سود سوزآور و کاربردهای آن در صنایع نساجی

کاربرد سود سوزآور

سود سوزآور و کاربردهای آن در صنایع نساجی

سود سوزآور و کاربردهای آن در صنایع نساجی

کاستیک سودا که با نام دیگر هیدروکسید سدیم یا لیمو شناخته می شود، ماده ای شیمیایی است که برای اولین بار توسط صابون سازان تهیه و مورد استفاده قرار گرفت. امروزه به طور گسترده ای در صنعت نساجی برای فرآیندهایی مانند آبشستگی، مرسریزاسیون و رنگرزی، بخش های جدایی ناپذیر فرآیند تولید نساجی استفاده می شود.

کاربرد کاستیک سودا
موارد استفاده از سود سوزآور

موارد استفاده از سود سوزآور

• آبشستگی، یک فرآیند شستشوی شیمیایی است که برای حذف مواد ناخواسته از پارچه پنبه ای استفاده می شود. در این فرآیند، پارچه در محلول قلیایی ساخته شده از سود سوزآور می جوشانند. سود سوزآور با اسیدهای چرب آزاد از طریق فرآیندی به نام صابون‌سازی صابونی تشکیل می‌دهد تا موم طبیعی، روغن و سایر ناخالصی‌ها مانند تکه‌های دانه باقی‌مانده در پارچه را از بین ببرد. این فرآیند معمولاً پیش نیاز اکثر فرآیندهای تکمیلی در صنعت نساجی است.

• سود سوزآور همچنین در مرسریزاسیون استفاده می شود، فرآیندی که برای افزایش استحکام، درخشندگی و میل ترکیبی رنگ پارچه استفاده می شود. در این فرآیند، سود سوزآور به پارچه اضافه می شود تا باعث تورم الیاف شود که به نوبه خود خواص پارچه را افزایش می دهد. پارچه معمولاً تحت کشش مرسریزه می شود تا انقباض را کاهش دهد، که یک اتفاق رایج در طول فرآیند مرسریزاسیون است.

در نهایت، سود سوزآور در رنگرزی منسوجات استفاده می شود، زیرا اکثر فرآیندهای رنگرزی به سطح pH کنترل شده نیاز دارند. از این رو، سود سوزآور به محلول اضافه می شود تا سطح pH را در طی فرآیندهای رنگرزی حفظ کند.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد کاستیک سودا در تمیز کردن اجزای خودرو

برخی از کاربردهای دیگر سود سوزآور شامل تصفیه آب با افزایش pH منبع آب و به عنوان یک ماده تمیز کننده برای تمیز کردن زهکشی و لوله است. همچنین در فرآوری نفت از نفت خام استفاده می شود. واقعیت جالب این است که در گذشته نیز از هیدروکسید سدیم به عنوان آشکارساز مسمومیت با مونوکسید کربن استفاده می شد!

سایر کاربردهای کاستیک سودا

  • سود پرک برای صنایع پیشرو | پولک NaOH برای صنایع چرم
    سود پرک دارای خواص بسیار خورنده است که به طور گسترده در صنعت استفاده می شود. از جمله صنایع غذایی، پتروشیمی و کاغذ. پولک سود سوزآور در صنعت چرم یکی دیگر از کاربردهای آن است. سود پرک سود سوزآور در صنعت چرم پس از مراحل حذف مو و حذف پروتئین های غیر الیافی و پشمی از سطح پوست توسط آهک در طی فرآیند کاهش استفاده می شود.
  • سود پرک کاستیک در صنایع غذایی | NaOH در صنایع غذایی

پولکی سود سوزآور معدن شیمیایی ایران فاقد یون آهن و جیوه است، سود پرک کاستیک ما مناسب ترین نوع توری برای صنایع غذایی است. آرد در صنایع شیر و لبنیات، کنسروسازی، نوشابه، شیرین کننده زیتون، تولید شکلات، کاکائو و کارامل، سود سوزآور در صنایع روغن خوراکی و کارخانه های قند و شکر نیز کاربرد دارد.

  • سود پرک کاستیک در صنعت کاغذ | NaOH در صنعت کاغذ

پرک سود سوزآور در جداسازی الیاف سلولزی از لوژینین و در تجزیه چوب و تولید خمیر در صنعت کاغذ اهمیت دارد. کاستیک سودا فلیک برای افزایش PH در فرآیند تخمیر کاغذ فیبر استفاده می شود. با افزودن الیاف به الیاف کاغذ، pH افزایش می یابد تا الیاف صاف و صیقلی و متورم شوند که در فرآیند آسیاب بسیار مهم است. سود پرک سود سوزآور نیز بر سفید شدن الیاف قهوه ای در فرآیند پخت تأثیر می گذارد.

  • سود پرک کاستیک در صابون سازی | NaOH در صابون سازی
این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در صنایع مختلف

در صنعت صابون سازی از کاستیک سودا فلیک به عنوان یک ماده تشکیل دهنده استفاده می شود. صابون ترکیبی از چربی و قلیایی است. کاستیک سودا فلیک یک ماده شیمیایی قلیایی است که با چربی ها (روغن های گیاهی، چربی های حیوانی و غیره) صابون را تشکیل می دهد.

  • سود پرک کاستیک در صنایع شیمیایی | NaOH در صنایع شیمیایی

کاستیک سودا فلیک یکی از محبوب ترین کاربردها در صنایع شیمیایی می تواند صنعت باتری (خنثی سازی اسید و باتری در صنعت خودروسازی)، صنعت داروسازی، صنعت الکل، صنعت آرایشی و بهداشتی، صنایع شوینده، به ویژه استفاده از پولکی سود سوزآور در صنعت صابون، صنعت پتروشیمی حفاری، تاسیسات، تعمیرات)، صنعت رنگ، آزمایشگاه ها و سایر صنایع شیمیایی.

  • سود پرک کاستیک در صنایع تکمیلی | NaOH در صنایع تکمیلی

سود پرک در صنعت آب و فاضلاب (برای اسقاط فلزات سنگین و کنترل اسیدیته در مدیریت آب)، صنایع فلزی و تولید روی، آلومینیوم، گالوانیزه و آبکاری شیشه، سوراخکاری در صنعت اسیدهای چرب و سایر صنایع مرتبط ، صنعت چرم و نساجی، سود پرک برای صنعت کارتن و کاغذ، صنعت چسب، صنعت نمک، صنعت پلاستیک، صنعت کشاورزی، صنعت نساجی، کارخانجات پنبه و …

کاربرد سود سوزآور
کاربرد سود سوزآور در صنعت

سخن آخر

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد سود سوزآور و کاربرد آن در صنایع مختلف، سایر مقالات را در وب سایت شرکت پرک بندر امام مطالعه نمایید و یا با همکاران ما تماس حاصل بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش