استفاده از سود پرک در مصارف خانگی

سود پرک در مصارف خانگی

استفاده از سود پرک در مصارف خانگی

استفاده از سود پرک در مصارف خانگی

سود سوزآور که به آن سود پرک نیز می گویند، یک ماده مروارید مانند سفید با فرمول NaOH است. این محصول چند منظوره است و می تواند در زمینه های مختلف از جمله تمیز کردن لوله ها و تولید صابون استفاده شود.

می‌توانید از سود سوزآور برای پاک‌کردن زهکش‌ها، خلاص شدن از تجمع چربی در فر، باز کردن انسداد مجرای فاضلاب، و تولید صابون و مواد شوینده استفاده کنید. داشتن چنین کالای چند منظوره ای همیشه مفید است.

شناخته شده ترین کاربرد کاستیک سودا در تخلیه لوله ها است. اما سود سوزآور در چندین موقعیت خانگی دیگر نیز استفاده می شود، نه تنها در موارد اضطراری. سود سوزآور، نام محبوب هیدروکسید سدیم است. سود کاستیک دارای اثر تحریک کننده قوی بر روی پوست، چشم و غشاهای مخاطی است. بنابراین، هنگام استفاده از این ماده شیمیایی، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید – دست های خود را با دستکش محافظت کنید، چشم ها، دهان و بینی خود را بپوشانید. در صورت تماس با ماده، محل سوخته شده را با آب سرد فراوان بشویید و…

این مقاله برخی به بررسی راه‌های مفید استفاده از سود سوزآور در خانه را بررسی می‌کند.

کاربردهای سود پرک
مصارف خانگی سود سوزآور

کاربردهای مختلف هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم (NaOH) که به عنوان سود سوزآور یا لیمو نیز شناخته می شود، در طیف گسترده ای از فرآیندهای تولید استفاده می شود. این ماده شیمیایی یک ماده معدنی است. هیدروکسید سدیم محصول مشترک تولید کلر است.

1. سود سوزآور را می توان برای تمیز کردن معابر استفاده کرد.

می توانید با استفاده از سود سوزآور به عنوان یک ماده، ماده ای درست کنید که به تمیز کردن پیاده روها و معابر اطراف خانه شما کمک کند. 125 گرم سود سوزآور و پنج لیتر آب را در ظرفی مخلوط کنید.

این مطلب را هم بخوانید
رنج قیمت سود پرک برندهای مختلف

پس از ریختن محلول روی آسفالت، آن را با برس مجهز به پرزهای سفت بشویید. بعد از اینکه حدود 20 تا 30 دقیقه اجازه دادید روی سطح باقی بماند، آن را با مقدار زیادی آب سرد کاملاً بشویید.

2. سود سوزآور را می توان برای ضدعفونی کردن قسمت های خانه استفاده کرد.

می توانید با مخلوط کردن مقادیر مساوی آب و سود سوزآور در یک ظرف و تکان دادن آن، یک ماده پاک کننده و ضد عفونی کننده درست کنید. پنج لیتر آب یخ را با 125 گرم هیدروکسید سدیم در یک کاسه مخلوط کنید. محلول ساخته شده را می توان برای تمیز کردن سطوح مختلف استفاده کرد.

مهم است که به خاطر داشته باشید که پس از هر گونه فرآیند تمیز کردن یا ضد عفونی، آماده سازی باید با آب سرد شسته شود.

3. سود سوزآور را می توان برای رفع انسداد زهکشی ها استفاده کرد.

با استفاده از سود سوزآور می توانید موانع موجود در زهکشی ها و خطوط لوله را پاک کنید. برای انجام این کار، یک لیتر آب یخ را با صد گرم سود سوزآور ترکیب کنید. بعد از اینکه محلولی را که آماده کردید در زهکشی که گرفتید ریختید، حدود نیم ساعت صبر کنید.

4. سود سوزآور را می توان برای تمیز کردن مایکروویو استفاده کرد.

هنگام تمیز کردن مایکروویو، گزینه های مختلفی برای شما وجود دارد. اما وقتی صحبت از رفع مشکلات سرسخت در عرض چند دقیقه می شود، هیچ چیز با اثربخشی همه جانبه سود سوزآور رقابت نمی کند.

برای از بین بردن لکه ها و آشفتگی ها از مایکروویو خود، یک فنجان آب، دو قاشق غذاخوری سرکه و یک قاشق غذاخوری سود سوزآور را با هم ترکیب کنید و سپس این مخلوط را در ظرفی که قابل حرارت دادن در مایکروویو بجوشانید. بعد از اینکه جوش آمد، بگذارید پنج دقیقه دیگر بماند و سپس آن را پاک کنید.

این مطلب را هم بخوانید
ویژگی های سود سوزآور

5. سود سوزآور را می توان برای پاک کردن رنگ از دیوارها استفاده کرد.

به منظور حذف رنگ از دیوارها، معمولاً از سود سوزآور استفاده می شود. نگران نباشید؛ پاک کردن رنگ از روی دیوارها با سود سوزآور نه تنها بسیار موثر است، بلکه با وجود صدای هشدار دهنده ای که ایجاد می کند بسیار ایمن است. فقط مطمئن شوید که جریان هوای کافی در اطراف شما وجود دارد.

سایر کاربردهای هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم در تصفیه آب

در تاسیسات تصفیه آب شهری از هیدروکسید سدیم برای کنترل اسیدیته آب و حذف فلزات سنگین استفاده می شود. برای ساخت هیپوکلریت سدیم، ضدعفونی کننده آب، هیدروکسید سدیم نیز استفاده می شود.

هیدروکسید سدیم در تولید مواد غذایی

هیدروکسید سدیم به عنوان یک عامل پخت در چندین کاربرد فرآوری مواد غذایی، مانند نگهداری غذاهایی مانند زیتون یا دادن به چوب شور به سبک باواریایی، استفاده می شود. برای کنسرو کردن گوجه فرنگی، سیب زمینی و سایر میوه ها و سبزیجات، از هیدروکسید سدیم برای جدا کردن پوست آنها استفاده می شود. همچنین به عنوان نگهدارنده مواد غذایی برای جلوگیری از رشد کپک و باکتری در غذا استفاده می شود.

سود سوزآور در محصولات چوبی و کاغذی استفاده می شود

بسیاری از فرآیندهای کاغذسازی چوب را با محلولی حاوی سولفید سدیم و هیدروکسید سدیم درمان می کنند. اساساً، این کار بیشتر مواد ناخواسته را در چوب حل می‌کند و در نتیجه سلولز نسبتاً خالص، پایه کاغذ، ایجاد می‌شود. هیدروکسید سدیم برای جدا کردن جوهر از الیاف کاغذ در طول بازیافت کاغذ استفاده می شود که امکان استفاده مجدد از الیاف را فراهم می کند. هیدروکسید سدیم همچنین برای سفید کردن و تمیز کردن چوب و همچنین برای تصفیه مواد اولیه چوب برای مبلمان و کابینت استفاده می شود.

این مطلب را هم بخوانید
انواع اشکال مختلف سود سوزآور

ردن رنگ از روی سطح، یک پارچه کهنه را با آب خیس کنید و سپس مقدار زیادی سود سوزآور را روی محل بپاشید. قبل از اینکه لکه را تمیز کنید، اجازه دهید حدود نیم ساعت بماند.

سود پرک در مصارف خانگی
قوانین استفاده ایمن از سود سوزآور

قوانین استفاده ایمن از سود سوزآور

سود سوزآور یک عامل بسیار خورنده است. می تواند باعث سوختگی شدید شود.

قوانین استفاده ایمن از سود سوزآور:

  1. آن را از کودکان دور نگه دارید و از تماس آن با چشم و پوست خودداری کنید.
  2. هنگام تهیه داروهای مبتنی بر سود سوزآور، برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار، دستکش لاستیکی و محافظ صورت بپوشید.
  3. اگر با پوست تماس پیدا کردید یا سود سوزآور وارد مری شد، آن را با آب فراوان بشویید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  4. آب را در سود سوزآور نریزید.
  5. هر زمان که آماده سازی با سود سوزآور تهیه می کنید، باید ترتیب صحیح را دنبال کنید و هیدروکسید سدیم را به آب اضافه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش