عواقب قرار گرفتن در معرض سودپرک

خطرات سود پرک

عواقب قرار گرفتن در معرض سودپرک

تعریف هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم را می توان به صورت کاستیک سودا، هیدرات سدیم، سود سوزآور و حتی سودپرک نیز خریداری کرد. در شیمی آن را با فرمول NaOH تعریف می کنند، سدیم هیدروکسید بیشتر کاربرد خود را در صنایع به عنوان پایه دارد، زیرا یک هیدروکسید از نوع سوزاننده است، با آن می توانید کاغذ و مشتقات آن، مواد شوینده و غیره درست کنید.

هیدروکسید سدیم به دلیل خواص بسیار زیاد آن کاربردهای فراوانی دارد، مانند بازکردن لوله‌ها، لوله‌ها و غیره و همچنین می‌توان آن را در صنایع نفت برای تولید لجن مشاهده کرد.

هیدروکسید سدیم
تعریف هیدروکسید سدیم

خواص شیمیایی هیدروکسید سدیم

این ترکیب دارای یک واکنش شیمیایی هیدروکسید است که نام مربوطه خود را “هیدروکسید سدیم” از اینجا گرفته است. از جمله واکنش های شیمیایی اصلی این ترکیب می توان به میزان خوردگی آن که بسیار بالا است و واکنش گرمازا آن اشاره کرد.

مشخصات فیزیکی هیدروکسید سدیم

هنگامی که هیدروکسید سدیم در دمای اتاق است می توان آن را به عنوان یک جامد کریستالی هیگروسکوپیک دید، به این معنی که توانایی جذب رطوبتی که ممکن است در هوا باشد را دارد، این هیدروکسید به شدت خورنده است.

هنگامی که هیدروکسید سدیم در آب حل شود یا با اسید خنثی شود، قادر به ایجاد دماهای بالا است که می تواند مواد قابل احتراق را مشتعل کند. این ترکیب از طریق ساخت و ساز ایجاد می شود و رایج ترین شکل استفاده آن در حالت جامد و گاهی اوقات در محلول هایی با 50 درصد آب است.

واکنش پذیری هیدروکسید سدیم

این ترکیب با برخی از مواد مانند آب، انواع مایعات قابل اشتعال، اسیدها و همچنین ترکیبات هولوژنه و همچنین برخی از فلزات مانند روی، قلع و آلومینیوم ناسازگار است که در تماس با خود به احتمال زیاد باعث ایجاد آنها می شود.

این مطلب را هم بخوانید
تأثیر سود پرک بر روی ضد خوردگی فلزات

همچنین می‌توانید تشکیل نمک‌هایی را مشاهده کنید که نسبت به تماس یا برخی ضربه‌ها بسیار حساس هستند، وقتی در معرض ترکیبات نیترو مانند نیترو متان قرار می‌گیرند. تشکیل گاز هیدروژن قابل اشتعال در آن مشاهده می شود.

هیچ شرایطی وجود ندارد که به ناپایداری احتمالی این ترکیب کمک کند و همچنین محصولات خطرناکی از تجزیه هیدروکسید سدیم قابل مشاهده نیست. به دلیل خوردگی که این ترکیب ایجاد می کند، قرار گرفتن برخی محصولات یا مواد در معرض آن می تواند باعث فرسودگی و آسیب های جبران ناپذیری شود، از جمله این محصولات می توان به لاستیک، پلاستیک و برخی روکش ها اشاره کرد.

واکنش پذیری هیدروکسید سدیم
سدیم هیدروکسید مایع

راه های بدست آوردن سدیم هیدروکسید

یکی از روش های مدرن برای به دست آوردن این ترکیب، از طریق الکترولیز محلول آبی کلرید سدیم یا به نام آب نمک است، اگرچه اکثر صنایع روش کلاسیک تری را انتخاب می کنند که فرآیندی به نام سوزاندن را انجام می دهد که به اتصال نوعی هیدروکسید اشاره دارد. با یک سدیم این را می توان به عنوان یک محصول جانبی یا ضایعات باقی مانده از تولید کلر درک کرد.

برای توضیح مختصر نحوه تشکیل این ترکیب، می توان آن را به صورت زیر توضیح داد: با پیشرفت الکترولیز، کلریدها تجزیه می شوند و به طور کامل با یون های هیدروکسید جایگزین می شوند که با کاتیون های سدیم ترکیب می شوند و در نتیجه هیدروکسید سدیم تشکیل می شوند. هیدروکسید سدیم

موارد مصرف هیدروکسید سدیم

از جمله مهمترین کاربردهایی که می توان از هیدروکسید سدیم کرد، سودمندی آن برای به دست آوردن آلومینیوم از بوکسیت از طریق فرآیند بایر و همچنین استفاده از این ترکیب برای پخت زیتون و انواع آن است.

این مطلب را هم بخوانید
ویژگی های فیزیکی سدیم هیدروکسید

برای پاک کردن رنگ قدیمی از مبلمان و همچنین پاک کننده سنتی رنگ روغن استفاده می شود. این را می توان در محصولات رایج مانند پاک کننده های تخلیه و پاک کننده های اجاق گاز یافت.

از جمله مواد قابل ساخت با هیدروکسید سدیم می توان به رنگ ها و مشتقات نفتی، مداد رنگی، صابون، انواع مواد منفجره، کاغذ اشاره کرد که وجود آن را می توان در فرآیندهایی مانند لباسشویی و سفید کردن، پوشش اکسیدی، برای فرآوری منسوجات پنبه ای مشاهده کرد. ، الکترووینینگ و آبکاری.

عواقب قرار گرفتن در معرض سودپرک

قرار گرفتن در معرض این ترکیب می تواند عواقب جدی برای سلامت افراد داشته باشد، زیرا دارای خواص خورندگی بسیار قوی است که می تواند هر چیزی از تحریک خفیف تا سوختگی های شیمیایی واقعا مضر را ایجاد کند.

مسیرهایی که می‌توانند به راحتی در معرض قرار گرفتن در معرض آن قرار بگیرند، دستگاه تنفسی، بافت‌های مربوط به پوست، چشم‌ها و گاهی اوقات دستگاه گوارش به دلیل بلع احتمالی است. موارد زیر خطراتی را که قرار گرفتن بیش از حد در معرض هیدروکسید سدیم می تواند ایجاد کند نشان می دهد.

  1. بلع: خوردن این ترکیب می‌تواند منجر به آسیب کلی به سیستم گوارشی شود، به دلیل خورندگی بالای آن حتی می‌تواند دیواره‌های روده را بسوزاند و باعث آسیب شدید به آن‌ها شود و همچنین در موارد شدیدتر مسمومیت مشاهده می‌شود.
  2. چشم: قرار گرفتن در معرض چشم می تواند باعث سوختگی شدید قرنیه و در موارد شدیدتر کوری نسبی یا حتی کامل شود.
  3. پوست: می تواند باعث خوردگی پوست و حتی زخم و همچنین تحریکات جزئی یا سوختگی شدید شود.
  4. استنشاق: در موارد خفیف، ممکن است تحریکات کوچک بینی مشاهده شود، اگرچه در صورت قرار گرفتن بیش از حد، که در آن مقادیر زیادی هیدروکسید سدیم استنشاق می شود، ممکن است سوختگی شدید در دستگاه تنفسی مشاهده شود که احتمالاً منجر به مرگ می شود.
این مطلب را هم بخوانید
مراحل تولید سود مایع
کاستیک سودا چیست؟
خطرات کاستیک سودا چیست؟

سخن آخر

هنگام کار در کارخانه هایی که این ترکیب تحت درمان قرار می گیرد، به دلیل خوردگی بالای آن باید دقت زیادی کرد، زیرا می تواند باعث ایجاد شرایطی مانند آنچه در قسمت قبل دیده شد، شود و برای درمان آن ها شستن مواد در معرض آن ضروری است. مناطقی که آب فراوان دارند در صورت بلعیدن آب فراوان بنوشید و در موارد شدید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش