عوارض احتمالی سود سوزآور

موارد مصرف سود سوزآور

عوارض احتمالی سود سوزآور

اطلاعاتی در مورد سود سوزآور

سود سوزآور اصطلاحی است که ممکن است برای کسانی که با مواد شیمیایی صنعتی کار نکرده اند ناآشنا باشد. با این حال، این ماده ای است که یا به عنوان یک ماده یا در فرآیند تولید ده ها محصول خانگی (مانند صابون بدن، مواد شوینده و پاک کننده های تخلیه) استفاده می شود. سود سوزآور که غالباً با نام خانوادگی «لی» که در انگلیسی قدیم به معنای «شستن مواد» نامیده می‌شود، احتمالاً از زمان بابلی‌ها و مصریان باستان استفاده می‌شده است که از آن در صابون‌سازی (فرایند صابون‌سازی) استفاده می‌کردند.

سود سوزآور یک ترکیب شیمیایی نسبتاً ساده است. از یک اتم سدیم (Na)، یک اکسیژن (O) و یک اتم هیدروژن (H) تشکیل شده است، به همین دلیل است که به آن هیدروکسید سدیم با نماد شیمیایی «NaOH» نیز می‌گویند.

سود سوزآور احتمالاً محصول کمتر شناخته شده فرآیند کلرآلکالی است، که روش الکترولیز مورد استفاده برای آزادسازی کلر (Cl) از کلرید سدیم (NaCl) موجود در نمک نمک است. هنگامی که تولید کنندگان مواد شیمیایی کلر تولید می کنند، در نهایت مقدار قابل مقایسه ای سود سوزآور تولید می کنند که از بسیاری جهات به اندازه همتای شیمیایی خود مفید است.

مهم است که بدانیم عبارات “سود سوز آور”، “هیدروکسید سدیم” و “لیال” همگی به یک ترکیب شیمیایی NaOH اشاره دارند. این اصطلاحات در سراسر صنعت و در سراسر این راهنما به جای یکدیگر استفاده می شوند.

سود سوزآور یک پایه یا ماده شیمیایی قلیایی بسیار خورنده است که به طور گسترده در چندین صنعت مختلف استفاده می شود. برخی از مصارف متداول عبارتند از تولید مواد شیمیایی ارگانیک، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، تولید صابون و مواد شوینده، تولید رنگ، کاغذ و سلولز، سفید کردن منسوجات، تولید شیشه و سرامیک، فرآوری مواد غذایی، تولید ابریشم مصنوعی، تولید سلول سوختی، تصفیه آب و لوله کشی. حاوی لیمو.

این مطلب را هم بخوانید
خطرات سود پرک برای سیستم گوارشی

عوارض احتمالی سود سوزآور

سود سوزآور می تواند باعث سوختگی شدید پوست شود، بنابراین ممکن است استفاده از لیمو برای ساخت صابون غیر منطقی به نظر برسد. با این حال، هیدروکسید سدیم یکی از معدود مواد معدنی است که توسط USDA در ساخت صابون های آلی مجاز است. وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) قوانین سختگیرانه ای را در مورد بسیاری از محصولاتی که برای مصرف انسان رشد، پرورش داده و تولید می شوند، حفظ می کند.

زمانی که USDA به محصول اجازه می دهد مهر متمایز سبز و سفید USDA Certified Organic را روی بسته بندی خود داشته باشد، مقررات حتی سخت تر می شوند. اگرچه سود سوزآور به هیچ وجه ارگانیک نیست (این یک محصول شیمیایی ساخته دست بشر است که از تجزیه مولکول‌های نمک حاصل می‌شود)، وزارت کشاورزی آمریکا در تولید صابون آلی استثنا قائل می‌شود. این به این دلیل است که هیدروکسید سدیم برای واکنش شیمیایی که صابون تولید می کند ضروری است.

هنگامی که در فرآیند صابونی سازی با روغن ها یا چربی ها ترکیب می شود، ترکیب سود سوزآور در طی واکنش تبدیل می شود تا صابون برای استفاده ایمن شود. در حالی که صابون برخی از اتم های موجود در مولکول سود سوزآور را به دست می آورد، آنها دیگر بخشی از ترکیب هیدروکسید سدیم نیستند: هیدروکسید سدیم و خواص خورنده آن از بین رفته اند.

فواید سود سوزآور به عنوان یک ماده شیمیایی

در حالت طبیعی در دمای اتاق، سود سوزآور یک جامد است، اما از آنجایی که به راحتی در آب حل می شود، اغلب به عنوان محلولی با غلظت های مختلف فروخته و حمل می شود. هنگامی که سود سوزآور با آب یا اسید مخلوط می شود، یک واکنش گرمازا قوی وجود دارد که در آن گرما آزاد می شود، که می تواند به عنوان منبع انرژی برای تحریک سایر فرآیندهای شیمیایی استفاده شود. در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی مرتبط با لیمو (همانطور که در مورد صابون ذکر شد)، سود سوزآور اتم‌های سدیم، هیدروژن و اکسیژن خود را رها می‌کند تا به تشکیل ترکیبات شیمیایی جدید کمک کند.

این مطلب را هم بخوانید
چربی زدایی توسط سود پرک از سطوح فلزات

در شرایطی که به یک ماده خورنده نیاز است، مانند انسداد زهکشی، سود سوزآور برای حل کردن مواد آلی کار می کند اما لوله های PVC را دست نخورده باقی می گذارد. از هیدروکسید سدیم در تولید نوشابه، بستنی و رنگ خوراکی نیز استفاده می شود. خواص خورنده و سمی سود سوزآور در این فرآیندها مانند مورد صابون فوق از بین می رود.

توجه به این نکته مهم است که هیدروکسید سدیم برای مصرف مستقیم بی خطر نیست. هرگز نباید بلعیده شود و می تواند باعث آسیب شدید یا مرگ شود. شرکت های مواد غذایی به شدت به کارکنان خود در زمینه استفاده ایمن از هیدروکسید سدیم در فرآیندهای آماده سازی مواد غذایی شیمیایی آموزش می دهند و محصولات نهایی قبل از عرضه به بازار آزمایش می شوند.

طبقه بندی و هشدارهای مواد خطرناک

در ایالات متحده، اداره ایمنی خطوط لوله و مواد خطرناک (PHSMA) قوانین و مجوزهایی را برای حمل و نقل مواد خطرناک صادر می کند:

پلاکارد زدن

طبق گفته اداره ایمنی خودروهای فدرال (FMCSA)، هیدروکسید سدیم یک ماده خطرناک کلاس 8 (خورنده) است، به این معنی که وسایل نقلیه و واگن‌های ریلی که این ماده را حمل می‌کنند باید پلاکارد مناسب را حمل کنند. شماره سازمان ملل متحد (UN) برای هیدروکسید سدیم 1823 برای فرم جامد آن و 1824 برای محلول سود سوزآور مایع نیز باید در پلاکارد استفاده شود. پلاکارد برای هر دو شکل سود سوزآور یک شکل الماس استاندارد سیاه و سفید با تصویری است که نشان دهنده ماده ای است که یک توده جامد را حل می کند و یک دست را می سوزاند.

این مطلب را هم بخوانید
کاستیک سودا یا سدیم هیدروکسید جامد

رتبه بندی NFPA

انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) مواد خطرناک را در مقیاس 0 تا 4 در سه دسته رتبه بندی می کند. پلاکاردها به شکل الماس و دارای کد رنگی هستند. هر دو شکل جامد و مایع سود سوزآور در رتبه بندی های زیر قرار دارند:

  1. خطر سلامتی (آبی): 3 – موادی که می توانند بر سلامت تاثیر بگذارند یا باعث آسیب جدی در طول دوره های مواجهه کوتاه مدت شوند، حتی اگر درمان فوری پزشکی انجام شود.
  2. قابلیت اشتعال (قرمز): 0 – “موادی که نمی سوزند.
  3. واکنش پذیری (زرد): 1 – “موادی که معمولاً پایدار هستند، اما در دما و فشار بالا قابل انفجار هستند.

در حالی که رتبه بندی NFPA به عنوان یک مرجع سریع برای ارزیابی تهدیدات ناشی از مواد خطرناک مختلف مفید است، آنها تصویری کمتر از کامل برای هیدروکسید سدیم ارائه می دهند. در حالی که اسید کاستیک در شرایط عادی هنگام تعامل با مواد دیگر قابل اشتعال نیست، می‌تواند گرما ایجاد کند یا منطقه را با گاز هیدروژن فرار پر کند.

هر یک از این شرایط می تواند خطر آتش سوزی یا انفجار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بنابراین، برای کسانی که در زمینه حمل و نقل شیمیایی فعالیت می کنند ضروری است که با خواص هر نوع مواد خطرناکی که حمل می کنند آشنا باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش