ویژگی های سود سوزآور

کاربردهای سود سوزآور

ویژگی های سود سوزآور

کاستیک سودا چیست؟

سدیم هیدروکسید (NaOH) یک هیدروکسید سوزآور است که به عنوان یک ماده اساسی در صنعت استفاده می شود، بسیار قلیایی، خورنده، رطوبت و دی اکسید کربن هوا را جذب می کند و پروتئین ها را در دمای اتاق تجزیه می کند.

کاستیک سودا یک جامد کریستالی بی بو است که وقتی در آب حل می شود یا با اسید خنثی می شود، می تواند مقدار زیادی گرما آزاد کند. سود سوزآور مجموعه ای از هیدرات های NaOH-nH2O را تشکیل می دهد. این مونوهیدرات از محلول های آبی در محدوده دمایی 12.3 تا 6.8 درجه سانتی گراد متبلور می شود.

سودای موجود در بازار معمولاً این مونوهیدرات است، زیرا یکی از ساده ترین هیدروکسیدها است که می توان آن را با آب خنثی و اسید کلریدریک برای نشان دادن مقیاس pH به دانشجویان شیمی استفاده کرد.

کاربرد کاستیک سودا
کاستیک سودا چیست؟

ویژگی های سود سوزآور

نام های دیگری که سود سوزآور با آن ها شناخته می شود عبارتند از: سودا لی، صابون سنگ یا هیدرات سدیم. ویژگی اصلی آن این است که در تماس با آب می تواند خورنده باشد زیرا گرمای زیادی آزاد می کند. به همین دلیل، از آن برای فرآیندهای مختلفی استفاده می شود که در آن ها لازم است PH مناسب حفظ شود، مانند تصفیه فاضلاب و استخرهای شنا.

دو روش برای تولید تجاری آن وجود دارد: فرآیندهای شیمیایی و الکترولیتی. فرآیند تجزیه الکترولیتی از جریان های الکتریکی و واکنش های شیمیایی در محلول های آبی که رسانای الکتریسیته هستند استفاده می کند.

سود سوزآور از الکترولیز محلول نمک معمولی برای تولید هیدروژن و کلر به عنوان محصولات جانبی ساخته می شود. این واکنش باعث می شود که سدیم با آب موجود در سلول الکترولیتی واکنش داده و هیدروکسید سدیم ایجاد کند.

این مطلب را هم بخوانید
آیا سود سوزآور با پلاستیک واکنش نشان می دهد؟

هیدروکسید سدیم حاصل از تجزیه الکترولیتی را می توان برای ساخت کاغذ، فیلم عکاسی و ابریشم مصنوعی استفاده کرد. به نوبه خود، کلر به دست آمده در واکنش برای ساخت خمیر و کاغذ استفاده می شود.

سدیم هیدروکسید (سودا سوز آور)، NaOH، یک محصول تجاری مهم است که برای ساخت صابون، ابریشم مصنوعی و سلفون استفاده می شود. همچنین برای پردازش خمیر کاغذ، در پالایشگاه های نفت و برای به دست آوردن سایر محصولات شیمیایی استفاده می شود. این ماده عمدتاً از طریق الکترولیز محلول نمک معمولی تولید می شود که منجر به تولید هیدروژن و کلر به عنوان محصولات جانبی مهم می شود.

انواع سود سوزآور

  • سود سوزآور مایع 50%
  • سود سوزآور در فلکس.
  • سود سوزآور در میکروبیدها.
سود سوزآور چیست؟
انواع سود سوزآور

کاربردهای سود سوزآور چیست؟

سود سوزآور در 100 درصد دانه ها یا محلول های 50 درصد استفاده می شود. در ترکیبات 100%، محصولی است که برای رفع گرفتگی در زهکشی، توالت، سینک حمام و زهکشی آشپزخانه استفاده می شود، زیرا مواد آلی را در خود حل می کند.

به نوبه خود، 50٪ سود سوزآور میکروبید اغلب برای ایجاد فرآیند صابونی سازی در ساخت صابون ها و مواد شوینده استفاده می شود.
به طور کلی از سود سوزآور در موارد زیر استفاده می شود:

  1. ساخت سلولز برای کاغذ و در فرآیند سفید کردن
  2. شستشو و خیساندن پارچه
  3. تصفیه گل حفاری مبتنی بر آب برای صنعت نفت
  4. درمان زیتون پس از برداشت برای از بین بردن طعم تلخ
  5. حذف پوست غده ها، سبزیجات و میوه ها در تولیدات کشاورزی
  6. تولید صابون و مواد شوینده
  7. فرمولاسیون محصولات برای رفع گرفتگی لوله های حمام، آشپزخانه و سینک
  8. پاکسازی رنگ، لعاب و لاک روی سطوح چوبی
  9. کنترل pH در تصفیه فاضلاب صنعتی و استخرها و استخرهای شنا
  10. فرآیندهای تکمیل برای منسوجات پنبه ای برای افزایش قوام پارچه، بهبود درخشندگی و جذب رنگ.
  11. استخراج آلومینا از بوکسیت، ماده معدنی پایه برای تولید آلومینیوم
این مطلب را هم بخوانید
استفاده از تکه های سود سوزآور در صنایع و خانه

سود سوزآور چه ضرری دارد؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، سود سوزآور یک محصول بسیار خورنده است که گرما را در محلول های آبی افزایش می دهد. این امر مستلزم اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای جابجایی آن است تا از حوادثی که باعث سوختگی پوست، سوزش چشم یا مسمومیت در اثر استنشاق می شود، جلوگیری شود.

استفاده از آن مستلزم استفاده از دستکش و روپوش صنعتی، عینک ایمنی و ماسک یا ماسک صورت است. به نوبه خود، برای نگهداری آن توصیه می شود آن را در جای خشک و سرد و دور از سایر محصولاتی که ممکن است واکنش نامطلوبی با آن داشته باشد مانند قلع، آلومینیوم، روی، برنز، اسیدها، مایعات قابل اشتعال، هالوژن های آلی نگهداری شود. ترکیبات نیتروزو و فلزات آمفوتریک. .

اقدامات احتیاطی و رسیدگی به سود سوزآور

سود سوزآور محصولی بسیار خورنده است که در صورت رقیق شدن در آب، بخاراتی را تولید می کند که برای سلامتی مضر است، بنابراین باید با احتیاط از آن استفاده کرد، به ویژه در مصارف خانگی برای بازکردن گرفتگی لوله ها، جایی که می تواند به لوله های نامناسب آسیب برساند. پلاستیک به همین دلیل باید از تماس با پوست خودداری شود و باید داخل لوله ریخته شود تا درب آن باز شود و بلافاصله آب آن تخلیه شود.

بررسی سود سوزآور
اقدامات احتیاطی و رسیدگی به سود سوزآور

سود کاستیک را از کجا تهیه کنیم؟

در شرکت پرک بندر امام ما چندین نوع سود سوزآور داریم: پولک، مایع، مروارید و گرانول برای کاربردهایی که نیاز دارید. ما از شما دعوت می کنیم که وب سایت ما را مرور کنید، محصول مورد نیاز خود را بیابید و اگر سؤالی دارید یا به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، از طریق شماره تماس های زیر با ما تماس بگیرید و ما با کمال میل به شما کمک خواهیم کرد.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود سوزآور برای بهبود کیفیت پارچه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش