سود پرک یا سود جامد چیست؟

سود جامد چیست؟

سود پرک یا سود جامد چیست؟

سود پرک جامد یا هیدروکسید سدیم چیست؟

پولک‌های سود سوزآور (هیدروکسید سدیم)، با فرمول شیمیایی NaOH، تکه‌های نازک و سفید رنگی هستند که در اصل توسط صابون‌سازها به شکل جامد، پوسته‌دار (دانه‌ای، خمیده)، دانه‌ای یا با بلوک‌های قالب‌گیری شده تولید می‌شوند. همچنین به عنوان هیدروکسید سدیم جامد یا چربی‌گیر صنعتی جامد قوی شناخته می‌شود.

نام دیگر سود سوزآور هیدروکسید سدیم و لیمو است. این اساساً یک ترکیب معدنی است که فرمول NaOH را دارد. توصیف شده است که این یک جامد سفید و یک ترکیب نمادین است که از کاتیون های سدیم تشکیل شده است. سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم یک پایه سوز آور بالا به همراه یک قلیایی در نظر گرفته می شود که پروتئین را در دمای معمولی محیط تشکیل می دهد و همچنین توانایی ایجاد سوختگی های شیمیایی شدید را دارد.

لازم به ذکر است که سود سوزآور در آب بسیار محلول است و می تواند به راحتی رطوبت را همراه با دی اکسید کربن مستقیماً از هوا جذب کند. امروزه، سود سوزآور در بسیاری از صنایع مانند ساخت خمیر و کاغذ، منسوجات و آب آشامیدنی، مواد شوینده و همچنین صابون و آخرین اما نه کم‌اهمیت به عنوان پاک‌کننده فاضلاب استفاده می‌شود.

کاربرد سدیم هیدروکسید
سدیم هیدروکسید چیست؟

تولید سود سوزآور از هیدروکسید سدیم؟

سود سوزآور از سود مایع و هیدروکسید سدیم تولید شده در فرآیند غنی‌سازی و تبخیر تولید می‌شود. در فرآیندهای صنعتی با هدف تولید انبوه سود سوزآور، سود مایع 50% در ظروف خاص تا دمای 1400 درجه سانتیگراد حرارت داده می شود تا مایعات موجود را تبخیر کرده و خلوص را افزایش دهد.

این مطلب را هم بخوانید
کاربردهای نمک یا سدیم کلرید برای صنعت

مخازن و تجهیزات مورد استفاده در این فرآیند به دلیل خاصیت خورندگی بالای هیدروکسید سدیم از آلیاژ نیکل ساخته شده اند. این آلیاژ در حالی که تحمل بالایی در برابر خورنده های هیدروکسید سدیم دارد، بسیار گران است و آن را به یک خط تولید استراتژیک و سودآور برای تولید صنعتی تبدیل می کند. هنگامی که غلظت مورد نیاز برآورده شد، مرحله خشک کردن در نهایت شروع به تولید سود سوزآور می کند. به دلیل جذب سریع رطوبت توسط این ماده، محصول بلافاصله وارد فرآیند بسته بندی شده و در کیسه های مخصوص ضد آب بسته بندی می شود.

سود سوزآور در زمینه هایی غیر از چربی زدایی صنعتی در تولید مواد شیمیایی، تولید صابون، خمیر کاغذ، تولید پارچه، پتروشیمی، ابریشم مصنوعی، آلومینیوم و مواد شوینده و غیره استفاده می شود.

کاربردهای سود سوزآور چیست؟

همانطور که توضیح داده شد، سود سوزآور یک قلیایی بسیار همه کاره است. کاربرد اصلی سود سوزآور در ساخت محصولات شیمیایی و همچنین فرآورده های نفتی است. کاربردهای رایج دیگر سود سوزآور در تصفیه آب، مواد غذایی و نساجی، فرآوری فلز و حتی در فرآیند ساخت شیشه و چند مورد دیگر است که باید ذکر شود.

آیا سود سوزآور مضر است؟

سود سوزآور یا همان هیدروکسید سدیم سمیتی ایجاد نمی کند که سیستماتیک است. ماهیتی بسیار خورنده در نظر گرفته می شود و توانایی ایجاد سوختگی شدید در تمام بافت هایی که با آن در تماس است را دارد.

باید اضافه کرد که خطرناک ترین و مهم ترین خطر این است که سود سوزآور بسیار مضر است و چشم انسان را تهدید می کند زیرا قابلیت هیدرولیز پروتئین و حتی آسیب های شدید به چشم را دارد.

این مطلب را هم بخوانید
تکه های سود سوزآور برای صنعت صابون
سود پرک در صنعت
آیا سود سوزآور مضر است؟

چرا از سود سوزآور برای تمیز کردن استفاده می شود؟

سود سوزآور کاربردهای مختلفی دارد، درست مانند رفع انسداد مجاری فاضلاب و همچنین ساخت صابون و موارد دیگر. تنها دلیلی که پاک کننده های تخلیه حاوی سود سوزآور هستند این است که تمایل دارند دریچه ها و همچنین گریسی که لوله ها را مسدود کرده است به صابون تبدیل کند که بعداً در آب حل می شود.

  • سود سوزآور این قابلیت را دارد که در تمیز کردن زهکش ها بسیار موثر باشد. این داروی غیرقانونی از سود سوزآور یا لیموترش تهیه می شود و خرید مقادیر زیاد آن بسیار سخت است، اما مقادیر کم آن را به راحتی در فروشگاه ها و همچنین آنلاین یافت می شود.
  • در برخی موارد، سود سوزآور نیز به لوله‌ها آسیب می‌رساند، زیرا این مواد به ایجاد واکنش شیمیایی کمک می‌کنند که تمایل به تولید گرما و ذوب یا حتی پیچیده شدن لوله را دارد.
  • سود سوزآور بسیار قوی است و یک پایه غیر آلی و همچنین قلیایی است. توانایی جذب رطوبت و همچنین دی اکسید کربن را دارد.
  • مطمئن شوید که پوست شما با سود سوزآور تماس نداشته و آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • مطمئن شوید که سود سوزآور را با احتیاط استفاده می کنید، زیرا برای پوست نیز خورنده است و تمایل به آسیب و آسیب شدید دارد.

تاریخچه سود سوزآور

هیدروکسید سدیم در اصل توسط تولید کنندگان صابون تولید می شد. دستور ساخت سدیم هیدروکسید توسط دانشمند مسلمان قرن سیزدهم به نام المختاره در کتاب المختارة فی فنون من السنه که توسط المظفر یوسف بن عمر بن علی بن رسول، پادشاه یمن گردآوری شده است، یافت شد. شیمیدان و باستان شناس انگلیسی هنری ارنست استاپلتون (1878-1962) شواهدی ارائه کرد که محمد زکریای رازی هیدروکسید سدیم را می دانست.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در تصفیه آب

دستورالعمل ها شامل عبور متوالی آب از مخلوطی از قلیایی (که خاکستر شورت بود) و آهک خام بود که برای ساختن هیدروکسید سدیم استفاده می شد. صابون سازان اروپایی نیز از همین دستورالعمل پیروی کردند.

سود سوزآور برای تمیز کردن
چرا از سود سوزآور برای تمیز کردن استفاده می شود؟

سود سوزآور در ایران

ایران، کشوری که صاحب نفت و گاز است، در صنعت پتروشیمی پیشرفت کرده و به یکی از تولیدکنندگان پیشرو سود سوزآور و سود پرک جامد تبدیل شده است. با توجه به این موضوع و اهمیت صادرات این محصول به کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان و کشورهای CIS، تا به امروز توانسته ایم حجم قابل توجهی را به فروش برسانیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش