هیدروکسید سدیم به عنوان عامل تمیز کننده

انواع مختلف کاربردهای هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم به عنوان عامل تمیز کننده

هیدروکسید سدیم به عنوان عامل تمیز کننده

هیدروکسید سدیم به طور سنتی در تولید صابون (صابون سرد، صابون سازی) استفاده می شود، در قرن 19 شروع به ساخت برای به دست آوردن سطح سخت به جای یک محصول مایع کرد، زیرا ذخیره و حمل و نقل آن آسان تر بود. در این مقاله به بررسی هیدروکسید سدیم به عنوان عامل تمیز کننده می پردازیم.

معرف برای استری و ترانس استریفیکاسیون

در تولید بیودیزل، هیدروکسید سدیم به عنوان یک کاتالیزور برای ترانس استریفیکاسیون متانول و تری گلیسیرید استفاده می شود. این فقط با هیدروکسید سدیم بدون آب کار می کند، زیرا چربی در ترکیب با آب به صابون تبدیل می شود که با متانول آلوده می شود. NaOH بیشتر از هیدروکسید پتاسیم استفاده می شود زیرا ارزان تر است و کمتر مورد نیاز است. به دلیل هزینه های تولید، NaOH که از نمک معمولی تهیه می شود، ارزان تر از هیدروکسید پتاسیم است.

کاربرد هیدروکسید سدیم در آماده سازی غذا

هیدروکسید سدیم در صنایع غذایی برای شستن شیمیایی یا پوست کندن میوه ها و سبزیجات، پردازش شکلات و کاکائو، تهیه رنگ کارامل (رنگ)، بلانچ مرغ، تهیه نوشابه و غلیظ کردن بستنی و سایر موارد استفاده می شود. زیتون ها معمولاً در هیدروکسید سدیم خیس می شوند تا نرم شوند. چوب شور و خمیر چوب شور قبل از پخت با محلول هیدروکسید سدیم لعاب داده می شوند تا ترد بماند.

از آنجایی که هیدروکسید سدیم درجه مواد غذایی در مقادیر کم برای مصارف خانگی به سختی تهیه می شود، کربنات سدیم اغلب به جای هیدروکسید سدیم که با شماره E524 شناخته می شود، استفاده می شود. غذاهای خاصی که با هیدروکسید سدیم فرآوری می شوند عبارتند از: چوب شور آلمانی قبل از پخت در محلول جوشان کربنات سدیم یا محلول سرد هیدروکسید سدیم پخته می شود که به پوسته منحصر به فرد آنها کمک می کند. سود سوزآور یک ماده ضروری در پوسته کیک های ماه چینی است که به طور سنتی پخته می شوند.

این مطلب را هم بخوانید
کاستیک سودا، ماده ای با ارزش صادرات بالا

هیدروکسید سدیم نیز ماده شیمیایی است که باعث ژل شدن سفیده تخم مرغ در ساخت تخم مرغ قرن می شود. در برخی از روش های آماده سازی، زیتون ها را در محلول سود سوزآور غوطه ور می کنند. در دسر فیلیپینی (کاکانین) به نام کوتسینتا، از مقدار کمی آب سودا استفاده می شود تا به خمیر آرد برنج قوام ژلاتینی بدهد. فرآیند مشابهی در کاکانین معروف به پیسی پیتسی یا پیچی پیچی استفاده می شود، با این تفاوت که مانیوک رنده شده برای مخلوط به جای آرد برنج استفاده می شود.

کاربرد سدیم هیدروکسید
کاربرد هیدروکسید سدیم در آماده سازی غذا

هیدروکسید سدیم به عنوان عامل تمیز کننده

هیدروکسید سدیم اغلب به عنوان یک عامل تمیز کننده صنعتی استفاده می شود، جایی که اغلب به عنوان یک ماده سوز آور شناخته می شود. به آب اضافه می شود، گرم می شود و برای تمیز کردن تجهیزات فرآیند، مخازن ذخیره سازی و غیره استفاده می شود. می تواند روغن ها، چربی ها و رسوبات مبتنی بر پروتئین را حل کند. همچنین برای تمیز کردن لوله های تخلیه زیر سینک و فاضلاب در خانه های شخصی استفاده می شود. سورفکتانت ها ممکن است به محلول هیدروکسید سدیم اضافه شوند تا مواد محلول را تثبیت کنند و در نتیجه از رسوب بیشتر جلوگیری کنند. محلول هیدروکسید سدیم به عنوان یک چربی‌گیر قوی برای تابه‌های پخت فولاد ضد زنگ و شیشه استفاده می‌شود. همچنین یک عنصر رایج در پاک کننده های اجاق گاز است. یکی از کاربردهای متداول هیدروکسید سدیم در ساخت پاک کننده های ماشین لباسشویی است.

مواد شوینده قطعات شوینده مبتنی بر هیدروکسید سدیم از جمله تهاجمی ترین مواد شیمیایی پاک کننده قطعات هستند. پاک کننده های مبتنی بر هیدروکسید سدیم شامل سورفکتانت ها، بازدارنده های اکسیداسیون و کف زداها هستند. یک ماشین شستشوی قطعات، آب و ماده تمیز کننده را در یک کابینت دربسته گرم می کند، سپس هیدروکسید سدیم گرم شده و آب تحت فشار داغ را روی قطعات کثیف اسپری می کند تا آنها را چربی زدایی کند. در اوایل دهه 1990، زمانی که پروتکل مونترال تری کلرواتان را ممنوع کرد، هیدروکسید سدیم که به این روش استفاده شد، جایگزین بسیاری از سیستم های مبتنی بر حلال شد. واشرهای هیدروکسید سدیم و قطعات مبتنی بر آب نسبت به روش های تمیز کردن مبتنی بر حلال دوستدار محیط زیست هستند. در فروشگاه های سخت افزار، هیدروکسید سدیم به عنوان پاک کننده تخلیه ارائه می شود.

این مطلب را هم بخوانید
هیدروکسید سدیم و کاربردهای آن در صنعت پتروشیمی 

پاک کردن رنگ با سود سوزآور

هیدروکسید سدیم در اطراف خانه به عنوان یک نوع پیستون برای باز کردن انسداد زهکشی، معمولاً به شکل کریستال خشک یا ژل مایع غلیظ استفاده می شود. قلیایی چربی ها را حل می کند و محصولات محلول در آب را تشکیل می دهد. همچنین پروتئین هایی مانند پروتئین های موجود در مو را که می توانند لوله های آب را مسدود کنند، هیدرولیز می کند. این واکنش ها با گرمای ایجاد شده در هنگام حل شدن هیدروکسید سدیم و سایر مواد شیمیایی موجود در پاک کننده در آب تسریع می شوند. این پیستون‌های قلیایی و نسخه‌های اسیدی آن‌ها بسیار خورنده هستند و باید با احتیاط زیادی از آنها استفاده کرد.

هیدروکسید سدیم در برخی از درمان های صاف کردن مو استفاده می شود. با این حال، به دلیل بروز و شدت بالای سوختگی، تولید کنندگان مواد شیمیایی صاف کننده مو دائمی از سایر مواد شیمیایی قلیایی در آماده سازی های موجود در دسترس مصرف کننده معمولی استفاده می کنند. شل کننده های مو بر پایه هیدروکسید سدیم هنوز در دسترس هستند، اما عمدتاً توسط متخصصان استفاده می شوند. به طور سنتی، محلول هیدروکسید سدیم در آب (سودا سوز آور) به عنوان رایج ترین رقیق کننده برای اشیاء چوبی استفاده می شد. امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا می تواند به سطح چوب آسیب برساند، دانه ها را بلند کند و رنگ را تغییر دهد.

تصفیه آب

گاهی اوقات از هیدروکسید سدیم در تصفیه آب برای افزایش PH آن استفاده می شود. PH بالا باعث می شود آب کمتر خورنده لوله کشی شود و میزان سرب، مس و سایر فلزات سمی که می توانند در آب آشامیدنی حل شوند را کاهش می دهد.

این مطلب را هم بخوانید
10 کاربرد هیدروکسید سدیم در صنعت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش