کاربرد سود پرک در محصولات کاغذ و چوبی

کاربرد سود پرک

کاربرد سود پرک در محصولات کاغذ و چوبی

هیدروکسید سدیم چیست؟

هیدروکسید سدیم که معمولاً در صنعت کاغذ با نام سود سوزآور شناخته می شود، یکی از مواد اصلی مورد استفاده برای ساخت چسب موجدار بر پایه نشاسته است. چسب راه راه بر پایه نشاسته در درجه اول مخلوطی از آب، نشاسته پخته شده، نشاسته خام، سود سوزآور و بوراکس است. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد سود پرک در محصولات کاغذ و چوبی بپردازیم.

این مجموعه قابل توجه از مواد طبیعی و تجدید پذیر برای عملکرد تقریباً تمام کارخانه های مقوا راه راه ضروری است. در حالی که هیدروکسید سدیم تغییر نکرده است، استفاده از این ماده شیمیایی خورنده در 40 سال گذشته تکامل یافته است.

بیش از 80 سال پیش، زمانی که دانشمندان نشاسته در حال ارزیابی روش‌های استفاده از نشاسته در صنعت بودند، کشف شد که وقتی نشاسته به آب اضافه می‌شود و در دمای بالای 160 درجه فارنهایت (72 درجه سانتی‌گراد) گرم می‌شود، نشاسته حل می‌شود (یا ژلاتینه می‌شود). یک خمیر چسبناک تشکیل دهید.

دانشمندان همچنین کشف کردند که وقتی مخلوط نشاسته و آب با مواد شیمیایی خاصی مانند سود سوزآور درمان می‌شود، نشاسته نیز حل می‌شود (یا ژلاتینه می‌شود). این اطلاعات برای ایجاد چسب برای محصولات کاغذی، از جمله پاکت نامه و نوار بسته بندی کاغذی اولیه استفاده شد. استفاده از چسب مبتنی بر نشاسته به گسترش ادامه داد و در نهایت پس از جنگ جهانی دوم جایگزین چسب سیلیکات سدیم در تولید مقوای راه راه شد.

سود سوزآور یک ماده شیمیایی پرکاربرد در بسیاری از صنایع است. از آب نمک از طریق فرآیند جداسازی الکترولیز ساخته می شود که همچنین گاز کلر تولید می کند. سود سوزآور معمولاً به صورت پودر یا محلولی با غلظت خاصی عرضه می شود. رایج ترین محلول 50 درصد جامدات (½ آب، ½ هیدروکسید سدیم) است.

این مطلب را هم بخوانید
موارد استفاده از سود سوزآور برای مصارف روزانه و خانگی
کاربرد هیدروکسید سدیم
کاربرد هیدروکسید سدیم چیست؟

کاربرد سود پرک در محصولات کاغذ و چوبی

سود سوزآور نقش مهمی در صنعت کاغذ دارد. به دلیل خاصیت قلیایی آن در فرآیند پخت و پز و سفید کردن کاغذ استفاده می شود. ماده اولیه تولید کاغذ، چوب یا گیاهان چمن است که نه تنها سلولز، بلکه مقدار زیادی غیر سلولز (لیگنین، صمغ و غیره) نیز دارند. اجزای غیر سلولزی را می توان با افزودن محلول رقیق هیدروکسید سدیم حل و جدا کرد و سپس خمیر را با سلولز به عنوان جزء اصلی تولید کرد.

موارد استفاده و مزایای سود پرک

چندین ویژگی فیزیکی محلول های سود سوزآور وجود دارد که باید هنگام استفاده از آنها در صنعت مورد توجه قرار گیرد:

  • هیدروکسید سدیم برای تولید بسیاری از محصولات روزمره مانند کاغذ، آلومینیوم، پاک کننده های زهکش تجاری و اجاق گاز و صابون و مواد شوینده استفاده می شود.

هیدروکسید سدیم در محصولات پاک کننده و ضد عفونی کننده

هیدروکسید سدیم برای تولید صابون و انواع مواد شوینده مورد استفاده در منازل و کاربردهای تجاری استفاده می شود. سفید کننده کلر از ترکیب کلر و هیدروکسید سدیم تولید می شود. پاک کننده های تخلیه که حاوی هیدروکسید سدیم هستند، چربی ها و گریس هایی را که می توانند لوله ها را مسدود کنند به صابون تبدیل می کنند که در آب حل می شود.

هیدروکسید سدیم در داروسازی و پزشکی

هیدروکسید سدیم برای کمک به تولید انواع داروها و محصولات دارویی، از مسکن‌های معمولی مانند آسپرین گرفته تا داروهای ضد انعقاد که می‌توانند به جلوگیری از لخته شدن خون و داروهای کاهش دهنده کلسترول کمک کنند، استفاده می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
سود پرک در تولید خمیر کاغذ

هیدروکسید سدیم در انرژی

در بخش انرژی، هیدروکسید سدیم در تولید پیل سوختی استفاده می شود. سلول های سوختی مانند باتری ها برای تولید برق تمیز و کارآمد برای طیف وسیعی از کاربردها، از جمله حمل و نقل، کار می کنند. انتقال مواد؛ و برنامه های برق پشتیبان ثابت، قابل حمل و اضطراری. رزین های اپوکسی که با هیدروکسید سدیم تولید می شوند در توربین های بادی استفاده می شوند.

هیدروکسید سدیم در تصفیه آب

تاسیسات تصفیه آب شهری از هیدروکسید سدیم برای کنترل اسیدیته آب و کمک به حذف فلزات سنگین از آب استفاده می کنند. هیدروکسید سدیم همچنین برای تولید هیپوکلریت سدیم، یک ضدعفونی کننده آب، استفاده می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش