتمام کار آن‌ها را کاملاً بشویید و احتمالاً بسته به میزان حساسیت آن‌ها، دستکش‌های محافظ بپوشید. (اگر دستکش در دسترس نیست، سعی کنید در اسرع وقت دستکش را بشویید.) این می تواند به عنوان یک پاک کننده خوب برای ابزارهای خانگی که قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند نیز باشد.

همانطور که در بالا ذکر شد، ما اغلب صابون های خود را با استفاده از لیمو که از 50% NaOH و 50% لیمو تشکیل شده است، تولید می کنیم. (برای تعیین اینکه کدام درصد مشخصی از NaOH را باید در دستور پخت خود استفاده کنید، 100 را بر اندازه نوار مورد نظر خود تقسیم کنید.) علیرغم همه این موارد استفاده، ما فکر می کنیم تکرار این نکته مهم است که همیشه باید اقدامات احتیاطی ایمنی را هنگام استفاده از مواد شیمیایی قوی مانند NaOH رعایت کنیم!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش