شباهت و تفاوت سدیم هیدروکسید و هیدروکسید پتاسیم

سدیم هیدروکسید و هیدروکسید پتاسیم

شباهت و تفاوت سدیم هیدروکسید و هیدروکسید پتاسیم

شباهت و تفاوت سدیم هیدروکسید و هیدروکسید پتاسیم

هیدروکسید سدیم (NaOH) و هیدروکسید پتاسیم (KOH) تقریباً قابل تعویض هستند. آنها از نظر شیمیایی شبیه ترین به هیدروکسیدها هستند. آنها هر دو یک جامد یا پودر سفید، به شدت قلیایی، خورنده هستند. هیدروکسید سدیم بیشتر به عنوان لیمو یا سود سوزآور شناخته می شود و هیدروکسید پتاسیم به عنوان پتاس شناخته می شود.

گاهی اوقات انتخاب ماده شیمیایی مناسب برای پروژه شما ممکن است مشکل باشد. دنیای شیمیایی بسیار گسترده است و با ترکیبات مشابه بسیار، گاهی اوقات شما می توانید بین چند ماده شیمیایی که برای پروژه شما مفید هستند، انتخاب کنید. اما کدام یک بهتر عمل خواهد کرد؟

دو ترکیبی که اغلب گزینه‌های یکسانی هستند، هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم هستند. اگر بین این دو ترکیب گیر کرده اید، این مقاله به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را برای شما تعیین کنید.

هیدروکسید پتاسیم (KOH) و هیدروکسید سدیم (NaOH) هیدروکسیدهای فلز قلیایی هستند. مانند اکثر ترکیبات، هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم نام‌های مشترکی دارند که احتمالاً با آنها آشنا هستید. شما ممکن است هیدروکسید سدیم را به عنوان لیمو یا سود سوزآور بشناسید. در حالی که هیدروکسید پتاسیم معمولاً به عنوان پتاس شناخته می شود.

سدیم هیدروکسید
سدیم هیدروکسید و هیدروکسید پتاسیم

NaOH در مقابل KOH کدام قوی تر است؟

هر دو KOH و NaOH بازهای کاملاً یونی قوی هستند.

در غلظت های معادل، زمانی که به صورت محلول رقیق وجود دارند، تفاوتی در استحکام پایه وجود ندارد. در هر صورت، آنها به طور کامل در آب تجزیه می شوند و هر دو یک پایه، OH- تولید می کنند. OH- OH- است. در نتیجه، pH، به عنوان مثال، یک محلول 0.1 مولار NaOH باید با محلول 0.1 مولار KOH یکسان باشد.

  • pH = 14- pOH
  • pOH = -log [OH-]
  • pOH = -log (0.1) = 1
  • pH = 14-1 = 13

موارد استفاده از هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم

هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم در بسیاری از کاربردهای تولیدی استفاده می شود. آنها بسیار شبیه هستند – بیشتر در یک لحظه – و اغلب می توانند در برنامه های مشابه استفاده شوند.در تولید صابون، از هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم برای صابون سازی استفاده می شود، فرآیندی که چربی ها را به صابون تبدیل می کند. به همین ترتیب، هر دو ترکیب را می توان برای ساخت بیودیزل استفاده کرد. هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم با تری گلیسیریدها به همان روش با حل کردن تری گلیسیرید واکنش می دهند که به متانول اجازه می دهد تا با اسیدهای چرب که پایه سوخت بیودیزل است، پیوند برقرار کند. و هر دو توسط FDA به عنوان یک عامل غلیظ کننده و تثبیت کننده در غذاهای فرآوری شده تایید شده اند.

این مطلب را هم بخوانید
واکنش سدیم هیدروکسید و سرکه (NaOH و CH3COOH)

علیرغم شباهت های آنها، چند کاربرد وجود دارد که در آنها نمی توانید یکی را با دیگری تعویض کنید. هیدروکسید پتاسیم به عنوان یک الکترولیت در باتری های قلیایی استفاده می شود. در این میان از هیدروکسید سدیم در تصفیه آب استفاده می شود. اما برای درک بهتر زمان انتخاب یکی از دیگری، باید شباهت ها و تفاوت های بین هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم را درک کنید.

شباهت های پتاسیم هیدروکسید و سدیم هیدروکسید

هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم هر دو پایه های بسیار خورنده و قوی هستند. هر دو از اتصال یونی یک فلز قلیایی به یک گروه هیدروکسید تشکیل می شوند. از بین تمام ترکیبات گروه هیدروکسید، هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم از نظر شیمیایی بیشترین مشابه را دارند.

شباهت شیمیایی قوی آنها به آنها اجازه می دهد تا به راحتی در تعدادی از کاربردها در کنار یکدیگر قرار گیرند. بر این اساس، واکنش های شیمیایی آنها به طور قابل توجهی مشابه است. از آنجا که هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم هر دو بازهای قوی هستند، با آزاد کردن گرما به آب واکنش نشان می دهند. بنابراین هر دو بسیار گرمازا هستند.

شباهت شیمیایی آنها به یک شباهت فیزیکی نیز کمک می کند. به شکل جامد، هر دو پودر یا پوسته سفید هستند. وقتی حل می شوند می توانند هر کدام به عنوان محلول آبی استفاده شوند.

سود سوزآور یا پتاسیم هیدروکسید
موارد استفاده از هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم

تفاوت در هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم

اگرچه هیدروکسید سدیم و هیدروکسید پتاسیم بسیار شبیه هستند، اما اساساً متفاوت هستند. برای شروع، پتاسیم و سدیم هر کدام تعداد متفاوتی از پروتون ها را تشکیل می دهند. سدیم 11 پروتون وارد می کند، در حالی که پتاسیم 19 پروتون اهدا می کند. به همین ترتیب، فلز موجود در هیدروکسید سدیم سبک تر از هیدروکسید پتاسیم است. این به وزن اتمی بسیار متفاوت آنها به ترتیب 39.997 گرم در مول و 56.106 گرم در مول کمک می کند.

این مطلب را هم بخوانید
خصوصیات سدیم هیدروکسید چیست؟

اما تفاوت آنها در واقع از سطح مولکولی شروع می شود. هیدروکسید پتاسیم کمی کوچکتر از هیدروکسید سدیم است که به این معنی است که مولکول های روغن را سریعتر از هیدروکسید سدیم برش می دهد. این باعث می شود که هیدروکسید پتاسیم یک انتخاب عالی برای صابون هایی باشد که نیاز به حذف روغن کیک شده دارند.

واکنش آنها نیز کمی متفاوت است. هر دو هیدروکسید سدیم و هیدروکسید پتاسیم وقتی با آب واکنش می دهند گرما را آزاد می کنند. اما ترکیب شیمیایی هیدروکسید پتاسیم در مواجهه با آب گرمای کمی کمتر از هیدروکسید سدیم ایجاد می کند.

به دلیل هزینه های تولید، هیدروکسید پتاسیم به طور کلی گران تر از هیدروکسید سدیم است. هیدروکسید سدیم با استفاده از کلرید سدیم تولید می شود که در غیر این صورت به عنوان نمک خوراکی ساده شناخته می شود. در حالی که کلرید پتاسیم، یک ترکیب گران‌تر، برای تولید هیدروکسید پتاسیم استفاده می‌شود.

هنگام انتخاب بین هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم ملاحظات زیادی وجود دارد. با ما تماس بگیرید تا با تیم ما از شیمیدانان آگاه داخلی صحبت کنید که می توانند بر اساس مشخصات پروژه شما کمک فنی ارائه دهند.

NaOH در مقابل KOH: کدام یک به عنوان جامد در دسترس تجاری قوی تر است یا 45-50٪ مایع؟

باز قوی، پایه ای است که به طور کامل در محلول آبی مانند NaOH و KOH تفکیک شده است. در مقابل، یک باز ضعیف تنها تا حدی به یون های خود در آب تجزیه می شود. آمونیاک نمونه خوبی از یک پایه ضعیف است.

این مطلب را هم بخوانید
سدیم هیدروکسید 50 درصد (NaOH) چیست؟

سوال این است که کدام قوی تر است؟ پاسخ این است که یون OH را سریعتر در آب از دست می دهد. در جدول تناوبی، Na و K هر دو متعلق به گروه 1 هستند. عدد اتمی Na 11 است در حالی که عدد اتمی K 19 است. K اتمی بزرگتر از Na است. در گروهی در جدول تناوبی، افزایش اندازه عناصر بیشتر از افزایش بار هسته ای است. پیکربندی الکترونی Na 2،8،1 است، در مجموع 11 الکترون وجود دارد که در سه لایه فرعی انرژی پخش شده اند. پیکربندی الکترون K 2،8،8،1 است، در مجموع 19 الکترون وجود دارد که در چهار زیر پوسته انرژی پخش شده اند. در حالی که هر دو دارای یک الکترون در لایه ظرفیت بیرونی هستند.

K به دلیل عدد اتمی بالاتر 11 [Na] در مقابل 19[K] یک زیرپوسته انرژی اضافی کامل دارد. تعداد بیشتری از الکترون‌های داخلی در K، دافعه الکترون به الکترون بزرگ‌تری [همان بار] به الکترون ظرفیت خارجی تولید می‌کند که باعث می‌شود کمتر جذب پروتون‌های هسته شود و بنابراین الکترون ظرفیت خارجی K راحت‌تر به بیرون رانده شده و به بیرون پرتاب می‌شود. این باعث می شود K راحت تر از Na یونیزه شود. انرژی یونیزاسیون Na 495.8 kj/mol است در مقابل K دارای 418.8 kj/mol است. Na برای یونیزه شدن به انرژی بیشتری نیاز دارد. بنابراین، K الکترو +ve / واکنش پذیرتر از Na است. این باعث می شود که KOH یون OH- را راحت تر از Na و یک باز قوی تر از دست بدهد.

کاربردهای پتاسیم هیدروکسید
کاربردهای پتاسیم و سدیم هیدروکسید

سخن آخر

یا اگر قبلاً ترکیب کاملی را برای پروژه خود تعیین کرده اید، کاتالوگ آنلاین گسترده ما را مرور کنید و مواد شیمیایی مناسب برای پروژه خود را مستقیماً برای شما ارسال کنید.

شرکت پرک بندر امام به ارائه خالص ترین مواد شیمیایی به مشتریان اختصاص دارد. این مواد شیمیایی را مستقیماً از کاتالوگ عظیم آنلاین ما خریداری کنید. برای صحبت با یکی از مشاورین واجد شرایط در مورد مواد شیمیایی سفارشی و سفارش عمده همین امروز با ما تماس بگیرید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش