کاربرد مواد شیمیایی در صنایع مختلف

کاربرد مواد شیمیایی

کاربرد مواد شیمیایی در صنایع مختلف

کاربرد مواد شیمیایی در صنایع مختلف

کارشناسان و متخصصان حوزه مواد شیمیایی برای طبقه بندی مناسب تر، مواد شیمیایی صنعتی را به دو دسته «مواد شیمیایی آلی» و «مواد شیمیایی معدنی» تقسیم می کنند.

برای انجام تحقیقات علمی و یافته های جدید در آزمایشگاه های مختلف، آزمایش های متعددی مورد نیاز است. آزمایش ها به مواد شیمیایی نیاز دارند که درصد خلوص بالایی داشته باشند تا بر روند کلی آزمایش و نتیجه سایه نیندازد و باعث خطای آزمایش نشود. بنابراین مواد شیمیایی آزمایشگاهی با خلوص بالا تهیه می شوند و فقط در آزمایشگاه استفاده می شوند.

اهمیت مواد شیمیایی صنعتی
اهمیت تولید مواد شیمیایی
  • مواد شیمیایی در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز

مهمترین کاربرد مواد شیمیایی در این صنایع در برج های خنک کننده، بویلرها و بخش های مختلف تولیدی است. از مهمترین این مواد می توان به مواد ضد خوردگی، ضد رسوب، زیست کش و اکسیژن زدا اشاره کرد که در بخش های مختلف این صنایع کاربرد دارند.

  • مواد شیمیایی ضد خوردگی

این مواد شیمیایی معمولاً در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در برج های خنک کننده، بویلرها و سایر مناطقی که در مورد خوردگی بحث می شود استفاده می شود.

  • مواد شیمیایی ضد رسوب

این مواد شیمیایی معمولاً در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در برج های خنک کننده، بویلرها و دیگر منازعات رسوبی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • زیست کش ها

این مواد شیمیایی معمولاً در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در برج های خنک کننده، دیگ های بخار و چاه های نفت و همچنین در دیگر منازعات رسوبی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • اکسیژن زدایی می کند

این مواد شیمیایی بیشتر در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در بویلر یا موارد مشابه در فرآیندهای تولید مورد استفاده قرار می گیرند.

  • کاهنده نقطه نشت و روان کننده ها

با استفاده از این مواد شیمیایی می توان جریان روان تر سوخت و روغن را تضمین کرد. این مواد همچنین از مشکلات پارافین در فیلترهای سوخت جلوگیری می کنند.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد مواد شیمیایی در صنعت غذا، دارو و چاپ

صنایع شیمیایی و پتروشیمی صنایعی هستند که مواد اولیه طبیعی مانند نفت، گاز طبیعی، هوا، آب، فلزات و مواد معدنی را به بیش از 70000 محصول و مواد شیمیایی مختلف تبدیل می‌کنند. هر یک از این مواد شیمیایی مورد نیاز سایر صنایع است. به طور کلی محصولات صنایع شیمیایی از ضروری ترین مواد مورد نیاز صنایع مختلف هستند و به همین دلیل صنایع شیمیایی نقش پر رنگی را در بین تمامی صنایع ایفا می کند.

صنایع شیمیایی خود شامل طیف وسیعی از صنایع فرعی است. از جمله صنایع معدنی، سرامیک و پتروشیمی است. متخصصان مختلفی در صنایع شیمیایی از جمله دانشمندان، محققان، مهندسان شیمی، تکنسین ها و غیره درگیر هستند.

اهمیت صنعت پتروشیمی

امروزه مواد شیمیایی مصنوعی تقریباً همیشه جایگزین مواد طبیعی شده‌اند که نیاز بشر به صنایع شیمیایی امروزی را بیشتر نشان می‌دهد. صنعت پتروشیمی یکی از بزرگترین شاخه های صنایع شیمیایی است. ماده اولیه در صنعت پتروشیمی مشتقات نفت و گاز است. بنابراین می توان گفت صنعت پتروشیمی بخشی از صنایع شیمیایی است که از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی محصولات شیمیایی تولید می کند.

از اوایل قرن بیستم، نفت خام و گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه برای تهیه بسیاری از ترکیبات شیمیایی مورد نیاز انسان، اهمیت ویژه ای یافته است. صنعت پتروشیمی تامین کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در اکثر صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، مواد غذایی و سایر صنایع می باشد. امروزه فرآورده های نفتی علاوه بر سوخت خودرو، روغن موتور و … نیز در تامین بسیاری از قطعات مورد نیاز برای ساخت خودرو نقش بسزایی دارند.

این مطلب را هم بخوانید
هیدروکسید سدیم – خواص NaOH

استفاده از فرآورده های نفتی آنقدر گسترده است که شامل تولید سوخت موشک هدایت شونده، فضاپیما، ماهواره و حتی ساخت قطعات داخلی می شود. علاوه بر این، بیشتر داروها مانند آنتی بیوتیک ها از ترکیبات نفتی استخراج می شوند.

قبل از ورود گسترده نفت به زندگی انسان، انسان مواد شیمیایی مورد نیاز خود را از طریق صنایع گیاهی و حیوانی استخراج می کرد. اما از آغاز قرن بیستم نفت خام و گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه برای تهیه و تولید بسیاری از ترکیبات شیمیایی مورد نیاز انسان اهمیت و اهمیت یافت.

ماشین آلات و تجهیزات صنایع شیمیایی و پتروشیمی

مهمترین تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده در صنایع شیمیایی و پتروشیمی عبارتند از:

  • مبدل های حرارتی
  • ماشین های گریز از مرکز
  • مخزن نگهداری مواد شیمیایی
  • برج تقطیر
  • دیگ بخار
  • راکتورهای شیمیایی (کشتی راکتور شیمیایی)
  • مخزن مخلوط با همزن
  • توربین گازی

این تجهیزات از قطعات کوچکتری تشکیل شده است که انواع اصلی آنها الکتروموتور، گیربکس صنعتی، پمپ سانتریفیوژ، پمپ دوز، پمپ دیافراگمی و پمپ لوب می باشد.

اهمیت صنعت پتروشیمی
ماشین آلات و تجهیزات صنایع شیمیایی و پتروشیمی

سخن آخر

برای خرید ماده شیمیایی سود پرک یا همان سود سوزآور، از شرکت پرک بندر امام، کافی است با همکاران ما تماس گرفته و سفارش خود را ثبت کنید. شما همچنین می توانید سایر مقالات مرتبط با سود پرک را در وب سایت شرکت پرک بندر امام مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش