سود سوزآور برای چه مواردی استفاده می شود؟

محصولات حاوی سود پرک

سود سوزآور برای چه مواردی استفاده می شود؟

سود سوزآور چیست؟

سود سوزآور ترکیب شیمیایی سدیم هیدروکسید (NaOH) است. این ترکیب یک قلیایی است – نوعی باز که می تواند اسیدها را خنثی کند و در آب محلول است. امروزه سود سوزآور را می توان به شکل گلوله، پولک، پودر، محلول و غیره تولید کرد.

سود سوزآور که به نام‌های هیدروکسید سدیم (NaOH)، کاستیک و لیز نیز شناخته می‌شود، یک پایه فلزی قوی است. این در طیف گسترده ای از صنایع و توسط مصرف کنندگان برای تمیز کردن استفاده می شود. سود سوزآور بسیار خورنده و واکنش پذیر است. در شکل خالص آن یک جامد سفید است، اما به صورت پولک، گلوله و در محلول 50٪ مایع همراه با آب فروخته می شود. این ماده بسیار مرطوب است بنابراین به راحتی مولکول های آب را از طریق جذب و جذب از هوا جذب می کند.

اگر در ظرف دربسته نگهداری نشود، در آبی که جذب می کند شروع به حل شدن می کند. سود سوزآور نیز به آسانی در اتانول و متانول حل می شود، اگرچه در اینها کمتر از آب حل می شود. بزرگترین کاربرد سود سوزآور در سراسر جهان در صنعت کاغذ و خمیر کاغذ است که در آن برای جوهرزدایی کاغذ، سفید کردن و غیره استفاده می شود. سایر کاربردهای صنعتی شامل فرآوری منسوجات، تولید سفید کننده، تولید و فرآورده های نفتی، تولید آلومینیوم، فرآوری شیمیایی، تصفیه آب و در مواد شوینده است.

در مواد شوینده، کاستیک در واکنش های صابون سازی و برای سورفکتانت های آنیونی استفاده می شود. سود سوزآور یک پایه رایج در آزمایشگاه ها است و برای تمیز کردن خانه ها استفاده می شود. تولید صنعتی سود سوزآور شامل فرآیند کلر قلیایی است. از الکترولیز برای جداسازی کلر و هیدروکسید سدیم استفاده می شود.

این مطلب را هم بخوانید
سود گرانول چیست؟
کاربردهای سود سوزآور
سود سوزآور چیست؟

سود سوزآور برای چه مواردی استفاده می شود؟

سود سوزآور به یک عنصر رایج در تولید بسیاری از اقلام روزمره تبدیل شده است. که معمولاً به عنوان لیمو شناخته می شود، قرن ها برای ساخت صابون مورد استفاده قرار می گرفته است و توانایی آن در حل کردن چربی آن را به یک ماده معمولی در پاک کننده های اجاق گاز و محصولاتی که برای باز کردن انسداد فاضلاب استفاده می شود تبدیل کرده است.

  1. سود سوزآور اغلب برای تولید محصولات پاک کننده مانند صابون ها و مواد شوینده استفاده می شود.
  2. هیدروکسید سدیم همچنین نقش کلیدی در پردازش خمیر چوب برای ایجاد جعبه‌های کاغذی و مقوایی ایفا می‌کند، که در طول همه‌گیری جهانی COVID-19 به دلیل ارسال تجهیزات پزشکی از فواصل طولانی، ضروری‌تر شده‌اند.
  3. همانطور که توضیح داده شد، سود سوزآور یک قلیایی بسیار همه کاره است. کاربرد اصلی سود سوزآور در ساخت محصولات شیمیایی و همچنین فرآورده های نفتی است.
  4. کاربردهای رایج دیگر سود سوزآور در تصفیه آب، مواد غذایی و نساجی، فرآوری فلز و حتی در فرآیند ساخت شیشه و چند مورد دیگر است که باید ذکر شود.
  5. این ترکیب شیمیایی همچنین برای تجزیه سنگ های رسوبی که آلومینیوم از آن استخراج می شود استفاده می شود. سپس این ماده معدنی در تعدادی از اقلام مانند مصالح ساختمانی، خودرو و کالاهای مصرفی مانند بسته بندی مواد غذایی و قوطی های نوشابه استفاده می شود.
  6. یکی از کاربردهای غیرمنتظره سود سوزآور در تولید داروهایی مانند رقیق کننده های خون و داروهای کلسترول است. یک محصول همه کاره تصفیه آب، هیدروکسید سدیم اغلب برای حفظ ایمنی و تمیزی استخرها با حذف فلزات مضر مانند سرب و مس استفاده می شود. هیدروکسید سدیم به عنوان پایه، اسیدیته را کاهش می دهد و pH آب را تنظیم می کند. علاوه بر این، از این ترکیب می توان برای ایجاد هیپوکلریت سدیم استفاده کرد که آب را بیشتر ضد عفونی می کند.
  7. سود سوزآور که محصول مشترک فرآیند تولید کلر است، برای دهه‌ها برای تولید محصولاتی استفاده می‌شود که زندگی ما را هر روز بهبود می‌بخشد.
این مطلب را هم بخوانید
نگهداری سود پرک یا سود سوزآور
سود سوزآور در خانه
چرا از سود سوزآور برای تمیز کردن استفاده می شود؟

چرا از سود سوزآور برای تمیز کردن استفاده می شود؟

سود سوزآور کاربردهای مختلفی دارد، درست مانند رفع انسداد مجاری فاضلاب و همچنین ساخت صابون و موارد دیگر. تنها دلیلی که پاک کننده های تخلیه حاوی سود سوزآور هستند این است که تمایل به تبدیل دریچه ها و همچنین گریسی که لوله ها را مسدود کرده است را به صابون تبدیل می کند که بعداً در آب حل می شود.

سود سوزآور این قابلیت را دارد که در تمیز کردن زهکش ها بسیار موثر باشد. این داروی غیرقانونی از سود سوزآور یا لیموترش تهیه می شود و خرید مقادیر زیاد آن بسیار سخت است اما مقادیر کم آن را به راحتی در فروشگاه ها و همچنین آنلاین پیدا می کنید.

در برخی موارد، سود سوزآور نیز به لوله‌ها آسیب می‌رساند، زیرا این مواد به ایجاد واکنش شیمیایی کمک می‌کنند که تمایل به تولید گرما و ذوب یا حتی پیچیده شدن لوله را دارد. سود سوزآور بسیار قوی است و یک پایه غیر آلی و همچنین قلیایی است. توانایی جذب رطوبت و همچنین دی اکسید کربن را دارد.

مطمئن شوید که پوست شما با سود سوزآور تماس نداشته و آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که سود سوزآور را با احتیاط استفاده می کنید زیرا برای پوست نیز خورنده است و تمایل به آسیب و آسیب شدید دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش