سدیم هیدروکسید 50 درصد (NaOH) چیست؟

سدیم هیدروکسید 50 درصد

سدیم هیدروکسید 50 درصد (NaOH) چیست؟

سدیم هیدروکسید 50 درصد (NaOH) چیست؟

به هیدروکسید سدیم، سود سوزآور، لیمو، جامد هیدروکسید سدیم و هیدرات سدیم نیز گفته می شود. بو ندارد و می تواند جامد یا مایع باشد. به عنوان یک جامد، یک ماده سفید رنگ است که می تواند به شکل توده، چوب و … به سرعت دی اکسید کربن و آب را از هوا جذب می کند. هنگامی که نزدیک به رطوبت، سدیم هیدروکسید می تواند بافت حیوانی و گیاهی و مقداری فلز را بسوزاند یا بخورد. هیدروکسید سدیم مخلوط می شود به راحتی با آب، الکل و گلیسرول. در حین حل شدن، گرما تولید می کند.

هیدروکسید سدیم گاهی اوقات سود سوزآور یا لیمو نیز نامیده می شود. این یک عنصر رایج در پاک کننده ها و صابون ها است.

در دمای اتاق، هیدروکسید سدیم یک جامد سفید و بی بو است. هیدروکسید سدیم مایع بی رنگ و بدون بو است. می تواند به شدت با اسیدهای قوی و با آب واکنش نشان دهد. هیدروکسید سدیم خورنده است. NaOH می تواند با رطوبت هوا واکنش نشان دهد و ممکن است هنگام حل شدن، گرما ایجاد کند. اگر نزدیک مواد قابل اشتعال باشد، این گرما می تواند برای ایجاد آتش سوزی کافی باشد.

هیدروکسید سدیم برای توانایی آن در تغییر چربی مفید است. از آن برای ساخت صابون و به عنوان یک ماده اصلی در محصولات خانگی مانند پاک کننده های تخلیه مایع استفاده می شود. هیدروکسید سدیم معمولاً به شکل خالص به صورت گلوله های سفید یا محلول در آب فروخته می شود.

سود سوزآور چیست؟
سدیم هیدروکسید چیست؟

سدیم هیدروکسید را در کجا می توان یافت و چگونه استفاده می شود؟

هیدروکسید سدیم یکی از رایج ترین مواد شیمیایی در صنعت است. در طیف گسترده ای از فرآیندها استفاده می شود، محصولات زیادی از جمله پلاستیک، صابون، ابریشم مصنوعی و منسوجات تولید کنید. اسیدهای موجود در پالایش نفت را احیا می کند.
در تولید مواد غذایی، هیدروکسید سدیم پوست میوه ها و سبزیجات را می کند. برخی از صنایع از آن برای حکاکی استفاده می کنند. دیگر موارد استفاده شامل ضدعفونی کردن و کندن شاخ گاو است. در خانه ها می توان آن را در پاک کننده های فاضلاب و اجاق گاز یافت.

این مطلب را هم بخوانید
تفاوت بین هیدروکسید سدیم و سود سوزآور چیست؟

چگونه افراد می توانند در معرض هیدروکسید سدیم قرار بگیرند؟

شما می توانید از طریق زیر در معرض هیدروکسید سدیم قرار بگیرید:
تنفس بخار هنگام استفاده از محصولات حاوی هیدروکسید سدیم. پاک کننده های زهکشی و فر ممکن است حاوی مقدار کمی هیدروکسید سدیم اگر در جایی که هیدروکسید سدیم کار می کنید، ممکن است بخارات را تنفس کنید، ساخته یا استفاده شده است.

کاربردهای هیدروکسید سدیم چیست؟

هیدروکسید سدیم در صابون ها و مواد شوینده استفاده می شود. هیدروکسید سدیم همچنین به عنوان پاک کننده تخلیه برای رفع گرفتگی لوله ها استفاده می شود.

حدود 56 درصد از هیدروکسید سدیم تولید شده توسط صنعت استفاده می شود و 25 درصد از NaOH در صنعت کاغذ استفاده می شود. برخی از کاربردهای دیگر عبارتند از تولید سلول سوختی، برای درمان مواد غذایی، حذف پوست از سبزیجات برای کنسرو کردن، سفید کننده، پاک کننده تخلیه، پاک کننده اجاق گاز، صابون، مواد شوینده، ساخت کاغذ، بازیافت کاغذ، پردازش سنگ معدن آلومینیوم، پوشش اکسید، پردازش پارچه پنبه، ترشی مسکن ها، داروهای ضد انعقاد برای جلوگیری از لخته شدن خون، داروهای کاهش دهنده کلسترول و آب درمانی.

چگونه ممکن است در معرض هیدروکسید سدیم قرار بگیرید؟

در خانه، برخی از وسایل خانگی مانند صابون یا پاک کننده ها حاوی هیدروکسید سدیم هستند. بلع تصادفی یا تماس پوستی با این پاک کننده ها می تواند باعث قرار گرفتن در معرض مضر شود.

برخی از کارگاه های صنعتی از هیدروکسید سدیم استفاده می کنند. در اینجا برخی از محدودیت های قرار گرفتن در معرض NaOH در محل کار در هوا آورده شده است.
محدودیت های قرار گرفتن در معرض هوا در محل کار:

این مطلب را هم بخوانید
استفاده از سود پرک در مصارف خانگی

OSHA: هوابرد قانونی

حد مجاز قرار گرفتن در معرض (PEL) 2 میلی گرم بر متر مکعب به طور متوسط ​​در یک شیفت کاری 8 ساعته است.

NIOSH: هوابرد توصیه شده است

حد قرار گرفتن در معرض (REL) 2 میلی گرم بر متر مکعب است که در هیچ زمانی نباید از آن تجاوز کرد

ACGIH: مقدار حد آستانه

(TLV) 2 mg/m3 است که در هیچ زمانی نباید از آن بیشتر شود

چگونه می توانید خانواده خود را از قرار گرفتن در معرض محافظت کنید؟

• تمام اقدامات احتیاطی و دستورالعمل های روی برچسب محصول را رعایت کنید.

• محصولات پاک کننده را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

• محصولات پاک کننده را در بسته بندی اصلی خود نگهداری کنید.

• هنگام استفاده از محصولات حاوی غلظت بالای NaOH از دستکش لاتکس یا نیتریل استفاده کنید.

• برای محافظت از پوستتان، آستین‌های بلند و شلوار بپوشید که توسط هیدروکسید سدیم تخریب یا خراب نشود. اگر لباس‌ها خیس شدند، آن‌ها را با احتیاط بیرون بیاورید تا از پخش شدن هیدروکسید سدیم روی پوست خود جلوگیری کنید.

کاربرد سدیم هیدرکسید
کاربرد کاستیک سودا

اثرات مضر بالقوه قرار گرفتن در معرض هیدروکسید سدیم چیست؟

هیدروکسید سدیم یک ماده بالقوه خطرناک است. اگر پوستتان را لمس کند، اگر آن را بنوشید یا نفس بکشید، می تواند به شما آسیب برساند. خوردن یا نوشیدن هیدروکسید سدیم می تواند باعث سوختگی شدید و استفراغ فوری، حالت تهوع، اسهال یا درد قفسه سینه و معده و همچنین مشکلات بلع شود. آسیب به دهان، گلو و معده فوری است. تنفس آن می تواند باعث تحریک شدید دستگاه تنفسی فوقانی همراه با سرفه، سوختگی و مشکل در تنفس شود.

این مطلب را هم بخوانید
سیلیکات سدیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اثرات مضر هیدروکسید سدیم به عوامل مختلفی از جمله غلظت هیدروکسید سدیم، مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن و اینکه آیا آن را لمس کرده اید، آن را نوشیده اید یا استنشاق کرده اید بستگی دارد. تماس با غلظت های بسیار بالای هیدروکسید سدیم می تواند باعث سوختگی شدید چشم ها، پوست، سیستم گوارشی یا ریه ها شود و در نتیجه آسیب دائمی یا مرگ ایجاد کند. تماس طولانی یا مکرر با پوست ممکن است باعث درماتیت شود. استنشاق مکرر بخار هیدروکسید سدیم می تواند منجر به آسیب دائمی ریه شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش