محصولات حاوی سود پرک

محصولات دارای سود پرک

محصولات حاوی سود پرک

چه محصولاتی حاوی سود پرک هستند؟

سود سوزآور یکی از نام‌های رایج سدیم هیدروکسید (NaOH) است که به آن لیمو نیز می‌گویند. نام رایج آن از هویت شیمیایی آن به عنوان هیدرات سدیم و به دلیل سوزاننده یا خورنده بودن آن گرفته شده است. سود سوزآور به شکل خالص یک جامد مومی و سفید رنگ است. به راحتی آب را جذب می کند و محلول های آبی تشکیل می دهد. سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم موجود در بازار معمولاً هیدروکسید سدیم مونوهیدرات NaOH·H2O است.

هیدروکسید سدیم که به آن سود سوز آور یا لیمو نیز می گویند، یک ماده شیمیایی ساخته شده به شدت خورنده است. هیدروکسید سدیم به ویژه برای توانایی آن در تغییر شیمیایی چربی ها در فرآیندی به نام صابون سازی مفید است. در صنعت به عنوان یک معرف شیمیایی، برای ساخت صابون و در پخت و پز برای درمان برخی از غذاها استفاده می شود. هیدروکسید سدیم معمولاً به شکل خالص به صورت گلوله های سفید یا محلول آب فروخته می شود.

سدیم هیدروکسید
چه محصولاتی حاوی سود پرک هستند؟

 سود سوزآور چیست؟

سود سوزآور یکی از نام های رایج برای هیدروکسید سدیم (NaOH) است. به آن لیمو نیز می گویند، اگرچه لیمو ممکن است به هیدروکسید پتاسیم یا هیدروکسید سدیم اشاره داشته باشد.
سود سوزآور خالص برای ساخت شمع یا صابون فروخته می شود. سود سوزآور ناخالص در پاک کننده فاضلاب یافت می شود.
از آنجایی که لیمو برای تولید داروهای غیرقانونی استفاده می شود، خرید مقادیر زیاد آن نسبت به گذشته دشوارتر است. با این حال، ظروف کوچک در فروشگاه ها و به صورت آنلاین در دسترس هستند.

موارد استفاده از سود سوزآور یا لیمو

لیمو برای صابون سازی، شمع سازی، بیودیزل خانگی، شیشه های فراستینگ، ساخت چندین غذا و برای آزمایش های شیمی استفاده می شود.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با خواص و کاربردهای سود سوزآور

نحوه دریافت سود سوزآور یا لیمو

گرفتن لیمو بسیار سخت تر از گذشته است. منبع اصلی سود سوزآور Red Devil Lye بود، اما این محصول اکنون از بازار خارج شده است. چرا گرفتن لیو سخت است؟ دلیل آن این است که می توان از آن برای کنترل pH در طول تولید مت آمفتامین استفاده کرد. هنوز چند راه برای دریافت مواد شیمیایی وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که محصول 100٪ هیدروکسید سدیم، لیمو یا سود سوزآور است. این امر به ویژه در صورت تهیه غذا بسیار مهم است، زیرا یک محصول ناخالص ممکن است حاوی آلاینده های خطرناک باشد. منابع لیمو عبارتند از:

  • فروشگاه صابون سازی
  • فروشگاه شمع سازی
  • فروشگاه لوازم بیودیزل

توجه داشته باشید، هنگام خرید سود سوزآور یا لیمو، ممکن است لازم باشد بیانیه ای را امضا کنید که از آن برای فعالیت های غیرقانونی استفاده نمی کنید. یا، ممکن است نیازی به امضای چیزی نداشته باشید، زیرا یک کارت اعتباری تقریباً تمام جزئیات مورد نیاز برای یافتن شما را ارائه می دهد اگر مقامات فکر می کنند که شما یک سلطان مواد مخدر در حال رشد هستید.

نکات مفید مربوط به سود سوزآور

  • از آنجایی که دستیابی به این ماده شیمیایی نسبتاً سخت است، ممکن است نیاز به خرید عمده داشته باشید. ممکن است بتوانید افراد دیگری را پیدا کنید که برای تقسیم هزینه به این ماده شیمیایی نیاز دارند. این یک کالای گران قیمت نیست، اما احتمالاً به چندین پوند از آن نیاز ندارید.
  • ظرف را در بسته و دور از رطوبت نگه دارید. سود سوزآور آب را جذب کرده و با آن واکنش نشان می دهد.
  • سود سوزآور را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. لمس یا خوردن آن می تواند باعث سوختگی شیمیایی شدید شود.
  • برای کار با سود سوزآور از دستکش یا ظروف استفاده کنید.
  • واکنش های مربوط به این ماده شیمیایی را در یک اتاق با تهویه مناسب یا در فضای باز انجام دهید. این واکنش گرما و بخارات مضر را آزاد می کند.
این مطلب را هم بخوانید
تأثیر سدیم هیدروکسید بر رشد گیاهان

سود سوزآور یا جایگزین های سدیم هیدروکسید

بسته به هدف، ممکن است بتوانید یک پایه قوی شیمیایی مشابه، هیدروکسید پتاسیم (KOH) را جایگزین کنید. این یک ماده شیمیایی است که اگر به شدت فداکار هستید، می توانید خود را با خیساندن خاکستر چوب در آب درست کنید. برای انجام این کار، مقدار زیادی خاکستر را در مقدار کمی آب خیس کنید. حدود یک هفته فرصت دهید تا آب لیمو را استخراج کند. مایعی که حاوی هیدروکسید پتاسیم است را تخلیه کرده و آن را صاف کرده و بجوشانید تا قلیایی غلیظ شود. هنگام دست زدن به مایع مراقب باشید و از دستکش استفاده کنید. پروژه فقط باید در فضای باز یا در فضایی با تهویه مناسب انجام شود.

کاستیک سودا چیست؟
سود سوزآور یا جایگزین های سدیم هیدروکسید

چه کسانی در معرض هیدروکسید سدیم هستند؟

هر فردی که از محصولات حاوی هیدروکسید سدیم استفاده می کند، ممکن است در معرض آن قرار گیرد. هیدروکسید سدیم ممکن است در صنعت و تحقیقات استفاده شود. هیدروکسید سدیم در برخی از پاک کننده های خانگی مانند پاک کننده های فاضلاب و پاک کننده های فر وجود دارد. همچنین در تهیه صابون های خانگی و تمیز کردن چوب (مانند عرشه) قبل از رنگ آمیزی استفاده می شود.

چگونه هیدروکسید سدیم می تواند بر سلامت من تأثیر بگذارد؟

هیدروکسید سدیم می تواند باعث سوختگی جدی شود. اگر وارد چشم شود می تواند باعث نابینایی شود. در حالی که هیدروکسید سدیم تبخیر نمی شود، اگر غبار یا پودر هیدروکسید سدیم استنشاق شود، می تواند باعث آسیب شدید ریه شود.

چقدر احتمال دارد که هیدروکسید سدیم باعث سرطان شود؟

وزارت بهداشت و خدمات انسانی (DHHS)، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) و آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) هیدروکسید سدیم را برای سرطان زایی در انسان طبقه بندی نکرده اند.

این مطلب را هم بخوانید
سود سوزآور برای چه مواردی استفاده می شود؟

سدیم هیدروکسید چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد؟

هیچ مطالعه ای در مورد اثرات سلامتی کودکان در معرض هیدروکسید سدیم وجود ندارد. اثرات مشاهده شده در کودکانی که بطور تصادفی در معرض هیدروکسید سدیم قرار گرفته اند مشابه اثرات مشاهده شده در بزرگسالان است.

آیا آزمایش پزشکی وجود دارد که نشان دهد در معرض هیدروکسید سدیم قرار گرفته ام یا خیر؟

هیچ آزمایش پزشکی برای قرار گرفتن در معرض هیدروکسید سدیم وجود ندارد.

 

عوارض سدیم هیدروکسید
خطرات احتمالی سدیم هیدروکسید

چگونه می توانم خطر قرار گرفتن در معرض هیدروکسید سدیم را کاهش دهم؟

محصولات حاوی سدیم هیدروکسید را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. هنگام کار با محلول های هیدروکسید سدیم، همیشه دستورالعمل های محصول را دنبال کنید. دستکش های لاتکس یا نیتریل بپوشید و آنها را از نظر سوراخ بررسی کنید. برای محافظت از پوست خود آستین بلند و شلوار بپوشید و اگر لباس ها خیس شدند با احتیاط لباس ها را بردارید تا از پخش شدن هیدروکسید سدیم روی پوست خود جلوگیری کنید. اگر هیدروکسید سدیم روی پوست یا چشم‌هایتان وارد شد، به خوبی با آب بشویید و در صورت تداوم تحریک از پزشک کمک بگیرید. اگر سدیم هیدروکسید بلعیده شد، کمک های پزشکی اورژانسی دریافت کنید و باعث استفراغ نشوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش