کاربردها و مزایای هیدروکسید سدیم

مزایای هیدروکسید سدیم

کاربردها و مزایای هیدروکسید سدیم

کاربردها و مزایای هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم یک ماده شیمیایی بسیار قوی است. به آن لیمو و سود سوز آور نیز می گویند. در این مقاله به بررسی کاربرد این ماده شیمیایی در صنایع مختلف و همچنین مسمومیت از طریق تماس، استنشاق یا بلع این ماده شیمیایی می پردازد. با کاربردها و مزایای هیدروکسید سدیم در صنایع مختلف آشنا شوید.

محصولات پاک کننده و ضد عفونی کننده

فروش سود سوزآور عمدتاً برای تهیه و تولید صابون‌های خانگی و مواد شوینده و همچنین برای تجاری‌سازی شرکت‌هایی که این اقلام تمیزکننده را تولید می‌کنند، تقویت شده است که برای حفظ نظافت و معیارهای بهداشتی خانه، اداره، بیمارستان‌ها، ضروری است. کلینیک ها یا رستوران ها از آنجایی که سفید کننده کلر که معمولاً برای منسوجات استفاده می شود از مخلوط کردن کلر با هیدروکسید سدیم ایجاد می شود، به سفید کننده و تمیز کردن چوب نیز کمک می کند.

هیدروکسید سدیم یک ماده شیمیایی است که معمولاً در بازار به فروش می رسد، اما بسیاری از مردم از خواص خورنده و خطرناک آن غافل هستند. به همین دلیل است که توصیه هایی را بیان می کنیم که باید هنگام استفاده از آن در نظر بگیرید. همچنین برای حمل آن باید وسیله نقلیه خاصی داشته باشید، بنابراین با Amoquímicos خدمات حمل و نقل تخصصی دارید. در یادداشت زیر با کاربردهایی که می توانید به این ماده شیمیایی نیز بدهید آشنا شوید.

سدیم هیدروکسید که به عنوان سود سوزآور نیز شناخته می شود، یک محصول شیمیایی است که به صورت جامد یا مایع وجود دارد، در برخی موارد کریستالی سفید و بی بو یا با ظاهری شفاف شبیه آب است. بسته به وضعیت ویژگی فیزیکی آن، توصیه های مختلفی باید در نظر گرفته شود. لازم است بدانید که اگرچه در فروش محصولات شیمیایی رایج در بازار گنجانده شده است، اما دارای خواص خورنده و خطرناکی است که در هنگام استفاده باید به آن توجه کرد.

این مطلب را هم بخوانید
کاربردهای هیدروکسید سدیم در صنایع غذایی

توصیه های امنیتی هنگام استفاده از هیدروکسید سدیم

  • از مکان هایی که جرقه ایجاد می کنند دور نگه دارید، در حضور هیدروژن می تواند باعث انفجار یا آتش سوزی شود. گازها، مایعات و جامدات قابل اشتعال، موادی که خود به خود احتراق
  • می شوند، موادی که با آب واکنش نشان می دهند، موادی هستند که باید در فاصله کافی برای جلوگیری از حوادث یافت شوند.
  • روی این ماده راه نروید، چون به محلول مایع تبدیل می شود، می تواند به سقوط های جدی ختم شود.
  • از تماس مستقیم با این محصول خودداری کنید زیرا باعث سوختگی پوست و آسیب سریع می شود. اگر این اتفاق افتاد، شستشو با آب فراوان توصیه می شود.
  • هنگام تماس نزدیک با سود سوزآور، همیشه از تجهیزات محافظ استفاده کنید.
  • سعی کنید آن را استنشاق نکنید زیرا باعث تحریک شدید در دستگاه تنفسی و گوارشی می شود و باعث سوختگی های داخلی احتمالی می شود. در این صورت به مکانی بروید که بتوانید هوای تازه تنفس کنید.
  • دانستن از قبل اقدامات در مواقع اضطراری، در صورت وقوع حادثه، مهم است که بدانید چه اقداماتی برای کاهش عواقب جدی انجام دهید.

این یکی از محصولات شیمیایی در ایران است که با توجه به امکانات بی‌نهایتی که در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد، مصارف مختلفی دارد، سودی که با استفاده مسئولانه و با در نظر گرفتن توصیه‌های ایمنی عمومی به دست می‌آید. به عنوان ماده ای که می تواند برای زندگی افراد خطرناک باشد، لازم است بدانید که حمل و نقل آن باید با وسیله نقلیه بیمه شده ای باشد که حداقل الزامات ایمنی را که توسط وزارت حمل و نقل تعیین شده است را رعایت کند. محموله باید کاملاً جایگذاری و ایمن شده باشد تا خطری برای محیط زیست، راننده و مردم در جاده ها ایجاد نکند، نباید دید راننده یا پایداری وسیله نقلیه را مختل کند و باید حاوی تمام عناصر توجه باشد.

این مطلب را هم بخوانید
تأثیر NaOH بر روی محصولات چوبی به عنوان یک رنگدانه طبیعی

بخش پزشکی و دارویی

هیدروکسید سدیم به عنوان جزئی برای تولید محصولات دارویی، از مسکن‌هایی مانند آسپرین، داروهای کاهش دهنده کلسترول تا رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌شود. این بدان معناست که به لطف جزء شیمیایی خود، سهم خود را در پزشکی برای مراقبت از بیماران و بهبود سلامت آنها ایفا می کند.

بخش انرژی

این ماده همچنین برای تولید پیل های سوختی، باتری هایی که به طور موثر برق تولید می کنند، استفاده می شود. به عنوان مثال رزین های اپوکسی – چسب یا چسب – ساخته شده با هیدروکسید سدیم برای توربین های بادی – وسیله مکانیکی که انرژی باد را به برق تبدیل می کند – استفاده می شود.

تصفیه آب

برای تصفیه آن، حذف فلزات سنگین، ضدعفونی و کنترل اسیدیته ضروری است، کارهایی که توسط این ماده انجام می شود، که کل فرآیندی را که باید برای دستیابی به یک روش مناسب با آب برای استفاده از آن انجام شود، تسهیل می کند.

بخش صنایع غذایی

این یکی از مواد کلیدی در جلوگیری از رشد کپک و باکتری در غذا و همچنین کمک به از بین بردن پوست گوجه فرنگی، سیب زمینی و سایر مواد غذایی مانند میوه است. فروش پراکسید هیدروژن نیز به لطف همان هدف ذکر شده در بالا انجام شده است، زیرا به عنوان یک باکتری کش برای گوشت، مرغ، ماهی و برخی سبزیجات عمل می کند. سازمان غذا و دارو (FDA) اجازه استفاده از هیدروکسید سدیم را به عنوان یک افزودنی غذایی در سطوح کمتر از 1 درصد می دهد.

بازیافت چوب و کاغذ

تولید کاغذ دارای سولفید سدیم و هیدروکسید سدیم است، زیرا به حذف مواد ناخواسته در چوب کمک می کند تا سلولز به دست آید که بخشی از پایه اصلی برای ایجاد کاغذ است. از طرفی در زمینه بازیافت برای جداسازی جوهرها از الیاف کاغذ به منظور استفاده مجدد از آن استفاده می شود.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد هیدروکسید سدیم در تولید شیشه 

تولید صنعتی

این ماده علاوه بر ایفای نقش مهمی در صنعت نساجی، برای تولید شیشه، رنگ، سرامیک، لاکرا و غیره استفاده می شود زیرا برای پردازش پارچه های پنبه ای کار می کند.

هیدروکسید سدیم یک محصول شیمیایی است که به متحد استراتژیک بسیاری از بخش‌های اقتصادی تبدیل شده است، به همین دلیل توجه به توصیه‌ها و اطلاعات ارائه شده در بالا برای استفاده مسئولانه با تمام اقدامات برای جلوگیری از حوادث و شرایط اضطراری مهم است.

سخن آخر

در شرکت پرک بندر امام ما در فروش محصولات شیمیایی در ایران متخصص هستیم، در تماس با ما و درخواست قیمت برای محصولاتی که برای صنعت خود نیاز دارید دریغ نکنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش