چگونه با استفاده از سود سوزآور، لوله ها را باز کنیم؟

کاربرد سود سوزآور

چگونه با استفاده از سود سوزآور، لوله ها را باز کنیم؟

چگونه با استفاده از سود سوزآور، لوله ها را باز کنیم؟

اگرچه نسبتاً رایج است، اما یک لوله های مسدود شده کافی است تا اکثر مردم را به نهایت عقل سوق دهد. یک راه حل واضح در چنین مواردی این است که با لوله کش تماس بگیرید و در حالی که این یک گزینه معقول است، کارهای خاصی وجود دارد که می توانید خودتان برای رفع انسداد یک فاضلاب انجام دهید. اکثریت قریب به اتفاق زهکشی های مسدود شده توسط زباله های گیر کرده مانند مو، ذرات غذا و سایر مواد ناخواسته ایجاد می شود. پاک کننده های زهکش طبیعی اغلب در از بین بردن کامل این زباله ها بی تاثیر هستند، به این معنی که پاک کننده های شیمیایی بهترین گزینه شما هستند. در اینجا به یکی از این مواد پاک کننده، سود سوزآور ، و نحوه استفاده از آن برای رفع انسداد فاضلاب در خانه نگاه می کنیم.

سود سوزآور چیست؟

نام شیمیایی سود سوزآور، هیدروکسید سدیم (NaOH) است و به آن لیمو نیز می‌گویند. نام سود سوزآور از منشأ این ماده به عنوان هیدرات سدیم گرفته شده است و به آن کاستیک می گویند زیرا طبیعتاً بسیار خورنده است. هنگامی که از رفع گرفتگی زهکشی های مسدود شده صحبت می کنیم، این آخرین بیتی است که بیشتر مورد توجه است.

سود سوزآور در تماس با مواد آلی مانند خاک، غذا، مو و غیره باعث واکنش شیمیایی می شود. سود سوزآور همچنین می تواند به راحتی در آب حل شود، که یکی از دلایلی است که بسیاری از خدمات تمیز کردن فاضلاب از آن به عنوان اولین خط حمله در نبرد با زهکشی های مسدود شده استفاده می کنند. با این حال پاک کننده های تجاری دارای غلظت بیشتری از سود پرک در مقایسه با پاک کننده هایی هستند که برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده اند.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سدیم هیدروکسید در ساخت سرامیک

چگونه از سود سوزآور برای تمیز کردن و رفع گرفتگی لوله ها استفاده کنیم؟

در خالص ترین حالت، سود سوزآور به صورت جامد مومی سفید رنگ موجود است. با این حال، این فرم پودری یا مایع است که برای پاک کردن زهکش مسدود شده استفاده می شود. می‌توانید سود سوزآور پودری/مایع را در هر فروشگاه سخت‌افزاری محله بخرید. پس از خرید، مراحل توضیح داده شده در زیر را دنبال کنید.

  • یک سطل بزرگ بردارید و 3 فنجان (750 میلی لیتر) سود سوزآور را در 3 لیتر آب سرد رقیق کنید.
  • از یک قاشق چوبی یا همزن برای مخلوط کردن نوشابه و آب استفاده کنید.
  • بعداً از این ظروف و ظروف برای اهداف مرتبط با آشپزی استفاده نکنید. همچنین از استفاده از دست برای هم زدن مخلوط خودداری کنید.
  • همانطور که این دو را با هم مخلوط می کنید، باید مقداری گاز و مقداری گرما ببینید.
  • حالا این محلول را مستقیم بریزید و زهکش مسدود شده را غرق کنید و بگذارید 30 دقیقه بدون مزاحمت بماند.
  • حالا 4 لیتر آب را بجوشانید و از آن برای شستشوی زهکش استفاده کنید.
  • اگر گرفتگی ادامه داشت، می توانید این روش را چند بار تکرار کنید.

ملاحظات هنگام استفاده از سود سوزآور

اگرچه بسیار موثر است، اما استفاده از سود سوزآور برای پاکسازی زهکشی های مسدود شده بدون چالش نیست. بزرگترین خطری که آن را به همراه دارد برای سلامتی و ایمنی شماست. ماهیت خورنده سود سوزآور، در حالی که برای خلاص شدن از شر انسدادهای دشوار مفید است، می تواند منجر به اختلال بینایی شود. حداقل تماس مستقیم می تواند باعث ایجاد احساس سوزش و تورم در چشم و پوست شود. عواقب مصرف آن بسیار جدی تر است. از سوختگی های شیمیایی گرفته تا زخم های گوارشی و حتی مرگ، اثرات سدیم هیدروکسید بر سلامتی می تواند مخرب باشد. اگر تصمیم به استفاده از سود سوزآور برای پاک کردن زهکش مسدود شده دارید، پس از پوشیدن تجهیزات حفاظتی کامل این کار را انجام دهید. وقتی استفاده از سود سوزآور تمام شد، آن را به درستی محکم کنید و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

این مطلب را هم بخوانید
سود پرک یا سود جامد چیست؟

می‌توانید کاستیک سودا را از اکثر فروشگاه‌های سخت‌افزاری یا فروشگاه‌هایی که در فروش محصولات پاک‌کننده درجه تجاری تخصص دارند، تهیه کنید. غلظت سود سوزآور که توسط این فروشگاه ها به فروش می رسد از 50 درصد به بالا متغیر است. با این حال، برای حل کردن زباله های زهکشی به چنین غلظت بالایی نیاز ندارید. اما اگر همچنان قصد خرید سود سوزآور با غلظت بالا را دارید، مراقب خاصیت خورندگی آن باشید و از آن به طور مناسب استفاده و نگهداری کنید.

اگر با انسداد مجرای فاضلاب مواجه هستید، به عنوان اولین اقدام به سراغ سود سوزآور نروید. اکثر محصولات تمیز کننده فاضلاب حاوی مقدار کافی سود سوزآور برای انجام کار هستند. استفاده دوره ای از این محصولات برای حفظ جریان آزادانه زهکشی کافی است. با این حال، قبل از خرید سود پرک با غلظت بالا، یک بار با یک لوله کش حرفه ای مشورت کنید، اگر محصولات تمیز کننده معمولی فاضلاب قادر به پاک کردن انسداد فاضلاب شما نیستند. اغلب، خطر استفاده از چیزی مانند سود سوزآور بسیار بیشتر از قیمتی است که برای یک سرویس لوله کشی حرفه ای و کارآمد می پردازید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش