سودپرک 8% و راهکار عالی برای شستشو مواد شیمیایی

کاربرد سودپرک 8%

سودپرک 8% و راهکار عالی برای شستشو مواد شیمیایی

سودپرک 8% و راهکار عالی برای شستشو مواد شیمیایی

تمیز کردن خانه با دانه های سود سوزآور یا لیمو

دانه های سود سوز آور که به آن دانه های هیدروکسید سدیم یا لیوان نیز می گویند، معمولاً برای صابون سازی و تنظیم pH استفاده می شود. آنها همچنین می توانند به تنهایی، به طور مستقیم، برای اهداف تمیز کردن استفاده شوند. در حالی که می توانند هنگام تمیز کردن بسیار موثر باشند، اما با خطرات ذاتی نیز خورنده هستند که باید رعایت شوند. به همین دلیل مهم است که هر کسی که به فکر استفاده از آنها برای تمیز کردن است، زمان می برد تا نحوه استفاده دقیق و صحیح از آنها را بیاموزد. اگر به تمیز کردن با دانه های سود سوز آور فکر می کنید، در اینجا نکاتی درمورد سود سوزآور وجود دارد که باید بدانید.

سود سوزآور 8 درصد
تمیز کردن خانه با دانه های سود سوزآور یا لیمو

آیا باید از دانه های سود سوزآور استفاده کنم؟

اول اینکه، چرا مردم از دانه های سود سوزآور برای تمیز کردن استفاده می کنند؟ هیدروکسید سدیم یکی از قوی ترین پایه ها است و می تواند در تجزیه چربی ها، روغن ها، گریس ها، پروتئین ها یا سایر مواد آلی بسیار موثر باشد. به همین دلیل است که گاهی اوقات از آن به عنوان ماده فعال در زهکشی های تجاری و پاک کننده های فر استفاده می شود. این یک برنامه کاربردی برای محصول در بسیاری از محیط های مختلف است.

با این حال، برای اهداف تمیز کردن روزمره، دانه های سود سوز آور به خودی خود یک عامل تمیز کننده عالی نیستند. یک گزینه بسیار بهتر یک محصول ساخته شده است که ممکن است ترکیبی از عوامل زیر را شامل شود:

  1. تنظیم کننده pH،
  2. یک سورفکتانت که از رسوب مجدد کثیفی جلوگیری می کند،
  3. سازنده ها و اسکرابرها،
  4. عوامل جداکننده و/یا عوامل کیلیت.

نحوه تمیز کردن با دانه های سود سوزآور

اگر از دانه های سود سوز آور برای تمیز کردن استفاده می کنید، ابتدا مطمئن شوید که ناحیه ای که در حال تمیز کردن است آسیبی به آن وارد نمی شود. انواع مختلفی از سطوح وجود دارد که می توان آنها را به طور ایمن با محلول لیمو تمیز کرد.

این مطلب را هم بخوانید
خواص شگفت انگیز جوش شیرین

دانه های سود سوزآور باید در آب حل شوند تا محلولی برای تمیز کردن ساخته شود. هنگامی که دانه ها را به آب اضافه می کنید، یک واکنش گرمازا رخ می دهد، به این معنی که آب گرم یا داغ می شود. به همین دلیل، مهم است که همیشه دانه ها را به آب اضافه کنید و نه برعکس. همچنین پیشنهاد می کنیم با آب سرد یا خنک شروع کنید. هم بزنید تا به یک محلول تبدیل شوند.

مقدار کاستیک در آبی که باید استفاده کنید ممکن است بسته به کاربرد متفاوت باشد، اما همیشه باید رقیق باشد. محلول پاک کننده 10% را امتحان کنید. می توانید آن را در یک بطری اسپری مقاوم در برابر مواد شیمیایی بریزید یا یک اسفنج را در مایع فرو کنید. بگذارید 10 دقیقه بماند. سطح را پاک کنید. تا جایی که می توانید باقی مانده ها را بردارید. خوب بشویید و بگذارید خشک شود.

اگر از این محصول برای تمیز کردن اجاق استفاده می کنید، از عنصر فر و سطوحی که ممکن است با مواد غذایی در تماس باشند دور نگه دارید. کاستیک می تواند به فولاد در معرض اجاق آسیب برساند. پس از آن، چرخه خود تمیز کردن با حرارت بالا را اجرا کنید تا هر گونه باقیمانده را از بین ببرید. از سایر سطوح آشپزخانه مانند کف چوبی، کمد یا میز کار که ممکن است آسیب ببیند، دور نگه دارید.

تمیز کردن یک سطح با لیمو آن را برای باکتری ها بسیار نامناسب می کند. با این حال، این یک ضد عفونی کننده فعال نیست و نباید به عنوان آن در نظر گرفته شود.

این مطلب را هم بخوانید
سود سوزآور برای چه مواردی استفاده می شود؟
کاربرد سود سوزآور
نحوه تمیز کردن با دانه های سود سوزآور

 محلول های سود سوزآور چگونه کار می کنند؟

محلول لیمو در تجزیه چربی ها، روغن ها یا گریس ها (معروف به F.O.G.) در هنگام تمیز کردن بسیار موثر است. اما دقیقا چه اتفاقی می افتد؟ چرا اینقدر موثر است؟

چربی یا تری گلیسیریدها از نظر شیمیایی از اسیدهای چرب و گلیسرول متصل به هم تشکیل شده اند. هیدروکسید سدیم (آلیما) دارای فرمول شیمیایی NaOH است (به این معنی که از مولکول های سدیم، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است). هنگامی که لیمو به چربی اضافه می شود، پیوند شیمیایی چربی شکسته می شود و اسیدهای چرب و گلیسرول از یکدیگر آزاد می شوند. این یک واکنش شیمیایی است که به عنوان صابون سازی شناخته می شود. اسیدهای چرب به نمک اسید چرب تبدیل می‌شوند (سدیم را به خاطر دارید؟) و گلیسرول به تنهایی باقی می‌ماند.

این همان واکنش شیمیایی است که برای ایجاد صابون استفاده می شود. صابون سخت به سادگی یک نمک اسید چرب است که با لیمو تهیه می شود. وقتی چربی ها، روغن ها یا گریس ها را با محلول لیمو حل می کنید، تنها کاری که انجام می دهید در اصل تبدیل آنها به صابون است! از آنجایی که صابون محلول در آب است، اکنون می توان آن را به راحتی از سطح جدا کرد.

چه مکان هایی نباید با سود سوزآور تمیز شود؟

سود سوزآور نباید برای هر برنامه ای که در آن F.O.G وجود دارد استفاده شود. مسئله. در اینجا چند مکان وجود دارد که استفاده از سود سوزآور را توصیه نمی کنیم:

اگرچه گاهی اوقات از دانه های سود سوزآور برای پاک کردن زهکش های مسدود استفاده می شود، اما به دلیل فشار غیرضروری که ممکن است بر لوله کشی شما وارد کنند، آنها را توصیه نمی کنیم. قرار دادن دانه های سود سوز آور مستقیم در لوله های تخلیه، مقدار قابل توجهی گرما را به لوله های شما وارد می کند که می تواند آنها را منحرف یا تحت فشار قرار دهد. همچنین، pH آب شما را برای مدت طولانی افزایش می دهد که می تواند مشکلاتی را نیز ایجاد کند. اگرچه ممکن است در کاربردهای خاصی مفید باشد، استفاده از مواد شیمیایی دیگر یا یک محصول تمیز کننده فاضلاب را در نظر بگیرید. (یا با یک لوله کش تماس بگیرید.)

این مطلب را هم بخوانید
سدیم هیدروکسید را از کجا تهیه کنیم؟

سطوح چوب را با محلول لیمو تمیز نکنید زیرا باعث باز شدن الیاف چوب می شود. از سطوح متخلخل، مانند بتن یا دیوار خشک، یا هر سطحی که ممکن است آب را جذب کند، باید اجتناب شود. از دانه های سود سوزآور برای شستن لباس ها یا در ماشین لباسشویی استفاده نکنید. لیمو برای فلزاتی مانند آلیاژهای آلومینیوم، فولاد کربنی، فولاد گالوانیزه، مس و آهن خورنده است. همچنین، استفاده از آن را به عنوان پاک کننده رنگ توصیه نمی کنیم. رنگ‌ها با حلال‌ها بهتر از سود سوزآور می‌شوند.

کاربرد سود سوزآور
نکات ایمنی هنگام استفاده از سود سوزآور

نکات ایمنی هنگام استفاده از سود سوزآور

سدیم هیدروکسید خورنده است و ممکن است باعث سوختگی شدید شیمیایی شود. اجازه ندهید که مستقیماً با پوست یا لباس شما، چه خشک و چه در محلول، تماس پیدا کند. برای جابجایی، دستکش مناسب مقاوم در برابر مواد شیمیایی بپوشید. اگر دستکش‌هایی بپوشید که مناسب نیستند، کاستیک از طریق آن غذا می‌خورد و دست‌های شما را می‌سوزاند. از عینک ایمنی شیمیایی استفاده کنید تا محلول لیمو به داخل چشم شما پاشیده نشود. تماس با چشم باعث آسیب شدید و نابینایی می شود. برای اطلاعات کامل ایمنی، به برگه اطلاعات ایمنی مراجعه کنید.

کاستیک را با مواد شیمیایی دیگر مخلوط نکنید، مگر اینکه بدانید در حال انجام چه کاری هستید، زیرا به شدت با بسیاری از مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهد و می‌تواند منجر به آسیب جدی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش