سدیم بیکربنات و نحوه استفاده از این ماده شیمیایی

پودر بیکربنات سدیم

سدیم بیکربنات و نحوه استفاده از این ماده شیمیایی

سدیم بیکربنات و نحوه استفاده از این ماده شیمیایی

بی کربنات سدیم، پودر سفیدی که به نام جوش شیرین نیز شناخته می شود، کاربردهای زیادی دارد. ساختار و شکل بی کربنات سدیم را بررسی کنید و نحوه استفاده از آن را در خانه، صنعت پزشکی، بهداشت شخصی و حشره کش ها را مطالعه نمایید.

بیکربنات سدیم چیست؟
سدیم بیکربنات و نحوه استفاده از این ماده شیمیایی

بی کربنات سدیم چیست؟

بی کربنات سدیم، که معمولاً به عنوان جوش شیرین شناخته می شود، یک عنصر اصلی در آشپزخانه است. اگر عاشق پختن کلوچه و سایر شیرینی‌ها هستید، این یک ماده ضروری است. همچنین برای بوی بد کفش و یخچال شما بسیار مفید است. این ماده بسیار مفید و مقرون به صرفه را در راهروی پخت خواربار فروشی به عنوان جوش شیرین پیدا خواهید کرد. فرمول شیمیایی آن NaHCO3 است.

فرمول آن از یک اتم سدیم (Na)، یک اتم هیدروژن (H)، یک اتم کربن (C) و سه اتم اکسیژن (O) تشکیل شده است. معمولاً به عنوان جوش شیرین، جوش شیرین، بی کربنات سودا و جوش شیرین شناخته می شود. ظاهر فیزیکی آن معمولاً پودری سفید، بی بو، ریز و دارای خواص قلیایی یا پایه است. در آب حل می شود، بنابراین محلول در آب است و غیر قابل اشتعال است.

موارد استفاده از بی کربنات سدیم در خانه

بی کربنات سدیم کاربردهای زیادی دارد: آشپزی، داروسازی و بهداشت و سایر موارد. بی کربنات سدیم در فروشگاه مواد غذایی در راهروی پخت به عنوان جوش شیرین یافت می شود. جوش شیرین یکی از لوازم اصلی آشپزخانه است. اگر به پخت کلوچه، نان یا پنکیک علاقه دارید، باید این ماده را همیشه همراه خود داشته باشید. در پخت، بی کربنات سدیم به عنوان یک عامل خمیر کننده عمل می کند. هدف از خمیرمایه این است که در خمیر و خمیر گاز آزاد می کند و باعث بالا آمدن و انبساط آن می شود.

ممکن است متوجه شوید که اگر این ماده را کنار بگذارید، کوکی های شما ممکن است صاف و نرم به نظر نرسند. آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه رستوران ها گوشت گاو نرم دارند؟ قبل از پختن، جوش شیرین را روی گوشت می مالند تا نرم شود و در نتیجه گوشت نرم می شود.

این مطلب را هم بخوانید
تولید سود مایع به روش سلول مرکوری

جوش شیرین نیز یک خوشبو کننده بسیار موثر است. این می تواند محل های دفع زباله، فرش، کمد، جاروبرقی و موارد دیگر را خوشبو کند. معمولا برای خوشبو کردن یخچال استفاده می شود. ما به طور معمول یک جعبه باز جوش شیرین را در یخچال قرار می دهیم تا به بوی بد یخچال کمک کند و بوی آن تازه بماند. همچنین در تمیز کردن بسیار موثر است: اگر چیزی در یخچال خود ریختید (یا برای بوی ماندگارتر)، می توانید محتویات یخچال خود را خالی کنید، داخل آن جوش شیرین بپاشید و آن را با یک اسفنج مرطوب بمالید.

جوش شیرین یک عامل تمیز کننده بسیار موثر برای کف، لکه، مبلمان، اجاق گاز و غیره است. برای لکه های سرسخت روی وسایل آشپزخانه فولاد ضد زنگ، لکه های قهوه و چای در فنجان ها، و همچنین لکه دار شدن نقره گرانبها، در از بین بردن همه این مشکلات بسیار موثر است. همچنین در از بین بردن زنگ زدگی بسیار موثر است. هنگامی که می خواهید لباس های داخل ماشین لباسشویی خود را خوشبو کنید و همزمان آنها را نرم کنید، می توانید از جوش شیرین به عنوان جایگزینی برای نرم کننده پارچه نیز استفاده کنید.

موارد استفاده از بی کربنات سدیم در پزشکی

آیا تا به حال غذای تند یا زیاد قهوه خورده اید؟ این مواد معمولا اسیدی هستند و می توانند باعث سوء هاضمه یا سوزش سر دل شوند. برای درمان آن، آنتی اسیدها را مصرف می کنیم که حاوی بی کربنات سدیم هستند. آنتی اسیدها، چون بی کربنات سدیم قلیایی یا بازی هستند، اسیدهای اضافی معده را خنثی می کنند.

این مطلب را هم بخوانید
سودپرک 8% و راهکار عالی برای شستشو مواد شیمیایی

بی کربنات سدیم نمکی با ترکیب یون های سدیم و بی کربنات است. این یک عنصر شیمیایی با فرمول NaHCO3 است. نام IUPAC آن سدیم هیدروژن کربنات و نام دیگر آن جوش شیرین، بی کربنات یا بی کربنات سودا است. نقطه جوش 851 درجه سانتیگراد و نقطه ذوب 50 درجه سانتیگراد است.

سدیم بی کربنات در پزشکی
موارد استفاده از بی کربنات سدیم

کشف و تولید بی کربنات سدیم

بی کربنات سدیم تاریخچه خوبی دارد که هزاران سال پیش امتداد دارد. شیمیدان فرانسوی، نیکلاس لبلانک، کربنات سدیم را در سال 1791 ساخت که به خاکستر سودا نیز معروف بود.

در اواخر قرن 18، بی کربنات سدیم به عنوان یک عامل خمیر مایه توسط نانوایان جان دوایت و آستین چرچ در نیویورک کشف شد. اولین کارخانه توسط این نانوایان در ایالات متحده برای تولید جوش شیرین از دی اکسید کربن و کربنات سدیم تأسیس شد.

در حال حاضر، در میان فهرست داروهای ضروری منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی یافت می شود.

فرآیند تولید Solvay

بی کربنات سدیم عمدتاً توسط فرآیند Solvay تولید می شود. فرآیند Solvay واکنش کلرید سدیم، آمونیاک و دی اکسید کربن در آب است.

بی کربنات سدیم را می توان با واکنش دی اکسید کربن با محلول آبی هیدروکسید سدیم تهیه کرد. این واکنش در ابتدا کربنات سدیم تولید می کند.

Na2CO3 + CO2 + H2O → 2 NaHCO3

سپس با افزودن دی اکسید کربن به این واکنش، بی کربنات سدیم تولید می شود.

Na2CO3 + CO2 + H2O → 2 NaHCO3

بی کربنات سدیم به طور طبیعی در رسوبات سازند رودخانه سبز عصر ائوسن در کلرادو، حوضه پیسنس یافت می شود. در طول دوره‌های تبخیر بالا در حوضه، بی‌کربنات سدیم به‌عنوان بستر رسوب می‌کرد. با استفاده از تکنیک های استخراج مانند سوراخ، درام و غیره استخراج می شود.

موارد مصرف بی کربنات سدیم

  1. پخت و پز: در درجه اول، به عنوان یک عامل خمیر مایه در پخت استفاده می شود. گاهی اوقات برای پخت سبزیجات سبز استفاده می شود تا به آنها رنگ سبز روشن بدهد.
  2. بکینگ پودر: برای پخت و پز استفاده می شود. بیکینگ پودر حاوی سطح بالایی از ترکیب ناکولیت است.
  3. کنترل آفات: می توان از آن برای از بین بردن حشرات مانند سوسک استفاده کرد و می توان از آن برای کنترل رشد قارچ استفاده کرد.
  4. حذف رنگ و خوردگی: در فرآیندی به نام سودا بلاست برای از بین بردن خوردگی استفاده می شود.
  5. بهداشت شخصی: بسیاری از خمیردندان ها حاوی بی کربنات سدیم هستند که نسبت به خمیردندانی که آن را ندارند، باعث سفید شدن و از بین بردن پلاک بهتر می شود. در دهانشویه ها نیز استفاده می شود. همچنین به عنوان عامل بافر استفاده می شود.
  6. مصارف پزشکی: برای درمان سوزش سر دل و سوء هاضمه اسیدی همراه با آب قابل استفاده است. برای درمان در صورت مصرف بیش از حد آسپرین استفاده می شود. می توان از آن برای تسکین نیش و نیش برخی حشرات استفاده کرد. از بی کربنات سدیم می توان برای تسکین آلرژی برخی گیاهان استفاده کرد. همچنین برای از بین بردن خراش ها از روی پوست استفاده می شود.
  7. در ورزش: به عنوان مکمل برای ورزشکاران، در مسابقات مبتنی بر سرعت استفاده می شود.
  8. کاربردهای دیگر: به عنوان یک عامل تمیز کننده، برای قلیایی بودن و همچنین به عنوان مکمل خوراک دام استفاده می شود. همچنین در یک کپسول آتش نشانی و برای خنثی سازی اسید و باز استفاده می شود.
این مطلب را هم بخوانید
سدیم هیدروکسید اسید است یا باز ؟
سدیم هیدروکسید چیست؟
موارد مصرف بی کربنات سدیم چیست؟

سخن آخر

در این مقاله به بررسی بی کربنات سدیم و کاربرد آن در صنایع مختلف پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد سود پرک، سود سوزآور و بی کربنات سدیم، سایر مقالات شرکت پرک بندر امام را مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش