کربنات سدیم برای چه مواردی استفاده می شود؟

کاربرد کربنات سدیم

کربنات سدیم برای چه مواردی استفاده می شود؟

کربنات سدیم چیست؟

کربنات سدیم (که در زبان انگلیسی به عنوان «سودا شستشو» یا «خاکستر سودا» شناخته می‌شود) یک نمک سفید، نیمه شفاف، بسیار قلیایی، با فرمول شیمیایی Na2CO3 است. این ماده طبیعی از ماده معدنی به نام ترونا است. صدها سال است که در ساخت صابون، شیشه و رنگ استفاده می شود.

کربنات سدیم نمک دی سدیم اسید کربنیک با خاصیت قلیایی شدن است. هنگامی که کربنات سدیم در آب حل می شود، اسید کربنیک و هیدروکسید سدیم را تشکیل می دهد. به عنوان یک پایه قوی، هیدروکسید سدیم اسید معده را خنثی می کند و در نتیجه به عنوان یک آنتی اسید عمل می کند.

لازم است بدانید که کربنات سدیم با بی کربنات سدیم یا سود سوزآور یکی نیست. آنها 3 چیز متفاوت هستند، بنابراین بسیار مهم است که آنها را اشتباه نگیرید.

کاربردهای کربنات سدیم

به صورت موضعی برای درماتیت، دهانشویه، دوش واژینال استفاده می شود. استفاده دامپزشکی (دارو)، مورد استفاده به عنوان لوسیون، در محلول برای پاکسازی پوست، در اگزما، برای نرم کردن پوسته های کرم حلقوی.

عمل بافر قلیایی: بی کربنات سدیم یک عامل قلیایی کننده است که برای ایجاد یون بی کربنات تجزیه می شود. بی کربنات بیش از مقدار مورد نیاز برای بافر یون های هیدروژن باعث قلیایی شدن سیستمیک و در صورت دفع، قلیایی شدن ادرار نیز می شود. اثر ضد اسید خوراکی: بی کربنات سدیم به صورت خوراکی با مکانیسم فوق اسید معده را خنثی می کند.

مکانیسم عمل کربنات سدیم

دی اکسید کربن از بافت ها به سرعت در گلبول های قرمز پخش می شود و در آنجا با آب هیدراته می شود و اسید کربنیک تشکیل می دهد. این واکنش توسط کربنیک انیدراز، آنزیمی که در غلظت های بالا در گلبول های قرمز وجود دارد، تسریع می شود. اسید کربنیک تشکیل شده به یون های بی کربنات و هیدروژن تجزیه می شود. بیشتر یون های بی کربنات در پلاسما پخش می شوند. از آنجایی که نسبت H2CO3 به CO2 محلول در حالت تعادل ثابت است، pH را می توان بر حسب غلظت یون بی کربنات و فشار جزئی CO2 با استفاده از معادله هندرسون-هاسلباخ بیان کرد: pH = pk + log [HCO3-]/aPCO2

این مطلب را هم بخوانید
سدیم هیدروکسید اسید است یا باز ؟

جذب کربنات سدیم

جذب سدیم از طریق قرار گرفتن در معرض کربنات سدیم بسیار کمتر از جذب سدیم از طریق غذا است. بنابراین انتظار نمی رود که کربنات سدیم به صورت سیستمی در بدن موجود باشد. علاوه بر این، جذب خوراکی کربنات سدیم منجر به خنثی شدن معده به دلیل اسید معده می شود.

کربنات سدیم برای چه مواردی استفاده می شود؟

کربنات سدیم یک متحد عالی در محصولات تمیز کننده خانگی است: لباسشویی، لکه بر (چربی و شراب)، چربی زدا برای محصولات تمیز کننده آشپزخانه، رسوب زدا برای حمام و غیره.

چربی زدایی می کند و به از بین بردن لکه های روی لباس کمک می کند.
آب را نرم می کند و به عملکرد صابون و ایجاد کف کمک می کند.
رنگ ها را حفظ می کند (در واقع در رنگرزی لباس ها به عنوان تثبیت کننده رنگ ها استفاده می شود).
همچنین به عنوان نرم کننده (مثلاً برای تمیز کردن حمام و کاشی) استفاده می شود.
در صابون‌های مایع برای مصارف خانگی که با پتاس و روغن زیتون تهیه می‌شوند، تقریباً یک ماده ضروری است، زیرا از یک طرف صابون را غلیظ می‌کند (بافت ژل) و از طرف دیگر خاصیت پاک‌کنندگی آن را بهبود می‌بخشد.

ماشین لباسشویی: می توانیم آن را همانطور که هست استفاده کنیم (پودر، رقیق نشده)، با اضافه کردن 1 قاشق غذاخوری در هر چرخه شستشو.

همچنین می توانیم آن را در آب بسیار داغ رقیق کرده و به صابون مایع اضافه کنیم. اگر بخواهیم اثر چربی زدایی صابون مایع را افزایش دهیم (مثلاً برای فرمول صابون مایع برای شستن ظروف و قابلمه آشپزخانه)، کربنات سدیم یک متحد عالی است. اما باید 2 مورد را در نظر بگیریم:

این مطلب را هم بخوانید
تأثیر سدیم هیدروکسید بر روی فلزات و آلیاژ‌ها

قبل از افزودن کربنات سدیم به صابون مایع باید آن را در کمی آب بسیار داغ حل کنیم (در آب سرد حل نمی شود). پس از حل شدن، آن را به صابون اضافه می کنیم.
اگر فرمول صابون مایع دارای درصد بالایی از روغن زیتون باشد، آن را غلیظ می کند، قوام ژله ای به خود می گیرد.

موارد احتیاطی استفاده از کربنات سدیم

خوراکی نیست، باید از استنشاق آن خودداری کنیم. از برخورد با چشم و ناحیههای مخاطی جلوگیری شود. آن را در مکانی امن و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. هنگام شستشو با کربنات سدیم از دستکش استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش