تکه های جامد سود سوزآور

سود سوزآور چیست؟

تکه های جامد سود سوزآور

تکه های جامد سود سوزآور

سود سوزآور (هیدروکسید سدیم) محصول جانبی تولید کلر است. در تولید تناژ رتبه سوم را دارد و به طور گسترده در فرآیندهایی مانند تولید صابون و مواد شوینده، بازیافت لاستیک، تولید نفت، تولید ابریشم مصنوعی، و در صنعت خمیر و کاغذ و در بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود. معمولاً به عنوان غلظت‌های 50 و 73 درصد و همچنین 100 درصد NaOH به‌عنوان پولک یا جامد به بازار عرضه می‌شود، اما کاربردهای تجاری اغلب شامل غلظت‌های پایین‌تر است.

سود سوزآور (هیدروکسید سدیم، NaOH) معمولاً به عنوان محلول 50٪ به بازار عرضه می شود. از آنجایی که غلظت محلول NaOH تولید شده توسط سلول غشایی 24% تا 35% است، محلول باید توسط فرآیند تبخیر متراکم شود. در گذشته، اواپراتور از نوع گردش اجباری رایج بود. اما امروزه به دلیل کارایی بالا، معمولا از نوع فیلم نوردی یا اواپراتور از نوع فیلم سقوطی استفاده می شود. به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی مورد استفاده در فرآیند تراکم، یک اواپراتور چند اثره صرف نظر از نوع اواپراتور استفاده می شود.

سود پرک یا سوزآور چیست؟
سود پرک یا سود سوزآور

هیدروکسید سدیم (سود سوزآور)

کلر و هیدروکسید سدیم (سودا سوزآور) جزو ده ماده شیمیایی برتر تولید شده در جهان هستند. آنها در تولید طیف گسترده ای از محصولات مورد استفاده در زندگی روزمره از جمله داروها، مواد شوینده، دئودورانت ها، ضدعفونی کننده ها، علف کش ها، آفت کش ها و پلاستیک ها مشارکت دارند. در سلول الکترولیز آب نمک، الکتریسیته برای تولید کلر در آند و تبدیل آب به هیدروژن در کاتد استفاده می شود. سود سوزآور (هیدروکسید سدیم) نیز در کاتد تولید می شود:

این مطلب را هم بخوانید
کاربردهای هیدروکسید سدیم در صنایع غذایی

هیدروکسید سدیم (سودا سوز آور) بسیار محلول در آب است و محلول های هیدروکسید سدیم بازهای قوی هستند. تولید سالانه هیدروکسید سدیم در جهان حدود 60 میلیون تن است. به طور جهانی به عنوان یک عامل خنثی کننده در صنایع شیمیایی، کاغذ سازی و غیره استفاده می شود. سودا به طور کلی حاوی 30 درصد وزنی سدیم هیدروکسید است.

درمان مواد نساجی با سود سوزآور نه تنها رنگ پذیری را بهبود می بخشد، بلکه چندین ویژگی زیبایی شناختی مانند درخشندگی، استحکام، ثبات ابعادی، واکنش پذیری، مقاومت در برابر نور و اثرات آب و هوایی را افزایش می دهد. بنابراین به عنوان یک فرآیند تکمیلی به جای یک فرآیند آماده سازی در نظر گرفته می شود. می توان آن را به صورت نخ یا پارچه انجام داد. بر این اساس، چندین دستگاه مرسرسینگ توسعه یافته است. با استفاده از یک عملیات بسیار کوتاه با اسید سولفوریک غلیظ، منسوجات به درخشندگی، شفافیت و سفتی بیشتری دست می یابند. هر دو روکش روی مواد سلولزی مخصوصاً پنبه قابل اجرا هستند.

هیدروکسید سدیم
هیدروکسید سدیم جامد

نتیجه گیری

کلر و هیدروکسید سدیم (سودا سوزآور) جزو ده ماده شیمیایی برتر تولید شده در جهان هستند. آنها به عنوان مواد خام در تولید طیف گسترده ای از محصولات (مانند داروها، مواد شوینده، دئودورانت ها، ضد عفونی کننده ها، علف کش ها، آفت کش ها و پلاستیک ها) استفاده می شوند. از دیدگاه تاریخی، سه نوع اصلی سلول های الکترولیتی برای تولید کلر و سود سوزآور در مقیاس بزرگ استفاده شده است: جیوه، دیافراگم و سلول های غشایی. تفاوت اصلی بین این فناوری ها در روشی است که به وسیله آن از مخلوط شدن گاز کلر و هیدروکسید سدیم با یکدیگر برای اطمینان از تولید محصولات خالص جلوگیری می شود.

این مطلب را هم بخوانید
خواص فیزیکی هیدروکسید سدیم

طی سال‌ها، تغییر فرآیندهای جیوه یا دیافراگم به فرآیندهای غشایی تبادل یونی، مشکلات زیست‌محیطی را کاهش داده و صرفه‌جویی فوق‌العاده‌ای در انرژی (حدود 40 درصد صرفه‌جویی در حدود 25 سال) ایجاد کرده است. فناوری غشاء به طور خاص در این فصل مورد توجه قرار گرفته است. برای کاربرد در الکترولیزهای آب نمک، غشاها باید برای مدت طولانی در الکترولیت تهاجمی شیمیایی پایدار باشند و مقاومت الکتریکی پایینی داشته باشند و از نظر مکانیکی مقاوم باشند. علاوه بر این، غشاء باید یون های Na+ را هدایت کند اما باید نسبت به Cl- و OH- نفوذ ناپذیر باشد. این الزامات توسط غشاهای اسید پرفلوئورو سولفونیک، مهم ترین کلاس پلیمرهای رسانای یونی که به عنوان الکترولیت جامد در سلول های الکتروشیمیایی استفاده می شود، برآورده می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش