انواع سود سوزآور

سود سوزآور

انواع سود سوزآور

انواع سود سوزآور چیست؟

سود سوزآور یک ترکیب معدنی است که از سدیم، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. نام شیمیایی آن سدیم هیدروکسید با فرمول NaOH است. سه شکل مختلف سود سوزآور وجود دارد که شامل مروارید سود سوزآور، تکه های سود سوزآور و لیمو سود سوزآور می باشد.

مروارید سود سوزآور، اشکال سفید رنگ سود سوزآور هستند که تقریباً بی بو هستند. آنها در آب محلول هستند و با آزاد شدن گرما در شرایط عادی پایدار هستند. آنها همچنین به عنوان سود سوزآور، هیدرات سدیم، مروارید هیدروکسید سدیم و سوداگرین شناخته می شوند.

تکه‌های سود سوزآور یک توده پوسته‌دار سفید است که رطوبت بالایی دارد و در آب بسیار محلول است. آنها همچنین به عنوان پولک های هیدروکسید سدیم و تکه های NaOH شناخته می شوند. تکه های سود سوزآور از تبخیر سود سوزآور مایع تولید می شوند.

سدیم هیدروکسید چیست؟
سدیم هیدروکسید یا کاستیک سودا

تفاوت بین مروارید سود سوزآور و تکه های سود سوزآور

شکل فیزیکی یا شکل مروارید سود سوزآور و تکه های سود سوزآور مهم ترین تمایز است. مرواریدهای سود سوزآور دانه ای هستند، در حالی که تکه های سود سوزآور لایه ای هستند. این بدان معنی است که مروارید سود سوزآور بسیار شبیه به تخم ماهی یا خاویار است، در حالی که تکه های سود سوزآور شبیه تکه های کوچک هستند.

فرآیند تولید سود سوزآور

تکه های سود سوزآور و مروارید سود سوزآور به روش های مختلفی تولید می شوند. سود سوزآور از طریق تکنیک کلرآلکالی تولید می شود که شامل الکترولیز کلرید سدیم با استفاده از یکی از سه نوع سلولی است: جیوه، دیافراگم یا غشاء. امکان تولید 1.1 تن سود سوزآور به ازای هر تن کلر تولیدی وجود دارد. از طرف دیگر، تکه های فنی هیدروکسید سدیم از تبخیر سود سوزآور مایع به دست می آیند.

این مطلب را هم بخوانید
10 کاربرد هیدروکسید سدیم در صنعت

موارد استفاده از مروارید سود سوزآور

استفاده از مروارید سود سوزآور ساده است و از نظر کاربرد وزن آنها را برای استفاده علمی ایده آل می کند. پولک های سود سوزآور هزینه تولید پایینی دارند و برای مصارف صنعتی ایده آل هستند.

برخی از محبوب ترین کاربردهای مروارید سود سوزآور عبارتند از:

  1. آنها در تولید نفت، در فرآوری پنبه، در حکاکی آلومینیومی، پاکسازی رنگ و تولید صابون و مواد شوینده استفاده می شوند.
  2. مروارید سود سوزآور در صنعت کاغذ در فرآیندهای خمیر و سفید کردن استفاده می شود.
  3. این ماده شیمیایی در صنعت آلومینیوم استفاده می شود. سود سوزآور سنگ معدن بوکسیت را که به عنوان ماده اولیه در تولید آلومینیوم استفاده می شود، حل می کند.
  4. مروارید سود سوزآور صابونی سازی را تولید می کند که در تولید روغن ها و چربی های گیاهی برای تولید صابون مورد نیاز است.
  5. آنها در صنعت گاز طبیعی برای کمک به ایجاد و پردازش فرآورده های نفتی استفاده می شوند. آنها همچنین در صنعت نساجی استفاده می شوند، جایی که هیدروکسید سدیم در پردازش شیمیایی پنبه استفاده می شود.
  6. مروارید سود سوزآور همچنین در فرآوری های شیمیایی استفاده می شود زیرا یک عنصر کلیدی در طیف وسیعی از محصولات پایین دستی مانند حلال ها، پلیمرها، منسوجات و چسب ها است. آنها همچنین در صنایع شیمیایی برای پردازش پارچه، پلاستیک، چسب، حلال و سایر محصولات استفاده می شوند.
  7. از مروارید سود سوزآور نیز می توان در مقیاس کوچک استفاده کرد. این می تواند فلزات را حکاکی کند، مواد شیمیایی را تجزیه و تحلیل کند و رنگ را از جمله موارد دیگر حذف کند. همچنین می تواند پاک کننده های فر و سایر کالاهای خانگی را لوله و تخلیه کند.
  8. در فرآیندهای استخراج طلا، از مروارید سود سوزآور برای جداسازی طلای جذب شده بر روی کربن فعال استفاده می شود.
  9. سود سوزآور قلیاییت محافظی را ارائه می دهد که کمپلکس سیانید را تثبیت می کند و از تولید سولفید هیدروژن جلوگیری می کند.
  10. سپس کربن با محلول کاستیک سیانید در دما و فشار بالا تصفیه می شود و سیانید سدیم برای حل شدن سیانید طلا استفاده می شود.
  11. سود سوزآور برای PH بالا و کاهش گاز سیانید هیدروژن اضافه می شود.
این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سدیم هیدروکسید در صنایع غذایی
کاستیک سودا
کاستیک سودا چیست؟

موارد استفاده از تکه های سود سوزآور

تکه های سود سوز آور در انواع کاربردهای صنعتی استفاده می شود که عبارتند از:

آنها در پنبه سازی، تولید الکل، تولید چرم، تولید کاغذ، تولید صابون و مواد شوینده و همچنین در صنعت نساجی برای رنگرزی نایلون و پلی استر استفاده می شوند.
از تکه های سود سوزآور در صنایع معدنی به عنوان عامل شناورسازی سنگ معدن های مختلف مانند بوکسیت و در فرآوری سرامیک ها استفاده می شود.
اغلب در استخراج طلای جذب شده بر روی کربن فعال استخراج می شود.
فلکس سود کاستیک همچنین در ساخت نمک های سدیم و در تصفیه آب استفاده می شود.
کاربردهای اضافی کاستیک سودا فلکس عبارتند از:

  • نفت
  • تولید پلاستیک
  • صنعت خمیر و کاغذ
  • صنایع رنگ و داروسازی
  • پردازش آلومینیوم
  • تولید صابون و مواد شوینده

قیمت سود سوزآور

از نظر قیمت، تکه های سود سوزآور کمتر از مرواریدهای سود سوزآور هستند. قیمت تکه های سود سوزآور 340 تا 350 دلار است، در حالی که قیمت مروارید سود سوزآور حدود 460 دلار در هر تن است.

مروارید سود سوزآور

مرواریدهای سود سوزآور باید در ظروفی نگهداری شوند که بتوانند ماهیت خورنده مواد شیمیایی را تحمل کنند. به دلیل ویژگی «نشت‌جویی» NaOH و خطرات شیمیایی ناشی از آن، روش‌های مهار بیشتری ضروری است. هنگام نگهداری یا حمل مروارید سود سوزآور، باید از برخی فلزات اجتناب شود. آلومینیوم، سرب، قلع، روی و آلیاژهای روی مانند برنج و برنز از جمله این فلزات هستند.

به دلیل وجود روی در پوشش محافظ، از فولاد گالوانیزه نیز باید اجتناب شود. فلزات توسط هیدروکسید سدیم مورد حمله شیمیایی قرار می گیرند که آنها را در محلول آزاد می کند، جایی که PH بالا و وجود آب منجر به تولید گاز هیدروژن قابل اشتعال و انفجار می شود. فولاد کربنی معمولاً برای جابجایی و ذخیره NaOH ایمن در نظر گرفته می‌شود، اگرچه در دماهای بالا به فولاد ملایم آسیب شیمیایی وارد می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد هیدروکسید سدیم در تولید شیشه 
کاستیک سودا
کاستیک سودا یا هیدروکسید سدیم

تکه های سود سوزآور

کاستیک سودا فلکس را در ظروفی که محکم بسته شده و برچسب مشخصی دارند نگهداری کنید. تکه های سود سوزآور را نباید در ظرف آلومینیومی نگهداری کرد زیرا می تواند گاز هیدروژن خطرناک ایجاد کند. برای به حداقل رساندن تشکیل و پخش گرد و غبار، فلکس سود سوزآور باید در مناطق خشک، خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری شود. تکه‌های سود سوزآور را جدا از مواد دیگر مانند اسیدها و نمک‌های آمونیوم نگهداری کنید. هنگام نگهداری یا حمل و نقل تکه های سود سوزآور، باید از برخی فلزات مانند آلومینیوم، سرب، قلع، روی و آلیاژهای روی مانند برنج و برنز اجتناب شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش