نگاه دقیق تر به کاربرد سود پرک در شوینده ها

کاربرد سود پرک در شوینده ها

نگاه دقیق تر به کاربرد سود پرک در شوینده ها

نگاه دقیق تر به کاربرد سود پرک در شوینده ها

هیدروکسید سدیم چیست؟ هیدروکسید سدیم (NaOH)، همچنین به عنوان سود سوزآور یا لیمو شناخته می شود، یک ماده بسیار متنوع است که در انواع فرآیندهای تولید استفاده می شود. هیدروکسید سدیم محصول مشترک تولید کلر است.

کربنات سدیم یا کاستیک سودا (که در زبان انگلیسی به عنوان «سود سوزآور» یا «خاکستر سودا» شناخته می‌شود) یک نمک سفید، نیمه شفاف، بسیار قلیایی، با فرمول شیمیایی Na2CO3 است. این ماده طبیعی از ماده معدنی به نام ترونا است. صدها سال است که در ساخت صابون، شیشه و رنگ استفاده می شود.

اهمیت هیدروکسید سدیم
کاربرد سود پرک در مواد شوینده

کربنات سدیم برای چه مواردی استفاده می شود؟

  1. کربنات سدیم یک متحد عالی در محصولات تمیز کننده خانگی است: لباسشویی، لکه بر، چربی زدا برای محصولات تمیز کننده آشپزخانه، رسوب زدا برای حمام و غیره.
  2. کربنات سدیم چربی زدایی می کند و به از بین بردن لکه های روی لباس کمک می کند.
  3. آب را نرم می کند و به عملکرد صابون و ایجاد کف کمک می کند.
  4. رنگ ها را حفظ می کند (در واقع در رنگرزی لباس ها به عنوان تثبیت کننده رنگ ها استفاده می شود).
  5. همچنین به عنوان نرم کننده (مثلاً برای تمیز کردن حمام و کاشی) استفاده می شود.
  6. در صابون‌های مایع برای مصارف خانگی که با پتاس و روغن زیتون تهیه می‌شوند، تقریباً یک ماده ضروری است، زیرا از یک طرف صابون را غلیظ می‌کند (بافت ژل) و از طرف دیگر خاصیت
  7. پاک‌کنندگی آن را بهبود می‌بخشد.

مزایای استفاده از سود پرک در صنعت

هیدروکسید سدیم برای ساخت بسیاری از محصولات روزمره از جمله کاغذ، آلومینیوم، پاک کننده های تجاری اجاق گاز و فاضلاب و صابون ها و مواد شوینده استفاده می شود.

  • هیدروکسید سدیم در محصولات پاک کننده و ضدعفونی کننده ها
این مطلب را هم بخوانید
کاربرد مواد شیمیایی در صنعت غذا، دارو و چاپ

هیدروکسید سدیم برای ساخت صابون ها و انواع شوینده ها برای مصارف خانگی و تجاری استفاده می شود. سفید کننده کلر از ترکیب کلر و هیدروکسید سدیم ساخته می شود. پاک کننده های تخلیه که حاوی هیدروکسید سدیم هستند، گریس ها و روغن هایی را که می توانند فاضلاب را مسدود کنند به صابون تبدیل می کنند که در آب حل می شود.

  • هیدروکسید سدیم در بخش پزشکی و دارویی

هیدروکسید سدیم برای کمک به ساخت انواع داروها و داروها، از مسکن‌های معمولی مانند آسپرین گرفته تا رقیق‌کننده‌های خون که می‌توانند به جلوگیری از لخته شدن خون و داروهای کاهش دهنده کلسترول کمک کنند، استفاده می‌شود.

  • هیدروکسید سدیم در بخش انرژی

در بخش انرژی از هیدروکسید سدیم در تولید پیل های سوختی استفاده می شود. پیل‌های سوختی مانند باتری‌هایی عمل می‌کنند که به طور تمیز و کارآمد برق را برای کاربردهای مختلف، از جمله حمل و نقل، جابجایی مواد، لوازم التحریر، و کاربردهای برق قابل حمل و آماده به کار اضطراری تولید می‌کنند. رزین های اپوکسی، ساخته شده از هیدروکسید سدیم، در توربین های بادی استفاده می شوند.

کاربردهای سود پرک
کاربرد سود پرک در مواد شوینده
  •  هیدروکسید سدیم در تصفیه آب

تصفیه خانه های آب شهری از هیدروکسید سدیم برای کنترل اسیدیته آب و کمک به حذف فلزات سنگین از آب استفاده می کنند. هیدروکسید سدیم همچنین برای تولید هیپوکلریت سدیم، یک ضدعفونی کننده آب، استفاده می شود.

  • هیدروکسید سدیم در محصولات غذایی

هیدروکسید سدیم در کاربردهای مختلف فرآوری مواد غذایی استفاده می‌شود، به‌عنوان مثال برای درمان غذاهایی مانند زیتون یا کمک به چوب شور قهوه‌ای به سبک باواریایی تا به آن‌ها ترد خاصی بدهد. هیدروکسید سدیم برای از بین بردن پوست گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و سایر میوه‌ها و سبزیجات برای کنسرو کردن استفاده می‌شود و به عنوان ماده‌ای در نگهدارنده‌های مواد غذایی که به جلوگیری از رشد کپک و باکتری در غذا کمک می‌کند، استفاده می‌شود.

  • هیدروکسید سدیم در محصولات چوبی و کاغذی
این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در تولید مواد شیمیایی

در بسیاری از فرآیندهای کاغذسازی، چوب با محلولی حاوی سولفید سدیم و هیدروکسید سدیم درمان می شود. این به حل شدن بیشتر مواد ناخواسته در چوب کمک می کند و سلولز نسبتاً خالص را که پایه کاغذ را تشکیل می دهد، امکان پذیر می کند. در فرآیند بازیافت کاغذ، از هیدروکسید سدیم برای جدا کردن جوهر از الیاف کاغذ استفاده می‌شود و امکان استفاده مجدد از الیاف کاغذ را فراهم می‌کند.

هیدروکسید سدیم همچنین برای تصفیه مواد خام برای محصولات چوبی مانند کابینت و مبلمان و در سفید کردن و تمیز کردن چوب استفاده می شود.

نحوه استفاده از سود پرک

ماشین لباسشویی: می توانیم از سود پرک، را همانطور که هست استفاده کنیم (پودر، رقیق نشده)، با اضافه کردن 1 قاشق غذاخوری در هر چرخه شستشو ماشین لباسشویی، لباس ها را کاملا پاک و تمیز کنید.

همچنین می توانیم آن را در آب بسیار داغ رقیق کرده و به صابون مایع اضافه کنیم. اگر بخواهیم اثر چربی زدایی صابون مایع را افزایش دهیم (مثلاً برای فرمول صابون مایع برای شستن ظروف و قابلمه آشپزخانه)، کربنات سدیم یک متحد عالی است. اما باید 2 مورد را در نظر بگیریم:

  • قبل از افزودن کربنات سدیم به صابون مایع باید آن را در کمی آب بسیار داغ حل کنیم (در آب سرد حل نمی شود). پس از حل شدن، آن را به صابون اضافه می کنیم.
  • اگر فرمول صابون مایع دارای درصد بالایی از روغن زیتون باشد، آن را غلیظ می کند، قوام ژله ای به خود می گیرد.
 استفاده از سود پرک
نحوه استفاده از سود پرک

نکات ایمنی استفاده از سود پرک

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و آژانس ثبت بیماری ها و مواد سمی ایالات متحده، قرار گرفتن در معرض هیدروکسید سدیم به شکل جامد یا محلول آن می تواند باعث تحریک پوست و چشم شود. هیدروکسید ساخته شده یا استفاده می شود باید دستورالعمل های ایمنی محصول را دنبال کند.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در صنایع مختلف

خوراکی نیست، باید از استنشاق آن خودداری کنیم. از برخورد با چشم و ناحیههای مخاطی جلوگیری شود. آن را در مکانی امن و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. هنگام شستشو با کربنات سدیم از دستکش استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش