کاربرد هیدروکسید سدیم در تهیه صابون

کاربرد هیدروکسید سدیم

کاربرد هیدروکسید سدیم در تهیه صابون

هیدروکسید سدیم چیست؟

آیا می دانید سود سوزآور به نام هیدروکسید سدیم نیز شناخته می شود. نائو فرمول شیمیایی برای تکه های سود سوزآور است. هیدروکسید سدیم بسیار خورنده است. معمولاً به صورت جامد یا محلول 50 درصد استفاده می شود. نام های رایج دیگر عبارتند از سود سوزآور و لیمو. هیدروکسید سدیم برای تولید صابون، ریون، کاغذ، مواد منفجره، مواد رنگزا و فرآورده های نفتی استفاده می شود. سدیم هیدروکسید در ساخت هایی مانند GACL، Grasim، Meghmani، DCM Shriram، GFL، GHCL، Nirma و ممکن است موجود باشد.

هیدروکسید سدیم یک ماده بسیار متنوع است و محصول مشترک تولید کلر است. به آن سود سوز آور نیز می گویند. به صورت NaOH نشان داده می شود. یکی از قلیاها یا بازهای رایج است. برای اهداف مختلف در زندگی روزمره استفاده می شود، زیرا یک پایه قوی است. بیایید برخی از کاربردهای هیدروکسید سدیم را ببینیم.

سدیم هیدروکسید چیست؟
کاربردهای سدیم هیدروکسید

 

 

موارد استفاده از هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم یک جامد کریستالی سفید رنگ در دمای اتاق است. بی بو است و رطوبت هوا را جذب می کند. هنگامی که با آب مخلوط می شود گرما آزاد می کند که برای احتراق مواد قابل احتراق کافی است.

این یک مایع بی رنگ است. چگالی آن بسیار بیشتر از آب است. هنگام تماس ممکن است باعث تحریک چشم، غشای مخاطی و پوست شود. فلزات خورنده هستند. برای درست کردن رول‌های ترد آلمانی، آنها را قبل از پخت با محلول هیدروکسید سدیم لعاب می‌کنند.

کاربردهای دیگر آن کمک به خلاص شدن از شر مواد شیمیایی روی سبزیجات و میوه ها، تولید رنگ کارامل، فرآوری کاکائو و شکلات، غلیظ شدن بستنی و فرآوری نوشابه است. برای نرم شدن زیتون ها می توان آنها را در هیدروکسید سدیم خیس کرد.

این مطلب را هم بخوانید
موارد استفاده از محلول هیدروکسید سدیم

در زیر چهار کاربرد مهم هیدروکسید سدیم در زمینه های مختلف آورده شده است:

کاربرد هیدروکسید سدیم در تهیه صابون

یکی از مواد ضروری در صابون سازی. به هیدروکسید سدیم لیک نیز می گویند. هنگامی که محلول لیمو با روغن ها و چربی ها مخلوط می شود یک واکنش شیمیایی ایجاد می کند. این واکنش صابونی شدن نامیده می شود. به این ترتیب یک صابون دست ساز زیبا می شود.

مزایای سدیم هیدروکسید
ویژگی ها و مزایای سدیم هیدروکسید

موارد استفاده از هیدروکسید سدیم در خانه

پاک کننده های تخلیه و پاک کننده های اجاق گاز حاوی هیدروکسید سدیم هستند و از محصولاتی هستند که در خانه استفاده می شوند. لوله های گرفتگی که حاوی گریس و چربی هستند توسط هیدروکسید سدیم به صابون تبدیل می شوند. همچنین پاک کننده های اجاق گاز نیز به همین روش عمل می کنند و صابون را می توان با یک اسفنج مرطوب پاک کرد.

موارد استفاده از هیدروکسید سدیم در صنعت

در صنعت داروسازی در ساخت داروهای مختلف مانند آسپرین که مسکن درد است، داروهای کاهش دهنده کلسترول و داروهای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود. در صنعت کاغذ سازی برای تولید کاغذ استفاده می شود. در صنعت آلومینیوم برای تولید محصولات آلومینیومی استفاده می شود. در صنایع شوینده نیز کاربرد دارد

موارد استفاده از کربنات سدیم

1. برای ساخت شیشه.
2. برای اهداف شستشو در لباسشویی.
3. به عنوان یک عامل پاک کننده خانگی.
4.. برای نرم شدن آب.
5. در صنایع کاغذ و صابون/شوینده.

تیه کربنات سدیم
موارد مصرف سود سوزآور

تولید کربنات سدیم

کربنات سدیم توسط فرآیند solvay تهیه می شود. در این فرآیند، هنگامی که کربنات هیدروژن به دلیل اثر یون مشترک رسوب می کند، از طریق محلول آب نمک اشباع شده با آمونیاک حباب می شود.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در صنعت پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش