اگر هیدروکسید سدیم تنفس کنید چه اتفاقی می افتد؟

خطرات سدیم هیدروکسید

اگر هیدروکسید سدیم تنفس کنید چه اتفاقی می افتد؟

مسمومیت با هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم ، مواد شیمیایی بسیار اسیدی یا قلیایی هستند که در صورت بلعیدن می توانند باعث سوختگی شدید در دهان و دستگاه گوارش شوند. مواد سوزاننده هنگام مصرف می توانند تمام بافت هایی را که لمس می کنند، از لب ها گرفته تا معده، بسوزانند.
علائم می تواند شامل درد (به ویژه هنگام بلع)، سرفه، خفگی و استفراغ باشد. پزشک یک لوله دید قابل انعطاف را به سمت پایین مری وارد می کند تا سوختگی را احساس کند و شدت آسیب را مشخص کند. درمان بستگی به میزان آسیب دارد و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

در سطح جهان، 80 درصد از مصرف سوزاننده در کودکان خردسال رخ می دهد. آنها معمولاً به صورت تصادفی مقادیر کم مصرف می کنند و اغلب بسیار خطرناک نیستند. در بزرگسالان، مصرف مواد سوزاننده اغلب عمدی است، شامل مقادیر زیادی است و تهدید کننده زندگی است.

منابع رایج مواد سوزاننده چیست؟

منابع رایج مواد سوزاننده شامل پاک کننده های جامد و مایع کاسه توالت و فاضلاب، اسید باتری و اسید کلریدریک برای استخرهای شنا است. محصولات صنعتی عموماً غلظت بیشتری نسبت به محصولات خانگی دارند و بنابراین مضرتر هستند. با این حال، برخی از محصولات معمولی تمیزکننده خانگی، مانند پاک کننده های فاضلاب و کاسه توالت و برخی مواد شوینده ظرفشویی، حاوی مواد سوزاننده مضر مانند هیدروکسید سدیم و اسید سولفوریک هستند.

وقتی مواد سوزاننده خورده می شوند، می توانند زبان، دهان، مری و معده را بسوزانند. این سوختگی ها می توانند باعث سوراخ شدن (سوراخ) مری یا معده شوند. نشت غذا و بزاق از طریق سوراخ باعث عفونت جدی قفسه سینه (مدیاستینیت یا آمپیم) یا شکم (پریتونیت) می شود که می تواند کشنده باشد. سوختگی های بدون سوراخ می تواند باعث ایجاد اسکار در مری و معده شود.

این مطلب را هم بخوانید
کاستیک سودا و کاربرد آن در تمیزکاری مبلمان

مواد سوز آور به صورت جامد و مایع یافت می شوند. احساس سوزش ناشی از چسبیدن یک ذره جامد به سطح مرطوب (مانند لب ها) ممکن است از قورت دادن بیشتر محصول توسط فرد جلوگیری کند. از آنجایی که مایعات چسبنده نیستند، مصرف بیشتر محصول آسان تر است که می تواند به کل مری آسیب برساند. مایعات همچنین می توانند از طریق راه های هوایی استنشاق شوند (اسپیره) و باعث آسیب راه هوایی فوقانی شوند.

علائم مسمومیت با مواد سوزاننده

درد در دهان و گلو به سرعت و معمولاً در عرض چند دقیقه ظاهر می‌شود و می‌تواند شدید باشد، مخصوصاً هنگام بلع. سرفه، آب دهان، ناتوانی در بلع، استفراغ، گاهی اوقات خونی و خفگی ممکن است رخ دهد. در موارد شدید ناشی از مواد سوزاننده، فرد ممکن است فشار خون بسیار پایین (شوک)، خفگی یا درد قفسه سینه را تجربه کند که احتمالاً کشنده است.

سوراخ شدن مری یا معده می تواند در عرض چند ساعت، در هفته اول پس از مصرف یا در هر زمانی در این دوره، اغلب پس از استفراغ یا سرفه شدید رخ دهد. مری می تواند در ناحیه بین ریه ها (mediastinum) یا در ناحیه اطراف ریه ها (حفره پلور) سوراخ شود. در هر دو مورد باعث درد شدید قفسه سینه، تب، افزایش ضربان قلب، تنفس سریع، فشار خون بسیار پایین می شود که نیاز به مداخله جراحی دارد. پریتونیت زمانی که معده سوراخ می شود باعث درد شدید شکم می شود.

اسکار مری منجر به باریک شدن (فشرده شدن) می شود و گاهی اوقات منجر به آسیب به ماهیچه های مسئول بلع می شود و باعث مشکل در بلع می شود. تنگی معمولاً در هفته‌های بعد از سوختگی ظاهر می‌شود، گاهی اوقات در سوختگی‌هایی که در ابتدا فقط علائم خفیف ایجاد می‌کردند.

این مطلب را هم بخوانید
استفاده از سدیم هیدروکسید در زمان های قدیم

اغلب افرادی که اسکار و جراحات مری دارند ممکن است سالها پس از آسیب به سرطان مری مبتلا شوند.

تشخیص مسمومیت با مواد سوزاننده

  • ارزیابی پزشکی
  • گاهی آندوسکوپی

دهان از نظر سوختگی شیمیایی معاینه می شود. از آنجایی که مری و معده را می توان بدون تاثیر بر دهان سوزاند، پزشک یک لوله بینایی انعطاف پذیر (آندوسکوپی) را به مری وارد می کند تا به دنبال سوختگی باشد، به خصوص زمانی که فرد آب دهان می ریزد یا در بلع مشکل دارد. یک بازرسی مستقیم از ناحیه به پزشک اجازه می دهد تا شدت آسیب را تعیین کند و احتمالاً خطر باریک شدن بیشتر و نیاز احتمالی به ترمیم جراحی مری را پیش بینی کند. در صورتی که فرد برای انجام این عمل خیلی بیمار باشد، ممکن است آندوسکوپی به تعویق بیفتد.

اشعه ایکس و اسکن سی تی اسکن ممکن است برای ارزیابی وسعت ضایعه ضروری باشد.

درمان مسمومیت با مواد سوزاننده

  • برای رقیق شدن ماده سوزاننده آب یا شیر بنوشید
  • گاهی اوقات جراحی برای ترمیم آسیب
  • از پمپاژ معده خودداری کنید

وسعت ضایعه در ایجاد درمان تعیین کننده است. افرادی که دچار سوختگی شدید هستند گاهی نیاز به جراحی فوری برای برداشتن بافت آسیب دیده شدید دارند.

از آنجایی که مواد سوزاننده می توانند در هنگام دفع از طریق مری آسیب مشابهی را ایجاد کنند که هنگام بلعیدن، فردی که ماده سوز آور را بلعیده است نباید دچار استفراغ شود. نه شربت ایپکاک و نه زغال چوب فعال تجویز نمی شود.

اگر سوختگی جزئی باشد، ممکن است فرد تشویق شود که بلافاصله آب یا شیر بنوشد تا مایع خورنده در معده رقیق شود. می توانید در همان مکان یا در راه بیمارستان شروع به نوشیدن کنید. اگر فرد قادر به نوشیدن نباشد، مایعات از طریق IV داده می شود تا زمانی که بتواند بنوشد. سوراخ ها با آنتی بیوتیک و جراحی درمان می شوند.

این مطلب را هم بخوانید
چربی زدایی توسط سود پرک از سطوح فلزات

در صورت ایجاد تنگی، ممکن است یک لوله شانت در قسمت باریک مری قرار داده شود تا از بسته شدن مری جلوگیری شود و امکان گشاد شدن (اتساع) در آینده فراهم شود. اتساع مکرر ممکن است طی ماهها یا سالها ضروری باشد. در صورت تنگی شدید، ممکن است جراحی برای بازسازی مری نیز لازم باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش