مقاومت CPVC در برابر هیدروکسید سدیم

قاومت CPVC

  مقاومت CPVC در برابر هیدروکسید سدیم

مقاومت شیمیایی CPVC در برابر هیدروکسید سدیم (سود سوزآور)

به طور کلی، یک ماده در برابر یک ماده شیمیایی مانند هیدروکسید سدیم کاملاً مقاوم نیست. در عوض، مقاومت در برابر خوردگی بیشتر شامل یک محدوده است. با تغییر شرایط سیستم و محیط، پتانسیل خوردگی تغییر می کند. در ادامه به بررسی مقاومت CPVC در برابر هیدروکسید سدیم می پردازیم.

هنگامی که هیدروکسید سدیم به CPVC حمله می کند – چه در نتیجه دما یا غلظت ماده سوزاننده، فشار سیستم، مدت زمان استفاده از آن یا ترکیبی از آن عوامل – از طریق دو مکانیسم اصلی رخ می دهد: تخریب عمومی هنگامی که رزین CPVC یا ترکیبات ترکیبی موجود در ماده توسط یک ماده شیمیایی تغییر می‌یابد یا از بین می‌رود، تخریب عمومی رخ می‌دهد. این تخریب اغلب با تغییر رنگ و تاول زدن لوله، ورق یا سطح آستر مشخص می شود.

ترک خوردگی استرس موضعی. مشابه نحوه عملکرد خوردگی تنش در فلزات، تنش موضعی در یک ماده CPVC می تواند اثرات حمله شیمیایی را افزایش داده و انتشار ترک را از ناحیه تحت تنش تشویق کند. درجه ای که در آن تخریب و خوردگی از هیدروکسید سدیم رخ می دهد به غلظت و دمای محلول و فرمول CPVC و کیفیت ساخت اجزا بستگی دارد.

  مقاومت CPVC
مقاومت CPVC درمقابل سود پرک

غلظت و درجه حرارت شیمیایی سود سوزآور

با افزایش غلظت و دمای محلول سود سوزآور، سرعت حمله به ماده ترموپلاستیک افزایش می یابد. برای آزمایش مقاومت در برابر خوردگی، نمونه ای از مواد CPVC در محلول سوزاننده با مقداری تنش غوطه ور می شود و به مدت 90 روز در دمای ثابت نگه داشته می شود.

این مطلب را هم بخوانید
سود گرانول چیست؟

پس از آن دوره، سطح نمونه برای تغییرات احتمالی در بافت، تغییر رنگ، تورم، کدر شدن، چسبندگی، حباب شدن یا ترک خوردگی مشاهده می‌شود که هر کدام نشانه حمله شیمیایی است. نمونه همچنین برای کاهش وزن بالقوه اندازه گیری می شود که نشانه ای از تخریب عمومی است.

در یک آزمایش آزمایشگاهی، CPVC مقاومت خوبی در برابر هیدروکسید سدیم تا غلظت 50 درصد در 180 درجه فارنهایت (82 درجه سانتیگراد) نشان داد. بالاتر از آن غلظت و دما، علائم ترک خوردگی ناشی از تنش و تخریب عمومی ایجاد شد.

فرمولاسیون CPVC و کیفیت پردازش

با توجه به ماهیت خورنده منحصر به فرد هیدروکسید سدیم، آزمایش آزمایشگاهی فقط مقاومت در برابر سود سوزآور را برای Corzan CPVC تایید می کند، نه ژنریک یا سایر مارک های شناخته شده CPVC. مقاومت در برابر هیدروکسید سدیم به شدت به فرمولاسیون CPVC و کیفیت و قوام پردازش سازنده بستگی دارد. همه ترکیبات CPVC یکسان ایجاد نمی شوند. کیفیت های مولکولی ذاتی مواد متفاوت است، که عملکرد محصول نهایی را تغییر می دهد.

فرمولاسیون CPVC

همه ترکیبات CPVC یکسان ایجاد نمی شوند. کیفیت های مولکولی ذاتی مواد متفاوت است و عملکرد محصول نهایی را تغییر می دهد.

اهمیت محتوای کلر CPVC: آنچه به CPVC افزایش دما، فشار و مقاومت در برابر شعله می دهد – در مقایسه با PVC – اتم های کلر اضافی هستند که از ستون فقرات کربن زنجیره مولکولی آن محافظت می کنند. اگرچه اکثر رزین های CPVC حاوی 63 تا 69 درصد کلر هستند، برخی از فرمولاسیون ها این مقدار را تا 74 درصد افزایش می دهند. محتوای کلر اضافی با مقاومت بهتر در برابر دما و فشار بالاتر ارتباط دارد.

این مطلب را هم بخوانید
کاربردهای کاستیک سودا چیست؟

گنجاندن افزودنی‌های CPVC: رزین CPVC اغلب با مواد افزودنی تزریق می‌شود تا بسیاری از خواص ذاتی رزین را افزایش دهد و به‌ویژه فرآیند پذیری را آسان‌تر می‌کند. هنگامی که مواد افزودنی برای تسهیل فرآیند پذیری در نظر گرفته نمی شود، مقاومت در برابر خوردگی محصول نهایی ممکن است در طول پردازش سخت تر شود.

رزین با کیفیت بهتر با افزودنی های با کیفیت بالاتر در فرآیند منجر به عملکرد بالاتر در برابر تخریب می شود.

پردازش سازنده CPVC

پس از اینکه ترکیب CPVC به سازنده منتقل شد، وظیفه آنها تبدیل آن به یک هندسه قابل استفاده است که حداکثر مقاومت شیمیایی را به دست آورد.

پردازش ابتدا باید ترکیب را ذوب کند. سپس مذاب حاصل باید به داخل قالب مناسب تزریق شود یا از طریق قالب لوله فشار داده شود تا هندسه قسمت نهایی را تشکیل دهد. پردازش مناسب باعث می شود که مناطقی که مذاب در قالب به هم می رسند یا پس از خروج از قالب به درستی به هم جوش می خورند. اگر برای دستیابی به همجوشی مناسب دقت نشود، این نواحی مستعد حمله شیمیایی می شوند.

تغییرات در فشار، دما، غلظت، نصب و نگهداری مواد CPVC می تواند بر طول عمر یک سیستم تأثیر بگذارد. درجه بندی فشار هیدرواستاتیک کامل لوله ممکن است برای کل محدوده دما و غلظت تعیین شده اعمال نشود.

اهمیت محتوای کلر CPVC

چیزی که به CPVC دما، فشار و مقاومت در برابر شعله بالاتری می دهد – در مقایسه با PVC – اتم های کلر اضافی هستند که از ساختار کربن زنجیره مولکولی آن محافظت می کنند. اگرچه اکثر رزین‌های CPVC حاوی 63 تا 69 درصد کلر هستند، اما برخی از فرمول‌ها به 74 درصد می‌رسند. محتوای کلر اضافی با مقاومت بهتر در دماها و فشارهای بالاتر ارتباط دارد.

این مطلب را هم بخوانید
کربنات کلسیم چیست و چه کاربردی دارد؟

گنجاندن افزودنی های CPVC

رزین CPVC اغلب با مواد افزودنی تزریق می شود تا بسیاری از خواص ذاتی رزین را افزایش دهد و فرآیند پذیری را تا حد زیادی تسهیل کند. هنگامی که مواد افزودنی برای تسهیل فرآیند پذیری گنجانده نشده است، مقاومت در برابر خوردگی محصول نهایی ممکن است در طول پردازش دشوارتر باشد. هنگامی که رزین با کیفیت بهتر با مواد افزودنی با کیفیت بالاتر در فرآیند ترکیب شود، عملکرد بالاتر در برابر تخریب تضمین می شود.

فرمولاسیون CPVC
فرمولاسیون CPVC و کیفیت پردازش

سخن آخر

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد سود پرک، خواص و کاربردهای مختلف آن در صنعت، اهمیت استفاده از هیدروکسید سدیم در خانه و … سایر مقالات وب سایت پرک بندر امام را مطالعه نمایید و یا برای خرید کاستیک سودا، با ما در شرکت پرک بندر امام تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش