واکنش سدیم هیدروکسید با اکسیدهای اسیدی

واکنش های سدیم هیدروکسید

واکنش سدیم هیدروکسید با اکسیدهای اسیدی

واکنش سدیم هیدروکسید با اکسیدهای اسیدی

هیدروکسید سدیم همچنین با اکسیدهای اسیدی مانند دی اکسید گوگرد واکنش می دهد. این نوع واکنش ها اغلب برای شستشوی گازهای اسیدی مضر (مانند SO2 و H2S) تولید شده توسط سوزاندن زغال سنگ و جلوگیری از انتشار آنها در جو استفاده می شود. مانند:
2 NaOH + SO2 → Na2SO3 + H2O

واکنش با فلزات و اکسیدها

شیشه به آرامی با محلول های آبی هیدروکسید سدیم در دمای اتاق واکنش می دهد و سیلیکات های محلول را تشکیل می دهد. به همین دلیل، اتصالات شیشه زمین و سوپاپ که در معرض هیدروکسید سدیم قرار دارند، تمایل به گیر کردن دارند. راکتورها و فلاسک های شیمیایی با روکش شیشه ای در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد سوزاننده داغ آسیب می بینند. هیدروکسید سدیم در دمای اتاق به آهن حمله نمی کند زیرا آهن خاصیت آمفوتریک ندارد (یعنی فقط در اسید حل می شود نه باز). با این حال، در دماهای بالا (به عنوان مثال، بالای 500 درجه سانتیگراد)، آهن می تواند به صورت گرماگیر با هیدروکسید سدیم واکنش داده و اکسید آهن (III)، فلز سدیم و گاز هیدروژن را تشکیل دهد. این به دلیل آنتالپی کمتر تشکیل اکسید آهن (III) (-824.2 kJ/mol) در مقایسه با هیدروکسید سدیم (-500 kJ/mol) است، بنابراین واکنش از نظر ترمودینامیکی مطلوب است، اگرچه ویژگی گرماگیر آن نشان می‌دهد که چنین نیست. خود جوش. واکنش زیر را بین هیدروکسید سدیم مذاب و براده های آهن ریز تقسیم شده در نظر بگیرید:
4 Fe + 6 NaOH → 2 Fe2O3 + 6 Na + 3 H2
با این حال، چند فلز واسطه می توانند به شدت با هیدروکسید سدیم واکنش نشان دهند. در سال 1986، در انگلستان، به طور تصادفی از یک تانکر آلومینیومی برای حمل 25 درصد سود سوزآور استفاده شد که باعث شد محتویات آن تحت فشار قرار گیرد و به نفتکش آسیب برساند. افزایش فشار به دلیل گاز هیدروژن تولید شده در واکنش بین هیدروکسید سدیم و آلومینیوم بود:
2 Al + 2 NaOH + 6 H2O → 2 NaAl(OH)4 + 3 H2

این مطلب را هم بخوانید
سود پرک در فرآوری سنگ معدن آلومینیوم

هیدروکسید سدیم به عنوان رسوب دهنده

برخلاف هیدروکسید سدیم که محلول است، اکثر هیدروکسیدهای فلزات واسطه نامحلول هستند، بنابراین می توان از هیدروکسید سدیم برای رسوب هیدروکسیدهای فلزات واسطه استفاده کرد. رنگ های زیر مشاهده می شود: مس – آبی؛ آهن (II) – سبز؛ آهن (III) – زرد / قهوه ای؛ نمک‌های روی و سرب در هیدروکسید سدیم اضافی حل می‌شوند و محلول شفاف Na2ZnO2 یا Na2PbO2 به دست می‌آیند. هیدروکسید آلومینیوم به عنوان فلوکولانت ژلاتینی برای فیلتر کردن ذرات در تصفیه آب استفاده می شود. هیدروکسید آلومینیوم در تصفیه خانه فاضلاب از سولفات آلومینیوم در اثر واکنش با هیدروکسید سدیم یا کربنات هیدروژن (بی کربنات) تولید می شود.
Al2(SO4)3 + 6 NaOH → 2 Al(OH)3 + 3 Na2SO4
Al2(SO4)3 + 6 NaHCO3 → 2 Al(OH)3 + 3 Na2SO4 + 6 CO2

کاربرد سدیم هیدروکسید
هیدروکسید سدیم به عنوان رسوب دهنده

صابونی شدن

هیدروکسید سدیم را می توان برای هیدرولیز استرها (مانند صابون سازی)، آمیدها و آلکیل هالیدها استفاده کرد، اما به دلیل حلالیت محدود هیدروکسید سدیم در حلال های آلی، هیدروکسید پتاسیم (KOH) اغلب ترجیح داده می شود. محلول تر است. لمس محلول هیدروکسید سدیم با دست خالی، اگرچه توصیه نمی شود، احساس لغزندگی ایجاد می کند. زیرا روغن های پوست مانند سبوم به صابون تبدیل می شوند. با وجود حلالیت آن در پروپیلن گلیکول، بعید است که جایگزین آب در صابون سازی شود، زیرا پروپیلن گلیکول در درجه اول با چربی قبل از هیدروکسید سدیم واکنش می دهد.

تولید هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم به صورت صنعتی به عنوان محلول 50/50 با تغییرات فرآیند الکترولیتی کلرآلکالی تولید می شود. این فرآیند همچنین گاز کلر تولید می کند. هیدروکسید سدیم جامد از این محلول با تبخیر آب به دست می آید. هیدروکسید سدیم جامد عمدتاً به شکل پولک، گلوله و بلوک های مذاب فروخته می شود. در سال 2004، تولید جهانی هیدروکسید سدیم 60 میلیون تن ماده خشک و تقاضای آن 51 میلیون تن برآورد شد. در سال 1998 تولید جهانی حدود 45 میلیون تن بود. آمریکای شمالی و آسیا هر کدام حدود 14 میلیون تن سهم داشتند، در حالی که اروپا حدود 10 میلیون تن تولید کرد. در ایالات متحده، Olin با تولید سالانه حدود 5.7 میلیون تن در مراکز خود در فری پورت (تگزاس) و پلاکمین (لوئیزیانا)، سنت گابریل (لوئیزیانا)، مک‌اینتاش (آلاباما)، چارلستون (الاباما)، بزرگترین تولید کننده هیدروکسید سدیم است. تنسی)، آبشار نیاگارا (نیویورک) و بکانکور (کانادا). دیگر تولیدکنندگان بزرگ ایالات متحده Oxychem، Westlake، Shintek و Formosa هستند. همه این شرکت ها از فرآیند کلرآلکالی استفاده می کنند. از نظر تاریخی، هیدروکسید سدیم با تیمار کربنات سدیم با هیدروکسید کلسیم در یک واکنش متاتز تولید شده است که از این واقعیت استفاده می کند که هیدروکسید سدیم محلول است در حالی که کربنات کلسیم قابل حل نیست. به این فرآیند سوزاندن می گویند.
Ca(OH)2(aq) + Na2CO3(s) → CaCO3(s) + 2 NaOH(aq)
این فرآیند در پایان قرن نوزدهم با فرآیند Solvay جایگزین شد که به نوبه خود با فرآیند کلر-قلیایی که امروزه استفاده می شود جایگزین شد. هیدروکسید سدیم نیز از ترکیب سدیم فلزی خالص با آب تولید می شود. محصولات جانبی گاز هیدروژن و گرما هستند که اغلب باعث ایجاد شعله می شوند.
2 Na + 2 H2O → 2 NaOH + H2
این واکنش اغلب برای نشان دادن واکنش پذیری فلزات قلیایی در یک محیط دانشگاهی استفاده می شود. با این حال، از نظر تجاری قابل دوام نیست زیرا جداسازی سدیم فلزی معمولاً با احیاء یا الکترولیز ترکیبات سدیم از جمله هیدروکسید سدیم انجام می شود.

این مطلب را هم بخوانید
  مقاومت CPVC در برابر هیدروکسید سدیم

سوالات متداول واکنش سدیم هیدروکسید با اکسیدهای اسیدی

مخفف NaOH مخفف چیست؟

فرمول شیمیایی NaOH مخفف سدیم هیدروکسید است.

جرم مولی سدیم هیدروکسید / NaOH چقدر است؟

جرم مولی NaOH / هیدروکسید سدیم 40 گرم در مول است.

1.02 مول در لیتر سدیم هیدروکسید / NaOH به چه معناست؟

1.02 مول در لیتر سدیم هیدروکسید / NaOH به این معنی است که مقدار ماده 1.02 مول سدیم هیدروکسید / NaOH در حجم یک لیتر وجود دارد. از آنجایی که هیدروکسید سدیم / NaOH دارای جرم مولی گرد M (هیدروکسید سدیم / NaOH) = 40 گرم در مول است، بنابراین در یک لیتر 40.8 گرم هیدروکسید سدیم / NaOH وجود دارد.

سدیم هیدروکسید / NaOH را از کجا بخریم؟

ما توصیه می کنیم سدیم هیدروکسید / NaOH را از شرکت پرک بندر امام خریداری کنید. ما محصولات سود سوزآور را با کیفیت بالا را برای کاربردهای آزمایشگاهی و تولیدی ارائه می دهیم.

عدد CAS ماده سدیم هیدروکسید/NaOH چیست؟

عدد CAS برای هیدروکسید سدیم (NaOH) 1310-73-2 است، اما از آنجایی که سدیم هیدروکسید به صورت محلول 1.02 mol/L تهیه می شود، عدد CAS ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش