بی کربنات سدیم (جوش شیرین)

جوش شیرین چیست؟

بی کربنات سدیم (جوش شیرین)

بی کربنات سدیم (جوش شیرین) چیست؟

بی کربنات سدیم یا کربنات هیدروژن سدیم ترکیب شیمیایی با فرمول NaHCO3 است. بی کربنات سدیم یک جامد سفید رنگ است که کریستالی است اما اغلب به صورت پودر ریز ظاهر می شود. طعم کمی شور و قلیایی شبیه سودای شستشو (کربنات سدیم) دارد. شکل طبیعی معدنی ناکولیت است. این جزء ماده معدنی ناترون است و به صورت محلول در بسیاری از چشمه های معدنی یافت می شود. بی کربنات سدیم نمکی با ترکیب یون های سدیم و بی کربنات است. نام IUPAC آن سدیم هیدروژن کربنات و نام دیگر آن جوش شیرین، بی کربنات یا بی کربنات سودا است. نقطه جوش 851 درجه سانتیگراد و نقطه ذوب 50 درجه سانتیگراد است.

بی کربنات سدیم معمولاً به عنوان جوش شیرین شناخته می شود. می توان از آن به عنوان یک ماده خمیر کننده برای محصولات پخته شده، یک پاک کننده لکه در خمیر دندان استفاده کرد و در صورت مخلوط شدن با سرکه می تواند یک پاک کننده خانگی عالی باشد.

برخی از کاربردهای رایج جوش شیرین عبارتند از: کمک به رشد محصولات پخته شده، به عنوان یک ضد اسید برای درمان سوء هاضمه و به عنوان یک پاک کننده عمومی خانگی. FDA بی کربنات سدیم را به عنوان “به طور کلی به عنوان ایمن شناخته شده” (GRAS) برای استفاده به عنوان یک افزودنی غذایی، ماده فعال در خمیر دندان و آنتی اسید می داند.

بی کربنات سدیم (جوش شیرین)
بی کربنات سدیم (جوش شیرین) چیست؟

کشف و پیدایش بیکربنات سدیم

بی کربنات سدیم تاریخچه خوبی دارد که هزاران سال پیش امتداد دارد. شیمیدان فرانسوی، نیکلاس لبلانک، کربنات سدیم را در سال 1791 ساخت که به خاکستر سودا نیز معروف بود.

در اواخر قرن 18، بی کربنات سدیم به عنوان یک عامل خمیر مایه توسط نانوایان جان دوایت و آستین چرچ در نیویورک کشف شد. اولین کارخانه توسط این نانوایان در ایالات متحده برای تولید جوش شیرین از دی اکسید کربن و کربنات سدیم تأسیس شد. در حال حاضر، در میان فهرست داروهای ضروری منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی یافت می شود.

بی کربنات سدیم عمدتاً توسط فرآیند Solvay تولید می شود. فرآیند Solvay واکنش کلرید سدیم، آمونیاک و دی اکسید کربن در آب است. کربنات کلسیم به عنوان منبع CO2 و اکسید کلسیم حاصل برای بازیابی آمونیاک از کلرید آمونیوم استفاده می شود. این محصول دارای خلوص پایین (75%) است. محصول خالص از کربنات سدیم، آب و دی اکسید کربن به دست می آید. بی کربنات سدیم را می توان با واکنش دی اکسید کربن با محلول آبی هیدروکسید سدیم تهیه کرد. این واکنش در ابتدا کربنات سدیم تولید می کند.

Na2CO3 + CO2 + H2O → 2 NaHCO3

سپس با افزودن دی اکسید کربن به این واکنش، بی کربنات سدیم تولید می شود.

Na2CO3 + CO2 + H2O → 2 NaHCO3

بی کربنات سدیم به طور طبیعی در رسوبات سازند رودخانه سبز عصر ائوسن در کلرادو، حوضه پیسنس یافت می شود. در طول دوره‌های تبخیر بالا در حوضه، بی‌کربنات سدیم به‌عنوان بستر رسوب می‌کرد. با استفاده از تکنیک های استخراج مانند سوراخ، درام و غیره استخراج می شود.

این نمک از جمله افزودنی‌های غذایی است که توسط اتحادیه اروپا رمزگذاری شده است و با حروف اول E 500 شناسایی می‌شود. از آنجایی که نمک از دیرباز شناخته شده است و به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، نام‌های مرتبط زیادی مانند جوش شیرین، سودا نان، جوش شیرین و بی‌کربنات سودا دارد. در کاربرد محاوره ای، نام آن به بیکراب سدیم، سودا بی کربوه یا به سادگی بی کربوهید کوتاه شده است.

کاربرد بی کربنات سدیم
واکنش های بی کربنات سدیم

جوش شیرین در مقابل بیکینگ پودر: تفاوت چیست؟

در حالی که این دو ماده دارای اشتراکات زیادی هستند، اما یکسان نیستند. هر دو در پخت و پز استفاده می شوند و به ایجاد واکنش شیمیایی کمک می کنند که نان و کیک را بلند می کند. تفاوت این است که بیکینگ پودر از جوش شیرین ساخته شده است، اما حاوی یک اسید پودری است – اغلب کرم تارتار – که مستقیماً با آن مخلوط شده است. این بدان معنی است که تمام بیکینگ پودر مورد نیاز رطوبت است تا واکنشی رخ دهد، برخلاف جوش شیرین، اسید اضافه ای لازم نیست.

چرا از جوش شیرین استفاده کنیم؟

پاسخ این است که دستور العمل ها از نظر سطح اسیدی و طعم بسیار متفاوت هستند. و برای پیچیده تر شدن اوضاع، در برخی دستور العمل ها هم جوش شیرین و هم بکینگ پودر نیاز است! این دستور العمل ها معمولا حاوی مقداری مواد اسیدی مانند انواع توت ها هستند، اما دی اکسید کربن ایجاد شده در واکنش جوش شیرین با اسید برای خمیر شدن (به معنی افزایش) مقدار خمیر کافی نیست.

آیا جوش شیرین سالم است؟

جوش شیرین فوایدی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال می تواند با خنثی کردن اسید معده به درمان سوزش معده کمک کند و همچنین می تواند با از بین بردن لکه ها به سفید شدن دندان ها کمک کند.

خواص بیکربنات سدیم
عوارض جوش شیرین چیست؟

عوارض جوش شیرین چیست؟

جوش شیرین بی کربنات سدیم است و هر دو سدیم و بی کربنات اگر به مقدار زیاد بلعیده شوند می توانند سمی باشند. برای جلوگیری از این امر، مرکز ملی کنترل سم سرمایه توصیه می کند جوش شیرین را دور از دسترس کودکان قرار دهید. این مرکز همچنین پیشنهاد می‌کند که اگر از جوش شیرین برای جذب بوهای داخل یخچال استفاده می‌شود، والدین باید ظرف را تا حد امکان دور از دسترس کودکان در یخچال قرار دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *