هیدروکسید سدیم – خواص NaOH

هیدروکسید سدیم خواص

هیدروکسید سدیم – خواص NaOH

هیدروکسید سدیم چیست؟

هیدروکسید سدیم یک ماده شیمیایی معدنی است که معمولاً به صورت جامد سفید در دمای محیط وجود دارد. این ترکیب شیمیایی از کاتیون های سدیم Na+ و آنیون های هیدروکسید OH تشکیل شده است. فرمول شیمیایی هیدروکسید سدیم NaOH است. گاهی اوقات از آن به عنوان سود سوزآور یا لیمو یاد می شود و به طور گسترده در ساخت طیف وسیعی از کالاها از جمله کاغذ، صابون و مواد شوینده، خمیر کاغذ، مواد منفجره، و زهکشی مایع و پاک کننده های اجاق استفاده می شود.

از آنجایی که گرمای زیادی ایجاد می کند، همیشه از ترکیب ماده شیمیایی با آب تشکیل می شود، نه برعکس. این ماده شیمیایی معدنی به عنوان یک عامل بافر در لوازم آرایشی استفاده می شود. علاوه بر این، توانایی تنظیم سطح PH را نیز دارد. هیدروکسید سدیم دارای PH 13 است.

هیدروکسید سدیم یکی از اساسی ترین هیدروکسیدهای موجود است. در نتیجه این ویژگی ها، اغلب همراه با آب خنثی و اسید HCl (اسیدی) برای تعیین مقیاس pH استفاده می شود. در زیر، در مورد سدیم هیدروکسید، از جمله کیفیت و آماده سازی آن بیشتر خواهیم آموخت.

کاربردهای سدیم هیدروکسید
هیدروکسید سدیم چیست؟

هیدروکسید سدیم – خواص NaOH

هیدروکسید سدیم یک ماده سفید کریستالی با ظاهری شفاف است. به دلیل فعالیت خورنده آن بر روی طیف گسترده ای از مواد، اغلب به عنوان سود سوزآور شناخته می شود. در دمای اتاق پروتئین ها را تجزیه می کند و ممکن است باعث سوختگی شیمیایی بدن انسان شود. اگرچه هیدروکسید سدیم به طور طبیعی وجود ندارد، اما سال‌هاست که در مقیاس وسیع با استفاده از مواد خام به راحتی در دسترس سنتز شده و در طیف گسترده‌ای از عملیات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مطلب را هم بخوانید
نحوه استفاده از سدیم هیدروکسید (سود پرک) در تولید کود

آماده سازی هیدروکسید سدیم – NaOH

سود سوزآور (هیدروکسید سدیم) ممکن است به صورت تجاری با تصفیه محلول آبی کربنات سدیم (Na2CO3) با شیر آهک داغ، یعنی Ca(OH)2، در یک مخزن آهن تولید شود.

Na2CO3 + Ca(OH)2 → CaCO3 + 2NaOH

رسوب کربنات کلسیم (CaCO3) با فیلتر کردن حذف می شود و از محلول برای تولید کاغذ، صابون و مواد شوینده استفاده می شود.

استفاده از سدیم هیدروکسید-NaOH

  • جزء مواد شوینده و صابون است.
  • برای تولید کلر سفید کننده مانند استفاده می شود.
  • این جزء در پاک کننده های فاضلاب است.
  • این توسط تاسیسات تصفیه آب شهری برای حذف فلزات سنگین از آب استفاده می شود.
  • در نگهدارنده های غذایی برای جلوگیری از تشکیل میکروب ها و کپک ها استفاده می شود.
  • در فرآیند کنسرو کردن استفاده می شود.
  • در فرآیندهای تولید و بازیافت کاغذ استفاده می شود.

خطرات سلامتی هیدروکسید سدیم

  • قرار گرفتن در معرض غلظت های بیش از حد بالای هیدروکسید سدیم می تواند باعث سوختگی جدی در چشم ها، پوست، سیستم گوارشی یا ریه ها شود که منجر به آسیب مادام العمر یا مرگ می شود.
  • بینی، گلو، ریه ها و غشاهای مخاطی سیستم برونش ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. حتی دوزهای کوچک نیز می توانند آسیب قابل توجهی ایجاد کنند.
  • باعث تحریک پوست و آسیب به چشم می شود. تحریک مجاری تنفسی. تحریک غشاهای مخاطی بینی.
  • از تماس با چشم، پوست یا لباس خود اجتناب کنید. استنشاق گازها، دودها، گرد و غبار، مه، بخار یا ذرات معلق در هوا توصیه نمی شود. از عینک، دستکش و لباس محافظ استفاده کنید.
  • اسیدها و بازها نباید با هم ترکیب شوند. هنگام کار با مواد شیمیایی، از خوردن، نوشیدن، سیگار کشیدن یا استفاده از وسایل مراقبت شخصی خودداری کنید.
این مطلب را هم بخوانید
استفاده از هیدروکسید سدیم در صنایع الکترونیکی
 استفاده از سدیم هیدروکسید
نمودار میزان استفاده از سدیم هیدروکسید

استفاده از هیدروکسید سدیم

در حالی که شکل بالا مصرف جهانی هیدروکسید سدیم را نشان می دهد، نسبت بین هر کشور متفاوت است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، تولید آلومینیوم تنها 3 درصد از کل تولید را تشکیل می دهد، در حالی که مواد شیمیایی آلی 35 درصد را تشکیل می دهد که نشان دهنده ساختار صنعتی این کشور است.

این شکل نشان می دهد که چگونه هیدروکسید سدیم در بخش های مختلف استفاده می شود. تمیز کردن گازها برای حذف اسیدها قبل از رها کردن آنها در محیط باز یک روش معمول است. گازهای حاصل از احتراق سوخت های فسیلی را در نظر بگیرید که حاوی مقادیر قابل توجهی دی اکسید گوگرد هستند. دی اکسید گوگرد را می توان به روش های مختلفی به دام انداخت که یکی از آنها شستن گازها با محلول هیدروکسیدهای سدیم و کلسیم است. این روش همچنین در عملیات پالایشی مانند تصفیه بوکسیت استفاده می شود.

2) هیدروکسید سدیم برای خالص سازی سنگ معدن بوکسیت قبل از استفاده برای تولید آلومینیوم استفاده می شود. در این عکس بوکسیت خالص از کشتی ای در ایسلند در مسیر آن به کارخانه استخراج آلومینیوم تخلیه می شود. یکی دیگر از کاربردهای مهم هیدروکسید سدیم تولید کاغذ با پایه چوب است. چوب با محلولی متشکل از مخلوطی از سولفید سدیم و هیدروکسید سدیم در روش کرافت، که اغلب مورد استفاده است، درمان می شود. اکثر اجزای نامطلوب چوب مانند لیگنین ها در مشروب حل می شوند و سلولز نسبتاً خالص را برای فیلتر کردن باقی می گذارند. این سلولز همان چیزی است که پس از خالص سازی بیشتر کاغذ برای تولید کاغذ استفاده می شود.

این مطلب را هم بخوانید
تأثیر سدیم هیدروکسید بر روی فلزات و آلیاژ‌ها

کاربردهای دیگر شامل ساخت سورفکتانت‌ها، صابون‌ها و سفیدکننده‌ها است که مورد آخر معمولاً با وارد کردن گاز کلر به محلول هیدروکسید سدیم انجام می‌شود که در نتیجه محلولی حاوی کلرات سدیم (I) (هیپوکلریت سدیم) است.

 

نتیجه

همانطور که نتیجه می گیریم که صابون ها، ابریشم مصنوعی، کاغذ، مواد منفجره، رنگ ها و فرآورده های نفتی همه با هیدروکسید سدیم ساخته می شوند. همچنین می توان از آن برای پردازش پارچه پنبه ای، تمیز کردن و پردازش فلز، پوشش اکسید، آبکاری الکتریکی و استخراج الکترولیتی و موارد دیگر استفاده کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش