سود کاستیک پرک چیست؟

سود کاستیک پرک

سود کاستیک پرک چیست؟

سود کاستیک پرک چیست؟

نام دیگر سود سوزآور نیز هیدروکسید سدیم و سود پرک است که اساساً یک ترکیب معدنی است که فرمول NaOH را دارد. سدیم هیدروکسید یک جامد سفید و یک ترکیب نمادین است که از کاتیون های سدیم تشکیل شده است.

سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم یک پایه سوز آور بالا به همراه یک قلیایی در نظر گرفته می شود که پروتئین را در دمای معمولی محیط تشکیل می دهد و همچنین توانایی ایجاد سوختگی های شیمیایی شدید را دارد.

لازم به ذکر است که سود سوزآور در آب بسیار محلول است و می تواند به راحتی رطوبت را همراه با دی اکسید کربن مستقیماً از هوا جذب کند.امروزه، سود سوزآور در بسیاری از صنایع مانند ساخت خمیر و کاغذ، منسوجات و آب آشامیدنی، مواد شوینده و همچنین صابون و آخرین اما نه کم‌اهمیت به عنوان پاک‌کننده فاضلاب استفاده می‌شود.

سدیم هیدروکسید (NaOH) بویی ندارد. از کریستال های سفید جامد ساخته شده است که آب را از هوا جذب می کند. هیدروکسید سدیم سوز آور است. هیدروکسید سدیم می تواند به کارگرانی که با آن در تماس هستند آسیب برساند. میزان آسیب به میزان، مدت و فعالیت بستگی دارد. می تواند چشم ها، پوست و غشای داخلی را بسوزاند و باعث ریزش موی موقت شود.

سدیم هیدروکسید چیست؟
سود پرک یا سدیم هیدروکسید

کاربردهای سود سوزآور چیست؟

همانطور که توضیح داده شد، سود سوزآور یک قلیایی بسیار همه کاره است. کاربرد اصلی سود سوزآور در ساخت محصولات شیمیایی و همچنین فرآورده های نفتی است.

کاربردهای رایج دیگر سود سوزآور در تصفیه آب، مواد غذایی و نساجی، فرآوری فلز و حتی در فرآیند ساخت شیشه و چند مورد دیگر است که باید ذکر شود.

این مطلب را هم بخوانید
خصوصیات سدیم هیدروکسید چیست؟

آیا سود کاستیک پرک مضر است؟

سود سوزآور یا همان هیدروکسید سدیم سمیتی ایجاد نمی کند که سیستماتیک است.

ماهیتی بسیار خورنده در نظر گرفته می شود و توانایی ایجاد سوختگی شدید در تمام بافت هایی که با آن در تماس است را دارد.

باید اضافه کرد که خطرناک ترین و مهم ترین خطر این است که سود سوزآور بسیار مضر است و چشم انسان را تهدید می کند زیرا قابلیت هیدرولیز پروتئین را دارد و حتی به چشم آسیب های شدیدی می رساند.

چرا از سود سوزآور برای تمیز کردن استفاده می شود؟

سود سوزآور کاربردهای مختلفی دارد، درست مانند رفع انسداد مجاری فاضلاب و همچنین ساخت صابون و موارد دیگر.

تنها دلیلی که پاک کننده های تخلیه حاوی سود سوزآور هستند این است که تمایل دارند دریچه ها و همچنین گریسی که لوله ها را مسدود کرده است به صابون تبدیل کند که بعداً در آب حل می شود.

سود سوزآور این قابلیت را دارد که در تمیز کردن زهکش ها بسیار موثر باشد. این داروی غیرقانونی از سود سوزآور یا لیموترش تهیه می شود و خرید مقادیر زیاد آن بسیار سخت است، اما مقادیر کم آن را به راحتی در فروشگاه ها و همچنین آنلاین یافت می شود.

در برخی موارد، سود سوزآور نیز به لوله‌ها آسیب می‌رساند، زیرا این مواد به ایجاد واکنش شیمیایی کمک می‌کنند که تمایل به تولید گرما و ذوب یا حتی پیچیده شدن لوله را دارد.

سود سوزآور بسیار قوی است و یک پایه غیر آلی و همچنین قلیایی است. توانایی جذب رطوبت و همچنین دی اکسید کربن را دارد. مطمئن شوید که پوست شما با سود سوزآور تماس نداشته و آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید. مطمئن شوید که سود سوزآور را با احتیاط استفاده می کنید، زیرا برای پوست نیز خورنده است و تمایل به آسیب و آسیب شدید دارد.

این مطلب را هم بخوانید
کاربردهای سود سوزآور در صنعت
کاربرد سود سوزآور
کاربرد سود سوزآور در تمیز کردن

تاریخچه سود سوزآور

هیدروکسید سدیم در اصل توسط تولید کنندگان صابون تولید می شد. دستور ساخت سدیم هیدروکسید توسط دانشمند مسلمان قرن سیزدهم به نام المختاره در کتاب المختارة فی فنون من السنه که توسط المظفر یوسف بن عمر بن علی بن رسول، پادشاه یمن گردآوری شده است، یافت شد. شیمیدان و باستان شناس انگلیسی هنری ارنست استاپلتون (1878-1962) شواهدی ارائه کرد که محمد زکریای رازی هیدروکسید سدیم را می دانست.

آیا سود کاستیک پرک ضرر دارد؟

دستورالعمل ها شامل عبور متوالی آب از مخلوطی از قلیایی (که خاکستر شورت بود) و آهک خام بود که برای ساختن هیدروکسید سدیم استفاده می شد. صابون سازان اروپایی نیز از همین دستورالعمل پیروی کردند.

تولیدکنندگان ممکن است از هیدروکسید سدیم برای تولید صابون، ابریشم مصنوعی، کاغذ، محصولاتی که منفجر می‌شوند، رنگ‌ها و فرآورده‌های نفتی استفاده کنند. سایر کارهایی که ممکن است از هیدروکسید سدیم استفاده شود شامل پردازش پارچه پنبه ای، تمیز کردن و پردازش فلز، پوشش اکسیدی، آبکاری الکتریکی و استخراج الکترولیتی است. اغلب در زهکشی های تجاری و پاک کننده های فر وجود دارد.

برخی از نمونه‌هایی از کارگرانی که در معرض خطر قرار گرفتن در معرض هیدروکسید سدیم هستند، شامل کسانی است که:

  • از سفید کننده ها، پاک کننده های اجاق گاز و پاک کننده های تخلیه استفاده کنید
  • کار در کارخانه های فرآوری مواد غذایی
  • کار در تصفیه خانه های آب عمومی
  • از هیدروکسید سدیم برای ساخت کاغذ، شیشه، مواد شوینده، صابون و سایر محصولات استفاده کنید
  • استخراج آلومینا و تولید آلومینیوم
کاربرد سدیم هیدروکسید
کاربرد سود پرک در صنعت

اگر در صنعتی کار می کنید که از هیدروکسید سدیم استفاده می شود، نکات زیر را مطالع نمایید:

  • برچسب شیمیایی و برگه اطلاعات ایمنی را بخوانید. آنها توضیح می دهند که چگونه می تواند به شما آسیب برساند و چگونه از خود محافظت کنید.
  • از صفحه NIOSH در مورد مدیریت ایمنی شیمیایی در محل کار دیدن کنید، جایی که می توانید در مورد جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی در محل کار
  • اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • منابع زیر اطلاعاتی در مورد مواجهه محل کار با هیدروکسید سدیم ارائه می دهد. عبارات جستجوی مفید برای هیدروکسید سدیم عبارتند از: لیمو، سود سوزآور، سودا لی، و هیدرات سدیم
این مطلب را هم بخوانید
سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور

سخن آخر

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش سود پرک برای صنایع خود از طریق شماره تماس های زیر با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش