موارد استفاده از محلول هیدروکسید سدیم

موارد استفاده از محلول هیدروکسید سدیم

موارد استفاده از محلول هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم یکی از پرمصرف ترین مواد شیمیایی در صنایع است. معمولاً به آن سود سوز آور و لیمو می گویند. این یک شکل قلیایی از اکسید سدیم است. در این بخش با کاربردهای مختلف سدیم هیدروکسید در حوزه های مختلف آشنا می شویم. همچنین خواص فیزیکی و شیمیایی این ترکیب قلیایی را بررسی خواهیم کرد تا به راحتی متوجه شوید که چرا در موارد خاص از آن استفاده می شود. سدیم هیدروکسید مصرفی را به صورت سازمان یافته مطالعه کنید تا بتوانید به راحتی به سوالات مربوطه در آزمون بورد پاسخ دهید.

سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور چیست؟

شما انواع مختلف مواد قلیایی را مطالعه کرده اید. یکی از متداول ترین قلیایی های مورد استفاده در صنایع، هیدروکسید سدیم است. فرمول شیمیایی آن NaOH است. این نشان می دهد که یک اتم سدیم با یک یون هیدروکسیل پیوند خورده است تا این قلیایی را تشکیل دهد. سدیم یک فلز بسیار واکنش پذیر است. در تماس با آب می سوزد. واکنش شدید، مقدار زیادی گرما تولید می کند. از این رو در صنایع شیمیایی و آزمایشگاه ها به روش ایمن تری تولید می شود.

دو کاربرد هیدروکسید سدیم در زندگی روزمره ما به عنوان پاک کننده و برای ساخت صابون است. کاربردهای فراوانی از این قلیایی در جنبه های مختلف دیگر خواهید یافت. اجازه دهید خواص فیزیکی و شیمیایی آن را به طور خلاصه مطالعه کنیم قبل از اینکه یاد بگیریم که چگونه هیدروکسید سدیم به روش های مختلف استفاده می شود.

خواص فیزیکی سدیم هیدروکسید

  • خالص ترین شکل آن بی رنگ و کریستالی است.
  • نقطه ذوب هیدروکسید سدیم 318 درجه سانتیگراد است.
  • نقطه جوش 1388 درجه سانتی گراد است.
  • این یک محلول آبی به راحتی اما به مقدار کم در متانول و اتانول (حلال های آلی قطبی) حل می شود.
  • طبیعتاً لذیذ است زیرا رطوبت هوا را جذب می کند.

خواص شیمیایی سدیم هیدروکسید

  1. با اسیدها به شدت واکنش داده و نمک و آب تشکیل می دهد.
  2. با شیشه واکنش داده و منجر به تشکیل سیلیکات های محلول می شود. به همین دلیل است که در بطری های ساخته شده از مواد غیر واکنشی نگهداری می شود.
  3. هیدروکسید سدیم با سایر نمک‌های فلزات که در جایگاه پایین‌تری در سری الکتروشیمیایی قرار دارند مانند مس، آهن و غیره واکنش می‌دهد.
  4. هیدروکسید سدیم نیز برای واکنش های صابونی سازی استفاده می شود.

موارد استفاده از هیدروکسید سدیم

اکنون به موضوع اصلی این بخش می پردازیم. در اینجا لیستی از کاربردهای NaOH کلاس 10 برای شما مفید است.

تولید صابون

در اینجا، نحوه استفاده از هیدروکسید سدیم برای ساخت صابون را خواهیم آموخت. این یکی از اجزای اصلی فرآیند تولید صابون است. به آن لیو نیز می گویند. هنگامی که محلول آن با چربی ها و روغن ها مخلوط می شود، یک واکنش شیمیایی به نام صابون سازی ایجاد می شود. چربی ها و روغن ها از اسیدهای آلی ساخته شده اند. این اسیدها با سدیم موجود در محلول قلیایی واکنش داده و استرها یا نمک های آلی را تشکیل می دهند. این نمک های ارگانیک، اجزای اصلی صابون هایی هستند که ما هر روز از آنها استفاده می کنیم.

این مطلب را هم بخوانید
هیدروکسید سدیم – خواص NaOH

کاربردهای خانگی سود پرک

یکی از کاربردهای اصلی سود سوزآور در زندگی روزمره پاکسازی است. این یک محلول خورنده است که به راحتی می تواند ظروف و ابزارهای مختلف را بدون هیچ زحمتی تمیز کند. در واقع، بسیاری از محصولات پاک کننده حاوی هیدروکسید سدیم هستند. توصیه می شود مستقیماً با دست خالی از آن استفاده نکنید.

بهترین نمونه‌های سود سوزآور که در خانه استفاده می‌شود، پاک‌کننده‌های تخلیه، پاک‌کننده‌های اجاق گاز، پاک‌کننده‌های کاشی و غیره هستند. می‌تواند به راحتی چربی، چربی، کثیفی و غیره را از سخت‌ترین گوشه‌های کف، رویه‌های آشپزخانه و لوازم خانگی پاک کند. فرآیند تمیز کردن بسیار ساده می شود. فقط با استفاده از یک اسفنج و محلول، می توانید جذابیت از دست رفته وسایل برقی را بازگردانید، انسداد مجرای فاضلاب را باز کنید و آشپزخانه خود را شاداب جلوه دهید. برای رفع گرفتگی لوله ها به خوبی استفاده می شود. این محصولات به ما کمک می کنند تا خانه های خود را تمیز نگه داریم و آفات را دور نگه داریم.

مصارف صنعتی سود سوزآور

هیدروکسید سدیم مورد استفاده در صنایع متنوع است. همچنین برای واکنش های مختلف انجام شده در آزمایشگاه نیز استفاده می شود. در صنعت داروسازی، از هیدروکسید سدیم برای فرموله کردن انواع مختلفی از داروها استفاده می شود که برای اهداف مختلف استفاده می شود. این داروها به شکل نمک های سدیم نیز اثرات درمانی بسیار خوبی دارند. در صنعت کاغذسازی از سود سوزآور برای تهیه خمیر و کاغذ سازی استفاده می شود. هیدروکسید سدیم برای تولید محصولات آلومینیومی در صنعت آلومینیوم استفاده می شود. همچنین در ساخت صابون ها، مواد شوینده، سورفکتانت ها و غیره استفاده می شود.

محلول هیدروکسید سدیم چگونه استفاده می شود؟

محلول هیدروکسید سدیم در صنایع دیگر استفاده می شود. در صنایع غذایی از آن برای تهیه رول لیموی آلمانی استفاده می شود و برای مصارف پخت استفاده می شود. کاربردهای محلول NaOH کلاس 10 را می توان در نانوایی ها و قنادی ها نیز یافت. در واقع این محلول به ما کمک می کند تا رنگ ها و سایر مواد شیمیایی مضر را از سبزیجات، میوه ها و غیره حذف کنیم. همچنین در تولید رنگ های خوراکی مختلف و برای فرآوری شکلات، کاکائو و غیره استفاده می شود. زیتون و برای تهیه نوشابه.

کاربردهای سدیم هیدروکسید (NaOH) گسترده و گسترده است. برای مهندسی شیمی برای تولید خاکستر سودا از آب نمک چشمه‌های معدنی، بازسازی سود سوزآور یا صابون با هیدروکسید سدیم و همچنین طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی از افزودنی‌های غذایی گرفته تا شوینده‌های لباسشویی ضروری است.

این یک ماده شیمیایی قوی و خطرناک است که در هنگام دست زدن به احتیاط شدید نیاز دارد و همچنین برای کارگران سمی است.

  • سود سوزآور

هیدروکسید سدیم برای تولید سودای قلیایی معروف به خاکستر سودا از محصولات جانبی زائد سود سوزآور استفاده می شود.

در ایالات متحده، بیشتر تولید خاکستر سودا صنعتی توسط فرآیند قلیایی انجام می شود که در آن هیدروکسید سدیم با اسید سولفوریک واکنش داده و محصول سولفات سدیم تولید می شود. این فرآیند کرافت نامیده می شود. پس از تصفیه، نمک حاصل با حل کردن آن در آب به سولفات سدیم (گچ) تبدیل می شود تا محلولی از سولفات کلسیم به نام گچ تولید شود. توجه به این نکته ضروری است که نمک کربنات سدیم، که به عنوان خاکستر سودا یا سودا نیز شناخته می شود، از نظر شیمیایی از سودا متمایز است.

این مطلب را هم بخوانید
تکه های جامد سود سوزآور

کربنات سدیم به نام بی کربنات یا بی کربنات سودا نیز شناخته می شود. کربنات سدیم به مقدار زیاد از سود سوزآور از طریق کلسینه کردن یا واکنش آن با آهک به دست می آید و در بسیاری از مصارف خانگی و صنعتی استفاده می شود. به طور خاص، بی کربنات به عنوان یک جاذب شیمیایی برای حذف اسیدها از اتمسفر، از مخازن گاز و نفت، و از قطعات فلزی استفاده می شود.

هنگامی که کربنات سدیم در آب حل می شود، دی اکسید کربن تولید می کند. شکل ایده آل هیدروکسید سدیم نیز به عنوان سود سوزآور شناخته می شود. این به این دلیل است که سود سوزآور می تواند جایگزین کربنات سدیم به عنوان جاذب دی اکسید کربن شود. کربنات سدیم و سود سوزآور هر دو در نرم کردن آب به ترتیب به شکل «سودا خاکستر» یا «سودا سوزآور» استفاده می‌شوند.

از کربنات سدیم نیز می توان به عنوان بازدارنده شعله استفاده کرد. به صورت پودر، گرانول و گلوله موجود است. در این کاربردها، کربنات سدیم با مواد دیگر مخلوط می شود تا مخلوطی مقاوم در برابر شعله ایجاد شود. این ماده به دلیل فعالیت ضد باکتریایی و وجود تریکلوزان به عنوان یک ماده به عنوان کربنات سدیم تری کلوزان یا کربنات سدیم C شناخته می شود. کربنات سدیم سی به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده در صابون های دست، ضدعفونی کننده ها و پاک کننده ها، هم در سطح و هم در داخل پوست استفاده می شود.

همچنین به عنوان افزودنی برای تولید انواع پلاستیک استفاده می شود. به عنوان مثال، پلاستیک سفید از مخلوط کردن کربنات سدیم با نشاسته استیله و بوراکس تولید می شود. کربنات سدیم سی، هنگامی که با ترکیب اسیدی مانند موارد فوق استفاده می شود، می تواند یک رزین اسیدی نیز تشکیل دهد و می تواند یک لایه محافظ بر روی سطح پلاستیک ایجاد کند. این لایه از تحت تاثیر قرار گرفتن رنگ و شکل پلاستیک جلوگیری می کند. کربنات سدیم علاوه بر کاربرد در کاربردهای فوق، به عنوان ضد شعله در پلی استر، الیاف با استحکام بالا و پلاستیک با استحکام بالا نیز استفاده می شود. به عنوان جزئی از پلاستیک اضافه می شود که در محصولات مختلف مانند مبلمان استفاده می شود. کربنات سدیم چندین کاربرد دیگر دارد که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. به عنوان مثال می توان از آن به عنوان کود خاک استفاده کرد.

این به این دلیل است که توانایی خاک برای جذب آب را افزایش می دهد. کربنات سدیم به طور گسترده در صنعت کشاورزی به منظور افزایش عملکرد محصول استفاده می شود. معمولاً در کودها به عنوان جاذب نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده می شود. این استفاده از کربنات سدیم آن را به یک ماده ایده آل برای رشد گیاه تبدیل می کند. در واقع، کاربردهای بسیار بیشتری از کربنات سدیم در صنعت مدرن وجود دارد.

این مطلب را هم بخوانید
رنج قیمت سود پرک برندهای مختلف

بسیار رایج است و به طور گسترده در افزودنی های غذایی استفاده می شود. کربنات سدیم برای نگهداری انواع غذاها مانند نان، ترشی و شراب استفاده می شود. به عنوان مثال، از آن برای درمان شراب به عنوان یک نگهدارنده استفاده می شود و در تهیه نان در تولید مخمر استفاده می شود. علاوه بر این، کربنات سدیم یک قلیایی ایده آل برای مخلوط کردن سولفیت سدیم است و در صنایع غذایی برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شود.

وجود کربنات سدیم در صنایع غذایی نه تنها برای حفظ مواد غذایی بلکه برای تنظیم و حفظ طعم و کیفیت غذا است. طعم غذا تحت تأثیر عوامل زیادی مانند مواد تشکیل دهنده در تولید غذا، روش های فرآوری غذا و روش های نگهداری غذا قرار دارد. به عنوان مثال، وجود کربنات سدیم به ایجاد طعم خوب در آبجو کمک می کند و طعم ماهی را حفظ می کند. وجود کربنات سدیم این امکان را فراهم می کند که به راحتی مواد غذایی را در غذا حل کرده و پراکنده کند، طعم خوبی ایجاد کند، از ایجاد طعم بد جلوگیری کند و نگهداری غذا را بهبود بخشد.

  • شیمیایی و پالایشی

بسیاری از شرکت های شیمیایی و پالایشی از هیدروکسید سدیم در فرآیندهای مختلف استفاده می کنند. این ماده شیمیایی به عنوان یک کاتالیزور عالی برای شکستن تعدادی از ترکیبات مبتنی بر هیدروکربن استفاده می شود. NaOH به عنوان کاتالیزور برای تعدادی از فرآیندها مانند اتیلن، آمونیاک، کراکینگ آمونیاک، تولید الکل از ترکیبات مختلف یا تولید اسید سولفوریک استفاده می شود. اما در بسیاری از موارد، کاتالیزور در مرحله اول اثر می گذارد و مراحل بعدی در شرایط متعارف بدون استفاده از کاتالیزور انجام می شود. به این ترتیب از NaOH برای افزایش عملکرد محصول استفاده می شود و همچنین می توان از آن برای جداسازی ترکیبات نامطلوب استفاده کرد.

دو کاربرد اصلی برای شرکت های شیمیایی و پالایشی وجود دارد. اولین مورد تولید مواد شیمیایی برای سایر محصولات است. دوم، پالایش مواد خام مانند نفت و زغال سنگ به نفت و محصولات زغال سنگ است. فرآیند تصفیه شامل مجموعه ای از مراحل مانند جداسازی، تقطیر و خالص سازی است. فرآورده هایی که به دست می آید دارای ماهیت های مختلفی مانند موم، رزین، روغن، چربی، گریس، قطران و گازهای سوختی می باشد.

نتیجه
پس از خواندن این مقاله، به راحتی می توانید به این سوال پاسخ دهید که هیدروکسید سدیم در چه مواردی استفاده می شود؟ خواص فیزیکی و شیمیایی این قلیایی را مطالعه کنید و دلیل استفاده از آن را در موارد مختلف بیابید. مفاهیم را به خوبی درک کنید و به سوالات عالی پاسخ دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش