کاربرد سود پرک در صنایع مختلف

کاربردهای سود پرک

کاربرد سود پرک در صنایع مختلف

کاربرد سود پرک در صنایع مختلف

هیدروکسید سدیم جامد، سفید و بی بو است که به صورت پولک یا گرانول تولید می شود، رطوبت و دی اکسید کربن موجود در هوا را به راحتی جذب می کند، به همین دلیل باید در ظروف دربسته نگهداری شود. هیدروکسید سدیم در آب، اتانول و متانول محلول است و زمانی که در آب حل می شود گرمای زیادی آزاد می کند. هیدروکسید سدیم با چربی ها واکنش داده و با تبدیل آنها به ماده محلول باعث چربی زدایی ماشین ها و مخازن می شود. از هیدروکسید سدیم برای تولید بسیاری از محصولات روزمره استفاده می شود که در ادامه به بررسی کاربرد سود پرک در صنایع مختلف می پردازیم.

کاربردهای هیدروکسید سدیم
کاربرد سود پرک و هیدروکسید سدیم

کاربرد سدیم هیدروکسید در داروها

هیدروکسید سدیم برای کمک به تولید دارو و محصولات دارویی استفاده می شود. در میان مسکن های رایج مانند آسپرین، داروهای ضد انعقاد که به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کنند، در تولید داروهای کاهش دهنده کلسترول نیز استفاده می شوند.

کاربرد هیدروکسید سدیم در انرژی

هیدروکسید سدیم در تولید پیل‌های سوختی، سلول‌های سوختی مانند باتری‌ها برای تولید کارآمد و مؤثر برق برای طیف وسیعی از وظایف از جمله حمل و نقل استفاده می‌شود.

هیدروکسید سدیم در تولید پیل‌های سوختی، پیل‌های سوختی مانند باتری‌ها برای تولید کارآمد و مؤثر برق برای طیف گسترده‌ای از وظایف از جمله حمل و نقل، انتقال مواد، کاربردهای پشتیبانی و سایر وظایف استفاده می‌شود. رزین های اپوکسی ساخته شده با هیدروکسید سدیم در توربین های بادی استفاده می شوند.

استفاده از هیدروکسید سدیم در تاسیسات تصفیه آب

هیدروکسید سدیم در فرآیندهای تصفیه آب شهری برای کنترل اسیدیته آب و کمک به حذف فلزات سنگین استفاده می شود. همچنین برای تولید هیپوکلریت سدیم برای ضدعفونی آب استفاده می شود.

این مطلب را هم بخوانید
فرمول سود سوزآور 99 درصد هیدروکسید سدیم

استفاده از هیدروکسید سدیم در تولید محصولات چوبی و کاغذی

در بسیاری از مراحل تولید کاغذ، چوب با استفاده از سولفید سدیم و محلول هیدروکسید سدیم تصفیه می شود تا بیشتر مواد ناخواسته در چوب حل شود و سلولز نسبتاً خالص باقی بماند که اساس کاغذ را تشکیل می دهد. در فرآیند بازیافت کاغذ، از هیدروکسید سدیم برای جداسازی جوهر از الیاف کاغذ استفاده می شود و الیاف کاغذ قابل استفاده مجدد است.

کاربرد هیدروکسید سدیم در فرآوری سنگ معدن آلومینیوم

هیدروکسید سدیم برای استخراج آلومینیوم از مواد معدنی موجود در طبیعت استفاده می شود.

از آلومینیوم برای ساخت آلومینیوم و انواع محصولات از جمله فویل، قوطی، ظروف آشپزخانه، قطعات هواپیما، قاب پنجره و … استفاده می شود.

کاربرد هیدروکسید سدیم در صنعت نساجی

در صنعت نساجی از سود سوزآور برای رنگرزی الیاف مصنوعی مانند نایلون پلی استر و همچنین در فرآوری کتانی استفاده می شود.

کاربرد هیدروکسید سدیم در تولید صابون و محصولات سفید کننده

سفید کننده های ساخته شده از هیدروکسید سدیم بیشتر در صنعت استفاده می شود و برای کنترل کپک و قارچ و از بین بردن چربی استفاده می شود.

کاربرد هیدروکسید سدیم در صنعت چرم

از هیدروکسید سدیم و سولفید سدیم برای سطح داخلی پوست گوسفند و بره در کارخانه چرم سازی استفاده می شود. این ترکیب به پوست نفوذ کرده و به ریشه و فولیکول های مو حمله می کند و به این ترتیب مو به راحتی از پوست جدا می شود.

سود پرک یا هیدروکسید سدیم
کاربردهای مختلف سود پرک

کاربرد هیدروکسید سدیم در پتروشیمی و پالایشگاه

هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور در اکتشافات نفتی، تولید و فرآوری گاز طبیعی و نفت استفاده می شود.

این مطلب را هم بخوانید
مزایای استفاده از سود پرک جامد

کاربرد هیدروکسید سدیم در تولید مواد غذایی

هیدروکسید سدیم برای از بین بردن پوست گوجه فرنگی، سیب زمینی و سایر میوه ها و سبزیجات استفاده می شود. از هیدروکسید سدیم برای نرم کردن زیتون و کاهش تلخی آن استفاده می شود.

استفاده از هیدروکسید سدیم برای شستشو

از هیدروکسید سدیم برای شستشوی خانگی و صنعتی نیز استفاده می شود. قبل از شروع کار با هیدروکسید سدیم، تجهیزات ایمنی مانند: از ماسک، دستکش، عینک استفاده کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. نمونه ای از شستشوی خانگی با هیدروکسید سدیم به شرح زیر است:

شستشوی فیلتر هود آشپزخانه با سود پرک

برای پاک کردن چربی از فیلتر هود آشپزخانه می توانید مقداری سود سوزآور را در یک کاسه پلاستیکی حاوی آب بریزید و سپس فیلتر هود را در این مخلوط قرار دهید. هیدروکسید سدیم یا کاستیک سودا یک چربی‌گیر بسیار قوی است، بنابراین به راحتی تمام ذرات چربی را از فیلتر پاک می‌کند. هود پاک می شود.

شستشوی لوله های سینک با سودا

مقداری جوش شیرین در سینک بریزید و سپس شیر آب را به آرامی باز کنید، سود سوزآور به سرعت با آب واکنش نشان می دهد و از لوله ها عبور کرده و آنها را می شوید.

استفاده از هیدروکسید سدیم در سایر مصارف صنعتی

هیدروکسید سدیم همچنین در بسیاری از فرآیندهای تولیدی و صنعتی دیگر، برای تولید ریون، اسپندکس، مواد منفجره، رزین‌های اپوکسی، رنگ‌ها، شیشه و سرامیک، صابون‌سازی، در صنعت نساجی برای ساخت رنگ، پردازش پارچه‌های پنبه‌ای استفاده می‌شود. در شستشو و تمیز کردن و فرآوری فلزات، پوشش اکسیدی، آبکاری و استخراج الکترولیتی کاربرد دارد.

نکات ایمنی استفاده از هیدروکسید سدیم

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ایالات متحده آمریکا، قرار گرفتن در معرض هیدروکسید سدیم به شکل جامد یا محلول می تواند باعث تحریک پوست و چشم شود. کارگرانی که در چنین مکان هایی کار می کنند باید دستورالعمل های ایمنی محصول را رعایت کنند. موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی، اطلاعات ایمنی عمومی در مورد هیدروکسید سدیم، از جمله راهنمایی در مورد بسته بندی و ذخیره سازی، ریختن، دفع و بسته بندی و برچسب گذاری اداره ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده (DSHA) دستورالعمل ها و محدودیت های مجاز را برای کارگران در صنایع ایجاد کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در تصفیه آب

و امکاناتی که از هیدروکسید سدیم استفاده می کنند، که در وب سایت OSHA موجود است. سازمان غذا و دارو (FDH) اجازه می دهد تا هیدروکسید سدیم به عنوان یک افزودنی غذایی به مقدار کمتر از 1٪ باشد.

سود پرک چیست؟
نکات ایمنی استفاده از سود پرک

سخن آخر

سود پراک بسیار ارزشمند است و امروزه سهم بسیار زیادی از بازار تولید کشور و جهان را به خود اختصاص داده است. نگاهی به تاریخچه و کاربرد سود پراک در صنعت انداختیم. و کاربردهای سدیم هیدروکسید را بررسی کردیم، دانستیم که امروزه سدیم هیدروکسید در صنایع مختلف از مصارف خانگی گرفته تا صنعتی نقش بسیار مهمی دارد و از آنجایی که این محصول به نوعی حساس و سوزاننده است، رعایت الزامات فنی و ایمنی برای استفاده این ماده بسیار حیاتی و مهم است، سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم جامد، در کارخانه هایی تولید می شود که امکانات تولید آن را دارند و همانطور که قبلاً گفتیم قیمت مناسبی نسبت به ارزش محصول دارد. مشتریان گرامی جهت خرید این محصول از شرکت پرک بندر امام می توانند در ساعات اداری با واحد فروش این شرکت یا همکاران ما از طریق راه های ارتباطی زیر تماس حاصل نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش