کاربردهای نمک یا سدیم کلرید برای صنعت

کاربردهای نمک یا سدیم کلرید

کاربردهای نمک یا سدیم کلرید برای صنعت

کاربردهای نمک یا سدیم کلرید برای صنعت

نمک یا کلرید سدیم معمولاً به دلیل استفاده از آن در غذا برای طعم دادن شناخته شده است. با این حال، کاربرد نمک بسیار بیشتر از افزایش طعم غذای ما است. ممکن است از آن آگاه نباشید، اما کلرید سدیم منطقه مورد استفاده خود را تا حد زیادی در مناطق صنعتی پیدا می کند.

نمک صنعتی یکی از مهمترین و پرکاربردترین اجزاء در صنایع متغیر است. با توجه به تنوع مصارف صنعتی نمک، تامین نمک صنعتی از تقاضای بالایی در بازار برخوردار است. مناطق استفاده از آن انواع بسیاری از صنایع مانند یخ زدایی، صنعت نفت، صنعت کلر قلیایی و صنایع شیمیایی را پوشش می دهد. در ادامه این مقاله کاربردهای صنعتی نمک را با هم مرور می کنیم.

کاربرد نمک در صنعت
کاربردهای نمک یا سدیم کلرید

کاربردهای مختلف نمک برای صنعت

1. استفاده از نمک صنعتی برای یخ زدایی

یکی از مصارف صنعتی نمک یخ زدایی است. نمک صنعتی عمدتاً برای نگهداری جاده ها، پیاده روها و سکوها استفاده می شود. نمک جاده یخ زدایی اغلب در سراسر جاده ها پخش می شود و لایه ای از آب نمک را قبل از یخ زدن سطح ایجاد می کند. این فرآیند تشکیل یخ را به تاخیر می اندازد یا از آن جلوگیری می کند.

هنگامی که جاده ها یا پیاده روها از قبل یخ زده یا پوشیده از برف هستند، از نمک صنعتی برای کاهش نقطه انجماد آب استفاده می شود. در نتیجه نمک صنعتی برف را ذوب می کند و بازسازی یخ را به تاخیر می اندازد. بنابراین، کاربرد نمک برای یخ زدایی، جاده های ایمن تری را فراهم می کند و از تصادفات جلوگیری می کند.

2. کاربردهای نمک در صنعت نفت و گاز

نمک صنعتی اغلب در دکل حفاری نفت استفاده می شود تا کارآمدتر و ایمن تر شود. به غیر از این، نمک صنعتی به عنوان یک افزودنی در گل مورد استفاده به عنوان سیال حفاری استفاده می شود. نمک صنعتی چگالی خاک را افزایش می دهد و در نتیجه فرآیند حفاری را ایمن تر می کند. کاربردهای نمک صنعتی در گل مورد استفاده به عنوان سیال حفاری به عنوان روان کننده و خنک کننده برای سر حفاری عمل می کند.

کاربردهای نمک در صنعت نفت همچنین می تواند به عنوان لخته کننده، عوامل منحرف کننده، افزودنی های ویژه اسیدی، رقیق کننده ها/پراکنده کننده ها و تثبیت کننده ها عمل کند. استفاده از نمک در صنعت نفت نیز رایج است. در بسیاری از موارد، از آن در دکل حفاری نفت استفاده می شود تا ایمن تر و کارآمدتر شود. همچنین می تواند به عنوان یک افزودنی در گل هنگام استفاده به عنوان سیال حفاری استفاده شود.

این مطلب را هم بخوانید
شرکت تولیدی سود پرک

3. نمک صنعتی در صنعت انرژی

تولید انرژی مانند انرژی خورشیدی نیاز به نمک صنعتی دارد. نمک صنعتی به حفظ سطح معینی از شوری برای انجام واکنش‌های خاص کمک می‌کند.

مثال دیگری از آنچه نمک برای آن استفاده می شود در صنعت انرژی صدق می کند، هنگام تولید انرژی مانند انرژی خورشیدی، خود این فرآیند به نمک صنعتی نیاز دارد. این به حفظ سطح معینی از شوری که برای انجام واکنش‌های خاص لازم است کمک می‌کند.

4. کاربردهای صنعتی نمک در صنایع شیمیایی

نمک صنعتی تا حد زیادی در صنایع شیمیایی برای تولید مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود. به عنوان یک ماده خام اغلب در تولید کلر، سود سوزآور، خاکستر سودا استفاده می شود. به غیر از اینها، نمک صنعتی در ساخت انواع محصولات مانند سود سوزآور، سولفات سدیم، کربنات سدیم، اسید هیدروکلریک، بی کربنات سدیم، سدیم مایع، سدیم فلزی، کلر و نیترات سدیم استفاده می شود.

5. نمک صنعتی برای صنعت کلر قلیایی یا الکترولیز

نمک صنعتی برای تولید کلر که یکی از اجزای اولیه محصولات بهداشتی و ضدعفونی است استفاده می شود. کلر در نتیجه الکترولیز محلول نمک اشباع تولید می شود. این امر کلرید سدیم (NaCI) را به ماده خام تولید کلر تبدیل می کند. بزرگترین تولید کننده نمک شرکت پرک بندر امام نمک صنعتی با کیفیت بالا را برای مصارف صنعتی متغیر از جمله صنعت کلر قلیایی ارائه می دهد.

همانطور که اشاره کردیم از نمک صنعتی می توان برای تولید کلر استفاده کرد، بدانید که جزء اولیه محصولات ضدعفونی و بهداشتی است. تولید کلر از الکترولیز محلول نمک اشباع ناشی می شود و کلرید سدیم را به ماده خام در هنگام تولید کلر تبدیل می کند.

6. مصارف صنعتی نمک در صنعت فلزات

یکی از مصارف صنعتی نمک در صنایع فلزی است. نمک صنعتی در فرآوری فلزات و ساخت آلومینیوم ثانویه استفاده می شود زیرا ناخالصی ها را از بین می برد. استفاده از نمک در صنایع فلزی نیز رایج است. در بسیاری از موارد از نمک صنعتی هنگام پردازش فلزات و ساخت آلومینیوم ثانویه برای حذف ناخالصی ها استفاده می شود.

این مطلب را هم بخوانید
عملکرد و کاربرد کاستیک سودا در تنظیم pH
کاربرد نمک خوراکی
کاربرد نمک خوراکی و سدیم کلراید

7. صنعت نساجی

نمک صنعتی در صنعت نساجی برای تثبیت دسته های رنگ استفاده می شود. به این ترتیب صنعت نساجی به رنگ استاندارد دست می یابد. در صنعت نساجی، معمولاً از نمک صنعتی برای تثبیت دسته های رنگ برای منسوجات استفاده می شود. این به صنعت نساجی اجازه می دهد تا به رنگ استاندارد دست یابد.

8. کاربردهای نمک در صنعت لاستیک

نمک صنعتی در صنعت لاستیک سازی برای جداسازی لاستیک از لاتکس کاربرد دارد.

9. صنعت داروسازی

یکی دیگر از مصارف صنعتی نمک، صنعت داروسازی است. نمک بیشتر در تهیه محلول های نمکی و تولید کپسول استفاده می شود. از ساخت فرمول های داخل وریدی گرفته تا محلول های تماسی، نمک صنعتی برای محلول های نمکی و در نتیجه برای صنعت داروسازی بسیار مهم است.

یکی دیگر از کاربردهای نمک در صنعت داروسازی است. نمک ماده ای است که معمولاً برای تهیه محلول های نمکی و همچنین در تولید کپسول استفاده می شود. نمک صنعتی برای ساخت فرمول های داخل وریدی، محلول های تماسی و بسیاری از محصولات دیگر در صنعت داروسازی استفاده می شود.

10. صنعت صابون

نمک صنعتی در صنعت صابون سازی به عنوان افزودنی به عنوان پرکننده در شوینده ها و حلال ها استفاده می شود. افزودن نمک به عنوان پرکننده به جداسازی انواع مواد شیمیایی به راحتی کمک می کند.

کلرید سدیم در صابون نیز رایج است زیرا نمک صنعتی معمولاً به عنوان پرکننده افزودنی در حلال ها و مواد شوینده استفاده می شود. نمک اغلب به عنوان پرکننده اضافه می شود تا مواد شیمیایی به راحتی جدا شوند.

11. صنعت رنگدانه

صنعت رنگدانه از نمک صنعتی به عنوان پرکننده و عامل آسیاب در طول فرآیند تولید استفاده می کند. علاوه بر این کاربردهای صنعتی مختلف نمک، نمک در زمینه های بیشتری مانند نمک تغذیه حیوانات، نمک نرم کننده آب/نمک تصفیه آب و نمک استخر کاربرد پیدا می کند.

12. نمک برای تصفیه آب

تصفیه آب فرآیندی است که آلاینده ها و اجزای نامطلوب را حذف می کند و یا غلظت آنها را برای تامین آب صنعتی کاهش می دهد و همچنین برای سلامت انسان هم در مصارف شرب و هم در آبیاری مهم است. نمک نرم کننده آب برای حذف کلسیم و منیزیم موجود در آب برای از بین بردن سختی استفاده می شود. نمک برای تصفیه آب را می توان هم برای مصارف صنعتی و هم برای مصارف خانگی مانند نمک ماشین ظرفشویی و نمک احیا کننده استفاده کرد.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود سوزآور در از بین بردن اسید های آلی قوی

11. نمک برای صنایع غذایی

نمک در صنایع غذایی به درمان و حفظ گوشت و ماهی برای هزاران سال کمک می کند. این یک راه ساده و در عین حال تاثیرگذار برای حفظ غذا برای انسان در سراسر جهان است. به محض اینکه نمک به گوشت یا ماهی بمالید، رطوبت را بیرون می‌کشد تا از رشد باکتری‌ها جلوگیری کند و هفته‌ها آن را حفظ می‌کند.

12. نمک در کشاورزی

یکی دیگر از کاربردهای صنعتی نمک در کشاورزی است. به عنوان مثال، سیلو یک تکنیک حفظ علوفه است که نیاز به تخمیر خود به خود اسید لاکتیک در شرایط بی هوازی دارد. در بسیاری از کشورها از سیلوها به عنوان خوراک دام استفاده می شود و نمک علوفه را حفظ می کند و برای افزایش سرعت اسیدی شدن و افزایش ماندگاری استفاده می شود. رشد باکتری ها را محدود می کند و خواص تغذیه ای آن را حفظ می کند.

13. نمک به عنوان محلول کنترل گرد و غبار

آیا می دانستید که برای کنترل گرد و غبار در جاده های آسفالت نشده نیز می توان از نمک استفاده کرد؟ بیشترین استفاده از کلرید کلسیم است. رطوبت موجود در هوا را جذب می کند و تولید و پخش گرد و غبار را به حداقل می رساند. کلرید کلسیم غلظت بیشتری دارد و حتی در روزهای گرم و خشک به شکل مایع باقی می ماند. کلرید منیزیم همچنین می تواند برای کنترل گرد و غبار با حذف رطوبت از هوا برای کاهش حرکت ذرات گرد و غبار استفاده شود. به عنوان تثبیت کننده جاده عمل می کند و اجازه می دهد گرد و غبار به جاده بچسبد.

سدیم کلرید در صنعت
سدیم کلرید در صنعت

سخن آخر

شرکت پرک بندر امام نمک دانه ای با کیفیت بالا، کریستال های نمک، قرص نمک گرد و … را برای تصفیه آب و سایر مصارف صنعتی با بهترین کیفیت و کمترین قیمت فراهم می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش